Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 25.01.15


erik
 Share

Recommended Posts

Dagens agenda var spinnfiske etter sjøørret, og dorging etter diverse. Jeg var i båten ca 09.15 for å klargjøre båten, ta av presenningen og slikt, og for å nyte morgenstemningen i havnen:

blogger-image--1925671485.jpg

Carl og jeg forlot Killingen Sjøsenter ca 10.15, i strålende vær. På vei ut måtte vi leke litt isbryter, Carl fikk utlevert en padleåre og stod på kne på fordekket for å ta unna isen mens vi lagde en renne ut fra havnen.

blogger-image-1789989262.jpg

Vi satte kursen mot Rolfsflua for å denge litt etter sjøørret.

IMGP0055.jpg

Bortsett fra at jeg hadde et napp på en tubeflue rigget bak en Actiondisc, ble det ikke noen skikkelig kontakt med fisk her. Vi så dog fisk som var oppe flere ganger, så det var nok sjøørret i området. Vi fisket oss videre bortover mot Halden Brygge, hvor jeg så en stim på 5 mindre sjøørret. På vei ut fra vika ved slippen der, møtte vi drivis, og satte derfor kursen tvers over fjorden til Nesoddtangen.

IMGP0059.jpg

Etter diverse denging rundt tangen, endret vi taktikk til dorging. Og satte kursen innover i Bunnefjorden langs Nesoddenlandet. På denne siden er jeg lite kjent, så det ble dorging slash oppdagelsesferd for min del. Omtrent samtidig kom et grått ullteppe trekkende over himmelen, og det var på tide å få på seg lue og flytedressen også.

Litt borti høgget livnet plutselig ekkoloddet til, ikke mangel på fisk utenfor bryggeannlegget ved Oksval:

Oslofj%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B25.01%2B(1).

I det woblerne våre dro over det samme stedet dro det til på to stenger. (Vi kjørte med tre i dag.) Dessverre slapp den som hadde tatt en ildrød tubeflue, mens den som tok Carls Rapala kom opp. En stykk sei ble avkroket og sluppet ut igjen mens vi tøffet videre i 1,8-2,1 knop.

blogger-image--646018960.jpg

Ikke lenge etter dukket det opp en ny gruppe fisk på ekkoloddet, men denne gangen var de mer stasjonære. Hvis du sammenlikner bildet under med ekkoloddbildet litt lengre opp, ser du at på bildet over er i fiskene mer i bevegelse.

Oslofj%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B25.01%2B(2).

Samme gjengen, men sett med sidescan:

Oslofj%2BNSS%2B9%2BTM150M%2B25.01%2B(2).

Ikke overraskende måtte Carl en ny tur ut på akterdekket for å sveive litt. :)

blogger-image--656838306.jpg

Innimellom dukket det også opp litt agnfisk, her er en forball på ekkoloddet. Først et bilde av den på det tradisjonelle ekkoloddet, og så på SideScan.

Oslofj%2BHDS%2B5%2BTM150M%2B25.01%2B(3).

Hvis du sammenlikner forballen på SideScanbildet under, med torskestimen lengre opp, får du en ide om hvordan ulik størrelse på fisken påvirker hvordan de vises på skannende ekkolodd.

Oslofj%2BNSS%2B9%2BTM150M%2B25.01%2B(3).

Det var flere torsk å få i dag, selv jeg fikk pumpe inn en:

IMGP0069.jpg

Klokken gikk, og det var på tide å legge kursen hjemover. Vi krysset over til Bunnefjordens østside. På vei over så vi en hel del fisk på 50-70 meters dyp, sannsynligvis mest sild men det var enkelte større ekko innimellom. Simrad NSS har en glimmrende zoomfunksjon for å finstudere ekko midt i vannsøylen, oppløsningen du får ved CHIRP og zoom er rett og slett imponerende:

Oslofj%2BNSS%2B9%2BTM150M%2B25.01%2B(4).

I det vi ankom bredden på østsiden løste det ut igjen. En mindre, men mer hissig fisk hadde tatt Rapalaen bak båten.

IMGP0077.jpg

Sjøørreten ble selvfølgelig satt meget pent ut igjen. Vi fisket med tre stenger, og det er kun lov å fiske med to ved sjøørretfiske, samtidig som en så liten ørret bør få lov til å bli vesentlig større. Den er hjertelig velkommen tilbake som "matfisk" senere. :)

Ørreten fikk avslutte dagens øvelse. Selv om været ble rimelig grått var det en strålende dag på fjorden. Ingen grunn til å sitte innendørs, kom deg ut på fisketur! :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.