Gå til innhold
Fiskersiden

Fantastisk deilig dag i indre Oslofjord med ny pers! :)


kje
 Share

Recommended Posts

Etter en deilg dag på fjorden med kaffe og niste, et tynt islag, sol, speilblank sjø og ganske tregt fiske begynte turen hjemover. Vi dorget på veien og det begynte akkurat å blåse opp litt. Da smalt det på den ene stanga og det resulterte i en utrolig fin sjøørret (eller laks?) på 2.15kg :)

post-25360-0-96772000-1425503264_thumb.j

post-25360-0-67819000-1425503333_thumb.j

10982917_10155282048200402_3540102597610

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,Men bare husk at støingen er fredet,

Og dette har du grunnlag for å si på bakgrunn av hvilke regler?

At slike utvandrende fisk bør slippes ut igjen er nok de fleste enige om, men utifra bildene å dømmer er fisken tatt utenfor vernesonen og er altså en fult lovlig fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så at vinterstøingen er fredet i elva, da er det vel ikke så greit å ta den opp i sjøen heller.

Men denne forskriften gjelder nok bare i vassdrag så jeg skal gi meg på denne påstanden.

§ 3.Forbud mot fiske av vinterstøing

Det er forbudt å fiske vinterstøing (utgytt fisk) av laks, sjøørret og sjørøye. Fanget vinterstøing skal settes ut igjen på en skånsom måte.

Forskriften gjelder alle vassdrag med anadrome laksefisk (laks, sjøørret og sjørøye), og omfatter hovedelv, sideelver og innsjøer så langt opp som anadrome laksefisk forekommer.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt enige. Diskusjonen om hvorvidt det er minst dårlig for en bestand å tappes for utgytt fisk eller fisk som skal gyte er morsom i seg selv (og er allerede utdebattert i diverse andre tråder), men det hadde ikke vært meg i mot om reglene du er borti hadde vært utvidet til saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik. Her oppe har vi denne regelen.

Her står det dog kun sjøøerret.

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=466

men her nevnes det anadrome laksefisk generelt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-10-431

God at det finnes en slik regel endel steder.

I Oslofjorden er disse reglene mer lokale, i form av utvidede soner rundt de tre største elvene hvor det gjelder egne regler. Av en eller annen grunn gjelder ikke en slik sone utenfor Akerselva, noe som nok burde vært endret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja jeg burde nok sluppet denne ut igjen selv om det var lovlig å ta den der jeg var. Var usikker på om det var laks eller sjøørret, men neste gang skal jeg sjekke om den har tenner i ganen ifølge en artikkel på hooked.no. Hvordan ser man at det er en støing? Er det tiden på året og at den er slank?

Ekstremt gøy å fa laks i sjøen på dorging! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja jeg burde nok sluppet denne ut igjen selv om det var lovlig å ta den der jeg var. Var usikker på om det var laks eller sjøørret, men neste gang skal jeg sjekke om den har tenner i ganen ifølge en artikkel på hooked.no. Hvordan ser man at det er en støing? Er det tiden på året og at den er slank?

Ekstremt gøy å fa laks i sjøen på dorging! :)

Men da lærte du litt i dag også og det er bra.

Jeg har også fisket vinterstøing da jeg ikke viste bedre,Men nå prøver jeg å unngå og få disse på kroken.

I og med at vinterstøingen ikke har spist på snart et år så er den veldig sulten.

Det er enkelt å få den til å bite og så sluker den som regel agnet så det er nesten umulig å sette disse tilbake.

http://lakselva.no/?p=529

http://www.lakseelver.no/dok/Sjoorretfolder%2004.05.pdf

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den slutter vel å hete vinterstøing når den har vandra ut i fjorden igjen. Vinterstøing er vel navnet på den laksen som blir stående i elva over vintren og vandrer ut i fjorden om våren. De kan jo noen ganger stå i elva helt til laksefiske starter igjen eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.