Gå til innhold
Fiskersiden

Wææ, hjelp!?


Magnuslol
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg trenger virkelig hjelp nå, for jeg skal fornye fiskeskrinet totalt da alle spinnerne mine og slukene mine er urgamle og helt nedslitte. Jeg vet det er mange forskjellige tråder om dette men jeg spørr selvom da jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal velge!

Jeg har ikke lyst på 100 forskjellige spinnere/sluker i alle farger, jeg kunne heller tenkt meg noen få fargevarianter som dekker det meste. Så kan jeg heller ha flere av de i forskjellige vektklasser. Da vil jeg ha en boks med bare spinnere og en med sluker.

Er det noen som kunne tenkt seg å bestemme for meg hva jeg skal kjøpe av spinnere og sluker? Jeg har ikke fisket nok til å få noen god følelse til noen merker eller varianter, og i en jungel av flere tusenvis av forskjellige varianter så er jeg usikker på hva jeg skal velge. Her står dere fritt til å velge hva jeg skal ha og hvilke fargevarianter som dekker det meste.

Jeg holder til i Lillehammer, så blir en del fiske i Mjøsa, Lågen, Gausa osv. Kommer også til å bli en den fiske på fjellet i nærområdet. Fisker ikke etter noen spesielle arter, men hvis jeg skulle valgt noen så er det Ørret og Abbor jeg kunne tenkt meg mest.

(Ser at det ble veldig dårlig skrevet og formulert, men aner ikke hvordan jeg skal spørre/forklare på en annen måte :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørungen i de litt større størrelsene (10 gram og oppover)
spesialen fra sølvkroken i alle størrelser

lillauren

noen møresild gjerne opp til ca25 gram er sluker jeg har i skrinet og ikke vil være foruten på fjellet i allefall

spinnere funker så lenge de faktisk spinner uansett hvem som lager dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en årrekke sikra meg gosluken eller gospinneren i 2 varianter.

En kobber og en blank. Da har jeg godt verktøy for sol og overskya.

Mine favorittspinnere kommer fra Kuusamo i finland og heter KUF LIPPA.

Det er de absolutt beste spinnerene jeg har testa.

De spinnerene jeg har fått mest fisk på kommer fra europris.

Fargene har alltid vært blank/kobber eller sort med prikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg skal ha med meg på fisketur etter abbor og ørret neste år

Vibrax original 6gr. sølv Spinner (bra for abbor, gjedde og ørret)

Sølvkroken spesial classic (blå som går over til blank, med røde prikker på) (ser Lars Monsen bruker den en del, eller noe som ligner ihvertfall. Jeg har ikke prøvd den ennå, men den ligger i slukboksen min og skal prøves når våren kommer)

Sølvkroken spesial classic (den i kobber og rød) (anbefales til ørret)

Sølvkroken spesial classic (svart med guler prikker) (ørret igjen)

Sølvkroken spesial classic (blank med røde prikker) (abbor og gjedde er glad i den)

Sølvkroken Salamander allround (svart med kobber striper) (for ørret, ikke testet selv, men den ligger klar i slukboksen)

Sølvkroken lillauren (i kobber med 3 røde prikker midt på og 4 grønne på sidene) (for ørret, ikke testet selv, men mange som anbefaler den)

Sølvkroken aura flake (grønn som går over til blank) (abbor og ørret)

Sølvkroken aura flake (rosa som går over til hvit) (for ørret, ikke testet selv)

Det er alltid litt avhengig av hvor du fisker, hvordan været er og så videre, men jeg tror at hvis du har med deg disse, i litt forskjellige størrelser så er du nødt til å få fisk.

Norgespakken ferskvann fra skitt fiske er en god start og billigere enn å kjøpe en og en sluk.

Er fisket tregt så prøv med mark og dupp, noen ganger gidder de rett og slett ikke å jage etter sluken og da er det fint med litt mark som bare henger der og venter på å bli spist.

skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! Pappasmurfen, tusen hjertelig takk for veldig godt svar! Gjør det enklere for meg å velge ut hva jeg trenger til neste år! Tommel opp!

Pappasmurfen, hvilke størrelser har du på slukene din? Har du alt fra 4g - 18g? :)

Endret av Magnuslol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel mest fra 4g-10g, men jeg har også noen få store sluker på 20g som jeg bruker mest til gjedde. Men hvis du er ute etter kilosørreten i fjellet så kan det lønne seg å ha med noen store sluker (20/30/40g?). Jeg har egentlig ikke så mye erfaring med ørret, det meste jeg vet har jeg enten blitt fortalt av andre, lest eller sett på TV. Men jeg har fått noen, så jeg er vel ikke helt på villspor heller...

Hvis du går in på NRK sine sider og søker på "på tur med Lars Monsen" så kan du få med deg noen gode fisketipps. jeg liker spesielt episoden i Femund og Femundsmarka.

noen sier man må ha stor sluk for å få stor fisk, andre bruker en liten flue og får stor fisk. Det er bare å finne ut hva som funker best for deg.

men husk å si ifra hvis du får fisk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret på f eks en kilo har ingen problemer med å ta på en sluk som veier 30-40 gram. Selv små ørreter kaster seg over digre wobblere. Det som begrenser slukvekten er oftest hvor kraftig utstyr du bruker, og hvor lett sluken går i bunn og setter seg fast.

Til normalt ørretfiske med fisk mellom 100 gram og en kilo vil sluker mellom 4 og 12 gram være passende, med utstyr som passer med kastevekt rundt 3-15 gram. Det er moro å kjøre fisk på, og skulle 2 kilosen slå på så er ikke alt håp ute heller!

Hvis jeg ble tvunget til å bare bruke en sluk en hel sesong ville mitt soleklare valg være ei 7 grams rød og gul stingsild! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.