Gå til innhold
Fiskersiden

Positiv nyhet


sarepta
 Share

Recommended Posts

Denne liker jeg. Endelig noe positivt. Er forresten imponert over jobben marinreparatørene gjør både med å spre info og virkelig prøver å få noe gjort i praksis. Det er mer enn nok av dem som tror de gjør en god jobb foran en PC.

http://www.osloby.no/nyheter/Helene-25-valgte-fisking-i-Oslofjorden-fremfor-kontorjobb-7919459.html

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorden har potensiale hvis den får en mulighet til å komme i balanse. Da trenger man å komme bort fra dagens såkalte forvaltning og over på vernetanken som i det minste noen av oss vil ha. Dette kan være et første skritt og ser man på hvor mange arbeidsplasser man har av "turistfiske" i Øresund er det muligheter men da nytter det ikke å tviholde på flest mulig kilo opp til lavest mulig kost. Vern kan være mye mer lønnsomt enkelte steder. Oslofjorden er ett av dem. Godt om man kan få bytta ut de gamle gubbene på min alder med noen som vil tenke nytt og fremtidsrettet. Det vil forhåpentligvis også smitte over på andre som i dag gir F.. fordi "alle" andre gjør det. Ta en titt på denne siden http://www.marinrep.no/

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at hun ikke satser på bunntrål i alle fall! ;) Virker også som at fler og fler i primærproduksjonen tenker konsepter: Å slå sammen yrket sitt med et ekstra tilbud. Var ute på Berger gård for ikke lenge siden. Der er det småproduksjon av likører basert på bærene/fruktene de dyrker og bevertning sammen med den vanlige produksjonen.

Liker veldig godt sånne ideer, siden de fleste småbruk og små fiskebåter ikke er veldig innbringende i seg selv. Såfremt man ikke gaper over for mye eller tilbudene blir for mange - med ditto konkurranse - så kan sånne ting bli et fint levebrød.

Når jeg er ferdig med studiene og faktisk tjener litt ordentlige penger kan jeg godt tenke meg å ta en tur i katamaranen med nykokte reker og kongsnegl, fanget på en bærekraftig måte, med et glass chablis (eller pouilly fume) i hånden :D


Må føye til at jeg i utgangspunktet har et lite horn i siden til IOF, men hvis de som overtar har de samme visjonene som jenta i artikkelen trenger jeg nok ikke bekymre meg så mye lenger. Oslofjorden (og Drammensfjorden) bør nok bli mye strengere regulert enn den er i dag, rett og slett siden vi er så mange rundt den.

Hvis vi i tillegg får rensa opp i alle elvene og småbekkene som renner ut i fjorden så man kan ha glede av fisket der, da hadde jeg blitt en lykkelig fyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler samme tanker RLN. Tanker jeg ikke skjønner skal være så vanskelig,nesten umulig, å få gehør for men det skjer heldigvis positive ting. Kampen Maskinisten og andre har kjempet mot flere oppdrettsannlegg i Skjerstafjorden viser at det er mulig å få gehør.

I Vestfold driver ildsjeler sjøørretprosjektet som bl annet driver med restaurering av gytebekker og bevisstgjøring av sportsfiskere og andre. Vi har hummerprosjekter med vern og kan gjøre veldig mye annet positivt for en liten sum penger. Penger som fort kommer tilbake i form av rene penger,trivsel,helse, ernæring osv..Vi kan alle bli marinreparatører selv uten dykkerutstyr.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den største bøygen er nok det å få tilstrekkelig oppmerksomhet og forståelse for problemene blant folk flest.

Greier man det er mye gjort, presset på utøvende myndigheter vil da forhåpentligvis bli tilstrekkelig stort nok til at også de forstår alvoret og handler deretter.

Bare det med verdien i form av helse og trivsel er noe jeg selv har brukt som argumentasjon for bevaring av Skjerstadfjorden, en verdi jeg mistenker at veldig mange i dag dessverre totalt overser, og veldig mange flere enn man kanskje skulle tro vet faktisk ikke hva som befinner seg rett utenfor deres egen stuedør.

Man bør helt klart også følge opp med å dokumentere og spre informasjon om de positive effektene av arbeidet som forhåpentligvis vil vise seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft gjort av Helene i artikkelen. Håper det går bra.

Man bør helt klart også følge opp med å dokumentere og spre informasjon om de positive effektene av arbeidet som forhåpentligvis vil vise seg etter hvert.

Det er et godt poeng! :)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går helt sikkert bra, folk som er villige til å omstille seg etter rådende forhold klarer seg stort sett fint. :)

Ja, så hvorfor ikke bare gå for den enkleste løsningen, drite i miljøet og bare la det skure og gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Maskinisten, men den der forsto jeg ikke helt.

Mulig jeg har misforstått deg, men i et par innlegg over snakkes det om verdien i form av helse og trivsel.

Når du da følger opp med at det går sikkert bra ettersom folk er villige til å omstille seg etter forholdene.

Hva er det egentlig du mener vil gå bra? Jeg forstår det sånn at du mener at så lenge folket klarer seg så trenger man ikke bry seg om miljøet rundt, eller gjøre noe forsøk på å forbedre det.

Hvis jeg har misforstått så biter jeg det i meg og ber om unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at det er en økonomisk risiko ved å gå over til et mer miljøvennlig fiske, men jeg har tro på at Helene klarer det. Det er bedre å omstille seg etter rådende forhold enn å kjøre på i gamle spor. Tviler på at du er uenig i det.

edit: ingen grunn til å be om unnskyldning maskinisten,jeg er helt enig i at unnfallenhet ikke er veien å gå, og innlegget mitt kunne misforstås.

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: ingen grunn til å be om unnskyldning maskinisten,jeg er helt enig i at unnfallenhet ikke er veien å gå, og innlegget mitt kunne misforstås.

Rett skal være rett, så unnskyld for mitt noe krasse innlegg og ja, jeg er ellers enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to skjønner, av erfaring, hva vi snakker om med vern så fortsett å komme med innspill så flere ikke bare forstår hva vern kan gi av positive effekter for alle men også skjønner at vi sammen kan få til noe. Hvis vi mener at politikere og andre skal høre på oss er det viktig at vi snakker.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.