Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 16.12.14 - Pattedyr


erik
 Share

Recommended Posts

Nok en mulighet for båttur dukket opp, alle ære til verdens besteforeldre og i særdeleshet de som stiller opp som barnevakt så deres sønn kan komme seg ut i frisk luft.

Det ble ikke noe fisk av det, men derimot så jeg igjen delfinen Carl og jeg så på sist tur. Da trodde jeg det var en nise, men i dag er all tvil borte. Som bildene under viser, var denne litt for spretten til å være en nise.
Til å begynne med var den litt sjenert, og nøyde seg med å vise ryggfinnen slik den gjorde sist.
blogger-image--563209924.jpg
Men så tok det helt av...
blogger-image-1726276843.jpg
Delfinen hoppet høyt over vannet 3-4 ganger, surfet på bølgene fra diverse båter, plasket med halen og kastet hode fra side til side i overflaten. En helt utrolig opplevelse, i det ene øyeblikket skraper jeg is av rutene i båten, og i det neste ser jeg på delfinakrobatikk!
Vi må selvfølgelig se litt på hvordan delfinen ser ut på skannende ekkolodd også:
Oslofj%2BNSS%2BEvo2%2B16.12%2B(4).png
Delfinen fulgte meg i over en time, til det ble helt mørkt. I kveldslyset så jeg også et annet pattedyr, nærmere bestemt en sel.
blogger-image-339935392.jpg
Ikke dårlig for en liten ettermiddagstur rett utenfor havnen i Norges hovedstad, selv om fisken glimmret med sitt fravær (igjen)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :)

Jeg har sett Flipper i fjorden tidligere i år, men det er første gang jeg ser den over vann, eller har fått den inn på ekkoloddet. Den holdt seg stort sett foran båten, så det var ikke lett å "treffe" med ekkoloddet. For spesielt interesserte ligger det flere bilder på bloggen. Det er lettere surrealistisk med delfin som leker seg foran båten, absolutt en av årets større opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så en av de i sommer, i sundet mellom bevøya og jeløya. Det så ut som en kvitnos. De bryr seg ikke om kaldt vann, de er vanlige helt opp til svalbard. Det er ganske sikkert sild de er ute etter, eller brisling. Jeg så mye av de da jeg var på fiske, spesielt få finnmarkskysten på våren.

Det er også vanlig å se dem i nordsjøen, men de holder seg litt lenger ut fra kysten. Disse hvalene liker å legge seg foran baugen på båter og leke i baugbølgen, så det er ikke usannsynlig at de følger større båter inn hit.

Flotte bilder, det er ikke enkelt å fotografere disse hyperraske dyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.