Gå til innhold
Fiskersiden

Pilke uten å sette fast


larsjorgen
 Share

Recommended Posts

Bor et par hundre meter unna Skarnsundet, men har enda til overs å pilke der uten å sette fast. Har etter hvert gått over til å fiske med lodd nederst og så feks makrell som agn en meter eller så over, men det hadde nå vært artig å fått en svær torsk eller noe på pilk. Men hvordan i all verden begår de seg alle disse her som pilker i hytt og pine uten å sette fast?

Fikk forresten anbefalt utstyr til lange-fiske, og mista det på 10 minutter. Var noe a la dette her: http://www.worldseafishing.com/wp-content/uploads/2006/01/WSF-Tope-Rig.jpg

Forsvant fort, gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du har funnet et område med rimelig rotet bånn.

en løsning er jo selvfølgelig å leite etter et område med litt snillere bånn. en annen løsning er å skifte ut treblekroken på pilken med en enkeltkrok i passende størrelse som du setter i splitt ringen på øverst på pilken(sett gjerne agn på kroken). dette er en kjent metode å fiske etter steinbit. men mye annet hiver seg selvfølgelig over dette å.

en tredje løsning er å bytte ut pilken med en stor jigg ala storm giant jigging shad eller lignende. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Kveitejigger/Storm-Giant-Jig-Shad

jigg setter seg mindre fast enn pilk og fanger minst like stor fisk.er ikke få stortorsk, storsei, kveite og annet svært som er tatt på slike jigger de siste åra.

synes ikke du skal gi opp agnfisket heller. kjører du paternoster(lodd i bunn og opphengere over) kan du kjøre ganske store agn(hele fileer og hel agnfisk) og knyte et par kjerrigknuter på snøret rett over loddet. da vil det sannsynligvis ryke der hvis det setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnere snøre. Pilken henger mer under båten enn på slep. Pilken kan også være et problem. Rørpilk er løsningen når man drifter mye eller at det er mye strøm. Ellers så er det jo viktig at man har god kontroll på dybden under båten. Blir det fort grundt,så er det på tide å svive opp nok og slippe ned til aktuell dybde. Sleper man pilk og opphengere inn i ei grunne, så blir ofte redskapen tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ølgylt sier, pilken din er en pilk, ikke en bunntrål. :) Kom deg en meter eller 5 over bunnen, torsk stiger lett de meterne etter pilken hvis den er sulten.

Har du et brukbart ekkolodd, og driften ikke er for hard, kan du følge med på ekkoloddet når pilken er på vei ned og stopp rett over bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her, takk for alle tips. Har ikke ekkolodd, men mulig jeg må gå til innkjøp av det etter hvert. Har planer om å fiske mye og stort i sommer.. ^_^

Bra sted å fiske i Skarnsundet... hmm de fleste båtene står et stykke uti der mot Mosvik-sida, så du vil fort se hvor andre får fisk. Men disse går jo etter sei for matauk, og det er jo ikke den helt voldsomme størrelsen. Type 5-7 kg, der omkring.. Selv har jeg fått brukbar lange ca 2.5 km fra brua, også det mot Mosvik-sida, men en kar som driver med no turistfiske på Inderøy har fått ganske stor lange ca 1.5-2 km fra brua på den sida. Han var også 2 kg eller noe fra å ta verdensrekorden med en lange på 180 cm. Jeg har også fått lange lenger uti fjorden, utafor brua, så det virker jo som om det er lange rundt om i hele fjorden langs sidene. Sikkert på midten og, men der er det litt dypt. Hva annet stort som finnes der nede er uvisst, men noe må det være - fikk et ganske stort bitemerke på et makrell-agn i fjor sommer, men fikk aldri se fisken. Fikk litt "hvithai-bitemerke i surfebrett"-vibber av hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i for noen dager siden, og i dag. Fikk ingen ting, men nå har jeg ikke motor så jeg må ro. Litt langt å ro helt til sundet der alle fiskene er. Men klør etter å fiske, så da ror man. hehe :) Måkene der skulle tilsi at folk fikk fisk, og onkelen min tok opp ca 60 kg torsk, sei osv for ei ukes tid siden, lenger inne i sundet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har billige pilker, så da er det ikke like ergerlig å miste en pilk, se: http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Havpilk-sekskant-46482/ Pilkene fungerer brukbart også.

Det er også teknikker for å forsøke å få løs pilken.Du kan forsøke å riste pilken løs, stramme og slippe senen mange ganger. Hjelper ikke det, så kjører du i sirkel rundt stedet pilken sitter fast, og prøver det samme fra flere forskjellige retninger. Dersom det er steinbunn, pleier dette å hjelpe. Her på mine kanter er det garn som er det store problemet. Når krokene kjører seg fast i tauverk, er det ikke noe som nytter for å få de løse. Da er det bare å sette fast og gi gass til senen ryker.

Endret av Den gule andungen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble det slutt på bunnapp og tapt pilk etter anskaffelse av kartplotter/ekkolodd. Jeg bruker kartet aktivt for å se hvilken vei bunnen heller, og jeg legger meg alltid med båten slik at jeg driver fra grundt vann til dypere vann. Det har for min del vært løsningen, og har som regel samme pilk hele sesongen gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.