Gå til innhold
Fiskersiden

Bruddstyrke lb VS Kg


Audiosan
 Share

Recommended Posts

Jeg ser det ikke er helt harmoni mellom bruddstyrke oppgitt i kg her til lands og bruddstyrke oppgitt i lb ellers rundt om. Er det forskjellig normer ute å går her?

F.eks så oppgis PP 0.28 til 20kg bruddstyrke her til lands. Mens i USA oppgis PP 0.28 til 30lb/14kg bruddstyrke. Det er jo en markant differanse.

Eller er det rett og slett at det brukes 2 forskjellig måter å måle dimensjonen på snøret?

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der er samme som jeg har kommet frem til :) Men det hadde vært moro å sjekket hvorvidt disse knutestyrkene stemmer i den virkelige verden. Eller om dette er worst case.

På snella jeg bruker til sjøfiske fra land har jeg 0.17 fireline med 0.32 mono skøtet med Albright knute.

fireline har bruddstyrke på 10kg (tørt snøre) noe som skulle tilsi omtrent 6-6.5kg våtknute styrke. Mono sena har bruddstyrke på ca 8.5kg. knytet mot svivel med dobbel slukknute, som gir en knutestyrke på omtrent 95-96% med såpass myk sene. Til dags dato har aldri Albright knuten sviktet (så sant den ikke har vært dårlig). Det er alltid slukknuten som gir etter. Eller fortommen ryker midt på. Noe som tilsier at Albright knuten har en bruddstyrke på over 8.5kg. Det er omtrent 40% høyere enn va PP regner.

PS: Sjekket nå lb på Fireline 0.17. oppgitt til 8lb/3.6kg. Så det er jo temmelig way off hva den faktiske bruddstyrken er :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.