Gå til innhold
Fiskersiden

sjøørret-hjelp?


Recommended Posts

Hei, jeg lurer på en ting.

var å prøvde meg på sjøørret i dag, på fjærholmen.

slukfisker, går i møresilda blank/blå å møre silda Kobber, har også ett flueoppheng ca 70cm opp fra sluken med ei flue som regel.

men, det jeg lurer på er. i dag fulgte det etter SØ ofte, veldig ofte. men uten å ta, ingen av de tok. selv når jeg flytta meg 300m å der fulgte det å SØ etter ofte, de varierte fra 500-600 gram til 1kg, borskjett fra en som var ganske diger 1,5kg+. bare følger etter å glaner på sluken eller har nesa helt oppi flua uten å hugge... ble VELDIG frustrerende til slutt, prøvde alt, sveive fort, sakte, nappe litt, stoppe opp, bytte sluk, bytte flue... men nei, samme hele tiden.. flere av gangene var det 2 og 3 stk som fulgte etter å bare glana på sluken eller flua.

prøvde også en flue som heter pattegrisen, skal jo være "treffsikker" visstnok..

hva gjør jeg når det er sånn, tips? hvordan få de til å ta sluken/flue? hva kan jeg bruke når fisken er så sta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretgarn er nok det du skulle hatt i går da. Neida fra spøk til alvor. Har du først lykkes å finne sjøørreten og fått den til å svømme etter noen ganger, må du begynne å variere for å få den til å bite. Først og fremst variasjon i hastighet på innsveiving, spinnstopp alt fra korte til laaange, napping "jerking" kan også funke med ikke på alle sluker.

Du nevner at du fisket med i møresilda blank/blå og møresilda i kobber. Mitt tips når du både har prøvd møresilda sølv/blå og kobber, så bytt gjerne ut til en sluk/kystwobbler med HELT annen gange. Møresilda går likt i vannet om den så er i sølv,gul, rød/kobber eller holografisk. Ikke vær redd for å prøve en helt annerledes sluk med "kjedelig" gange i forhold til møresilda. Av og til kan det trigge.

Og som sagt spinnstopp. Prøv noen ganger å la det gå 4-5 sek, eller helt til den detter i bunn for å så begynne å sveive igjen. Sjansen er stor for at en sjøørret som følger etter da, vil hive seg over sluken eller flua.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et standard svar men er hvertfall dette jeg har erfart:

Hadde en crazy time høsten i 2013 rett etter soloppgang hvor jeg opplevde det samme. 4-5 fisk etter på hvert kast noen var riktig pene og største fort over 2 kg. Gikk lei av at ingen satt og tilslutt blei jeg forbanna og stoppa sluken før jeg sveiva det raskeste jeg kunne i rein forbannelse og da satt den med en gang. Pen fisk på 1,4. Fikk fler med samme strategi senere denne timen før resten av helga var helt stille.

Har også erfart at den kan bli lurt til å ta når man setter på den mest dustete sluken man har i skrinet. Det vil si sluker med klovnete og sterke farger. Eventuelt bør du prøve å gå opp og/eller ned i størrelse. Hender dette også kan funke selv om jeg har bedre erfaring med å sette på skrikende farger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være å sløyfa sluk og heller fiske med glidende dupp. Veit ikke om du har erfaringer med dette fisket på sjøørreten men det kan fungere da den er slik du beskriver. Men, det er dog ikke alltid att den er på hugget. Tidlig morgen eller seint på kvelden kan den dog late seg lure i slike tilfeller.

Ved fiske med glidende dupp kan man bruke to fluer. En ytterst og en ca 1 m lenger opp. Disse kan f.eks. være imitasjoner av tangreke, sildyngel, stingsild og/eller fjæremakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgere tar jeg med å bytte til mindre sluk...å bytte fra f.eks. blank Toby til Toby i kobber har også fungert bra.

Om ikke sjøørreten tar flua foran sluken rimelig fort bytter jeg mellom natur farger som sild eller kutling imitasjoner og sjokkfarger som pattegrisen.

Et eksempel som har fungert mange ganger at sjøørreten har fulgt en blank Vikingsild på 24 gr med en sjokkrosa pattegris 20 cm foran, og tatt først jeg har bytta ut sluken med en mindre Toby på12 gr og muligens også bytta ut opphengerflua med en grønn Deceiver.

