Gå til innhold
Fiskersiden

Flere skader med doble splitringer?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Ohoi :)

Jeg har etter hvert begynt å sette på en ekstra splitring på alle slukene mine, ettersom det stort sett er sjøørret det går i.

Men jeg har lagt merke til at jeg stadig kroker en del arter som bla. sei og lyr i gjelle lokka.

Om dette er grunnet den ekstra splitringen eller om "feilen" ligger hos fiskeren vet jeg ikke, men jeg syns ikke jeg kan huske å ha kroka så mange i gjelle lokka før, som det siste året.

Jeg fisker mer sjøørret nå og får langt mer sjøørret nå enn før, så "fiskestilen" min har sannsynligvis endret seg de siste åra.

Uansett vil jeg helst kroke fisken som den skal krokes, og blir takknemlig for all hjelp til å prøve å eliminere dette problemet.

Så derfor spør jeg dere; har dere noen erfaringer med dette problemet?

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig dessverre, med mange arter ( særlige jegere) . Jeg selv er aktiv bruker av splintring- svivel-splittring - krok ( dobbel åpent) ( i enden av sluken) . Mange arter angriper fra side og derfor ( om så du ønsker det ) prøv samme opplegget , splitt ring>svivel>krok , dog montert i fremste delen ( hulen ) av sluken. Om du velger slik , bør du passe på å bremse sluken før den treffer vannet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lopez :)

Jeg så for meg at problemet lå i at kroken ble hengende for langt bak sluken til at fisken fikk slukt den skikkelig, og derfor kroka fisken i gjelle lokka.

Jeg dro opp 1 flott sjøørret i dag som satt som den skulle, men også 2 sei ble dratt opp etter gjellelokka.

Det er en uting, så jeg prøver det meste av nye løsninger som kan få slutt på problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt 2 splitringer i mangen år og har aldri opplevd dette problemet sjø-ørret/laks/regnbueørret kroker seg som den skal, det samme gjelder pale og lyr.

sveiver du muligens for rolig?? en høyere fart på innsveivingen kan kanskje løse dette problemet.

kanskje du kan beskrive i detalj om hvordan du fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk :) Der tror jeg du er inne på noe.

Når jeg tenker etter synes jeg ikke å ha det problemet på sommerstid når innsveivinga er mye raskere.

Jeg fisker utelukkende etter sjøørret og sveiver inn ganske sakte nå om vinteren.

Jeg bruker stangtuppen, snella og spinnstopp mye.

Jeg varierer så mye jeg kan men har nok 3 spinnstopp og noen rykk eller ei halv rask runde på sveiva ca 3 ganger pr kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.