Gå til innhold
Fiskersiden

Ødeleggende treblerkroker?


sarepta
 Share

Recommended Posts

I dag fiska jeg for første gang på lang tid med en kystwobbler påmontert en modifisert treblerkrok lengst bak. Har klippt bort en av krokene og klemt inn mothaken på de to gjenværende. Den første ørreten jeg fikk var rundt minstemålet og skulle ut igjen. Den var kroka under øye men fikk ut krokene uten store problemer. Fisk no 2 var mindre men også kroka ved og delvis i øyet så den måtte jeg ta livet av. Nå vurderer jeg å sette på en enkel krok og jeg vet at det er påbudt på sluk og wobbler enkelte steder på den svenske østkysten. Dette for lettere å kunne sette fisk uskadd tilbake. Fisker man med flue er det stort sett snakk om enkelkrok og jeg har sett folk få sjøørret på 6 kilo på liten flue. Derfor grøsser jeg når jeg ser folk fiske småfisk med wobblere med minst et par treblerkroker påmontert. Kan det være nødvendig og skades ikke fisken i større grad jo flere kroker man monterer på? Er det så viktig å få opp fisk eller er det bare latskap som gjør at man ikke fjerner fabrikkmonterte krok(er)?

Dette har kanskje vært diskutert før men jeg fant ikke noe og tankeutveksling er aldri feil.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre trebler på en wobbler er stort sett meningsløst. Tilpasser heller kroker og spesielt krokstørrelsen på wobblerne jeg bruker etter hva jeg fisker etter. Ofte får de bedre gange med lettere og mindre kroker også.

Nå vet jeg ikke hvordan krok oppsettet på den aktuelle wobbleren du har brukt er, men å montere krok i midten av wobbleren og bruke splittringer og svivler eller lenker for å få den liggende rett under enden på halen fungerer helt gull. Kroker ofte pent også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.