Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp til Tasmanian Devil


Recommended Posts

Ohoi :)

Kan noen forklare meg hvilken ende av sluken kroken skal sitte?

På alle bildene jeg finner er kroken montert den ene eller den andre enden.

Sluken er en Tasmanian Devil 20 gr Dual Depth, den kan monteres slik at den går på 2,2 m eller 3.3 m og jeg ser for meg at å montere kroken i motsatt side vil eksempelvis endre gange eller tåle høy eller lav fart optimalt, eller påvirke den angitte svømmedypet.

Et alternativt hull til sena vil ved bruk gjøre at sluken dykker en drøy meter og blir der.

Sånn jeg ser på sluken nå ser jeg ikke for meg at svømmedypet kan endres på samme måte om sluken er tredd motsatt vei.

Ikke vet jeg...det jeg vet er at denne sluken er alt for god til at jeg kan sitte i båten å anta ting...

Siden antagelser som kjent er alle drittklatters hellige mor, håper den brede kompetansen her på fiskeforumet kan hjelpe meg.

Kroken kan tydeligvis med hell monteres i begge ender, men kan noen som vet hvordan dette henger sammen, setter jeg stor pris på å kunne benytte favoritt dorgesluken min fullt ut.

Skitt dorgefiske etter sjøørreten med sluken forlengs eller baklengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fremdeles dorget ørret,brukte jeg å ha den slankeste enden bakerst. devil er en litt merkelig sluk,all mulig fornuft sier at man skal knyte den på uten svivel,slik at kroppen kan vandre opp på snøret ved napp,men da mister sluken gangen som gjør at det rister i stanga,og det napper ofte. så det ble til å bruke hempesvivel. Den gangen nektet jeg å dorge med noe annet,og dagsrekorden var 38 sjø-ørret. så det er uten tvil en effektiv sluk. Dette var originalutgaven i 13,5g .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassie Dual Depth er en relativ nykommer som har de fortrinnene du nevner. På denne skal kroken sitte i den smale enden. Se link nederst.

Før Dual Depth var vi derimot mange som brukte Tassie og Loftys Cobra både med vingene foran (som Dual Depth) og med vingene vendt bak...

Slukens gange er litt mer "livat" med vingene foran, mens med vingene vendt bak får den litt større bæreevne og kan dermed både fiskes saktere og på riktig grunt vann. En riktig killer etter vintertreg ørret både i søtt og salt vann.

http://www.kilwell.co.nz/sites/default/files/resize/images/Dual_Depth_Tas_Illustration-700x328.jpg

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa folkens :)

Da har jeg løst problemet :)

For fremtidige lesere som bruker Tasmanian Devil kan jeg melde at "korrekt" vei egentlig er med den brede ende frem.

I det varme sommerhalvåret snur jeg den for at den skal tåle farta bedre.

Jeg har også prøvd meg frem med forskjellige tykkelser på sena som tres igjennom og kommet frem til at sjøørret tenner lett ødelegger 0.25 mono og at 0.50 mono ødelegger gangen litt for mye.

0.30/0.35 er passe om man bare bruker en kort senestump med en tønnesvivel for lettere bytte.

Jeg har også kommet frem til at de fleste sjøørretene tar når jeg flytter stanga fra en side til en annen.

De tar når stanga peker rett oppover, så vær klar!

Det har blitt like utslagsgivende for hugg som spinnstopp og stangbevegelser og anbefales når man dorger med tasmanian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En følgende nysgjerrig ørret vil ofte ta dersom agnet plutselig endrer gang, retning eller fart.

Derfor er aktivt fiske under dorging så mye mer utslagsgivende for fangst. Svinger, tempoendringer, heving/senking.....

Tvi-tvi med Tassien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.