Jeg har fått for meg at sjøørreten følger sluken fordi den er interessert men den tar ikke fordi at noe ikke stemmer helt....

Tanken har da vært å gi fisken alternativer med stor kontrast.

Jeg har også lagt merke til at sjøørreten snur når sluken stopper opp...det løser jeg med å bytte ut lengre spinnstopp med et par tre raske turn på sveiva, for min erfaring er at sjøørreten tar når byttet ser ut til å flykte.

Hvilken sluk som er best avhenger etter min erfaring av hvem som fisker.

Alle fisker på forskjellige måter og den mye omtalte testvinneren møresilda har ikke jeg fått en eneste sjøørret på.

Den sluken jeg har tatt mest sjøørret på er Toby fra abu og Vikingsilda fra Sølvkroken.

Vikingsilda er etter min mening er av de mest undervurderte slukene til sjøørret, og siden den ikke har vunnet noen tester eller blitt fronta av en type A.Alvestad som enkelte andre overprisa men gode sluker, koster Vikingsilda 30 kr stk der jeg handler de i Lillesand.

Nå som ørreten trenger litt mer fart på lokkemiddelet har store zigge blitt en klar favoritt, og har blitt den sluken som tar mest nå om dagen. knall gul/grønn har tatt mye fin sjøørret hittil, men med varmere vann har fargene orginal Trout og rainbow trout vært de som har tatt mest.

Store Zigge rainbow Trout lurte 9 sjøørret mellom 500 og 1000 gr forrige uke men en vann temp på ca 7 gr.

Toby tar jeg sjøørret på hele året. Blank i overskya vær og kobber i solskinn.

Valget av opphengerflue blir da noe som er kontrast til blank eller kobber.

Som en grå sildeimitasjon foran kobbersluken eller en brun kutling imitasjon foran den blanke.

Men når det kommer til valg av sluk synes jeg du skal stole på dine egne erfaringer og ikke kjøpe alt som folk sier er bra. Alle bruker stang, snelle og spinnstopp forskjellig, noe som gjør at en møresild ikke oppfører seg likt i enden av ditt eller mitt snøre.

I min verden trenger man bare blank og kobber Toby til å etterlikne byttefisk og noen få fluer som enten kan fungere som attraktor eller etterlikne en fisk på flukt fra en annen.

Husk fiske helt inn til land og øk farta om du mener ørreten ligger rett bak sluken.

Min erfaring er at torsken og andre torskefisker tar om sluken stopper opp, men sjøørreten tar når sluken stikker avgårde.

Med en vanntemp som nå (ca 10 grader) kan du virkelig dra på og sjøørreten blir bare trigga av farta.

Mangel på fart og sløve kroker er det jeg har mista mest sjøørret på.

Et tips på tampen kan jo være som jeg gjorde litt tidligere i dag....rosa pattegris på en 7-8 cm senestump ca 20-25cm foran en Toby Rocket og øke tempoet hver gang ørreten var etter.

Grunnen til at sena til opphengeren er så kort og ikke 20-30 cm som de fleste anbefaler er at med en såpass kort senestomp surrer flua seg mindre rundt og oppfører seg mer som jeg er ute etter.

Jeg tror også at den kroker lettere når den står litt stivt ut fra hoved lina fremfor å ligge helt inntil.

Verdens beste tips er å hele tiden bevege seg og kaste nye plasser.

Om ikke ørreten vil ete kobber fra abu kan man ikke tvinge den.

2 ganger er maks antall kast på ett og samme sted for meg, da helst med 10 min mellomrom.

I dag tok 3 av 4 ørreter pattegrisen foran sluken og en tok på en Toby Rocket som jeg brukte for å likne litt mer på en tobis enn en de vanlige Toby slukene gjør.

Når jeg bruker opphenger foran sluken tar som regel 7 av 10 ørreter flua fremfor sluken.

Husk at sjøørreten er en skikkelig kjiping som ikke unner de andre fiskene noen godbiter, så om den følger sluken og ikke tar eller ignorerer en sluk som blir fiska rett foran den, vil den garantert prøve å ta byttet fra en annen fisk.

Sluk med opphenger som imiterer fisk som svømmer etter et bytte vil da etter min erfaring få ørret til å ta.

Det hadde vært moro å høre fra deg når du knekker koden og hva du måtte gjøre for å få kroka sjøørreten.

Men viktigst av alt...ikke gi deg, og spør om det er noe du lurer på :)

Skitt fiske :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.