Gå til innhold
Fiskersiden

En effektiv kveld i Bergen


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Effektivitet er lov. Bare spør alle som noengang har spilt fotball. De aller fleste har på et eller annen tidspunkt tapt 1-0 i en kamp de har dominert fullstendig, men der motstanderlaget har scoret på sin eneste corner. For eksempel. For mitt vedkommende er det da også slike uventede morsomheter som gjør fotballen så fascinerende. Og frustrerende, selvsagt. Disse og SK Brann in general. Og da snakker jeg selvsagt om frustrerende, ikke fascinerende. Det finnes tross alt grenser. Nok om det.

Effektivitet når en er på fisketur hører egentlig til sjeldenhetene. Dette handler mest om at når en først kommer seg ut, blir en gjerne værende ute en stund. Og når en deler antallet fisk en er fornøyd med på antallet timer en har brukt på å få disse, er vel strengt tatt ikke effektivitet det første ordet som dukker opp. Men det finnes unntak. Heldigvis finnes det unntak.

Når det kommer til vår kanskje kuleste fisk, havmusen, har jeg faktisk hatt litt stang inn på korte turer tidligere. For noen år siden fikk jeg i løpet av nokså kort tid tre eksemplarer av arten, fordelt på tre turer, der ingen varte lengre enn halvannen time. Jeg prøver vanligvis å få til lengre turer enn som så, men innimellom dukker det bare opp små tidsluker. Og nå været er fint, er det bare å komme seg ut. Jeg bor tross alt bare et steinkast fra den dype og spennende Osterfjorden. Bokstavlig talt.

I går var jeg så heldig at jeg fikk være med på førpremieren til Kenneth Bruvik og NRK sitt siste fiskeprosjekt på Verftet i Bergen. Filmen blir sendt på riksdekkende TV i mars neste år, og her har folk noe å glede seg til. Men det blir da. Etter at filmen var over, var det fremdeles nokså tidlig på kveld. Planen var hele tiden å skvise inn et par timer på Bontelabo når jeg først var i Bergen, men i sentrum var kaien fylt opp av store båter. Her var det ikke fiskbart. Dermed ble til å reise lenger utover i Byfjorden.

Vel fremme på kveldens destinasjon ble jeg møtt av to dykkere. De skulle ut på havmus-safari, men det burde ikke være noe problem for fisket mitt. Jeg rigget derfor opp en stang med med glidende takkel, og sendte en makrellstrimmel ut i den mørke fjorden. Og allerede mens jeg rigget stang nummer to med et pulleytakkel, begynte det å tikke fra snellen på stangen som fisket glidende. Fem minutter på bunnen, og action allerede. Good times!

Fisken dro godt av sted, så det var bare å sveive den rett innpå sirkelkroken. Og der ble den sittende. Dette kjentes unektelig ut som havmus, og tyngden var også bra. Etter en kort sveiveøkt kom da også to lysende øyne til syne der ute i mørket. Visst var det mus! Og den så fin ut, også.

Håvingen gikk uproblematisk, og vel oppe på land ble fisken veid til 3700 gram, inkludert håv. Da 1560 gram med håv var trukket fra, manglet det 60 sure gram til specimengrensen. Likevel var dette unektelig en meget flott fisk, og faktisk også min nest største havmus noen gang. Og den tok altså etter fem minutters fiske.

IMG_7170.JPG

FullSizeRender.jpg

Mens fisken svømte tilbake der den kom fra, rigget jeg opp stangen på nytt, og sendte agnet ut i det samme området som musen kom fra. To minutter senere runnet det igjen, og jeg trodde på kveldens andre mus. Så heldig var jeg dog ikke. Opp fra fjorden kom nemlig den obligatoriske hågjelen. Samtidig som denne svømte tilbake der den kom fra, forsvant også dykkerne sine lys ut av syne. Og dermed skjedde det ikke mer på stengene mine denne kvelden. Om det skyldes dykkerne i sjøen vet jeg ikke, men det døde i alle fall fullstendig ut.

IMG_0827.JPG

Jeg fisket riktig nok bare i totalt halvannen time, og sånn sett var uttellingen god, uansett. Den ville selvsagt vært enda bedre om jeg hadde pakket sammen etter 20 minutter, men det får da være grenser på korte økter. Før jeg kjørte hjem for kvelden kom også dykkerne på land igjen. De hadde sett fem havmus i løpet av den gode timen de var i sjøen, der fire av disse lå på den samme sandflekken. Så at det er godt med havmus i fjorden er det vel ingen tvil om. Det er bare å komme seg ut med stengene...

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.