Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance Elite-7x CHIRP 50/200HYB eller Furuno FCV-627 ?


Hardanger&fisk
 Share

Recommended Posts

Ganske fersk når det gjelder ekkolodd her, men har funnet desse som eg lurer litt på å kjøpe,(Lowrance Elite-7x CHIRP 50/200HYB eller Furuno FCV-627 ? )

Har ein skjærgårdsjeep som eg skal montere dette på og det blir jo hardangerfjorden eg skal fiska i.

Tenkte eg skulle legge i 8-9 tusen visst det holder... Nokon som har nokon tips? Lurer jo litt på dette med svinger og slikt...

Dybde blir jo fra 30 til ca 500m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Furuno FCV-627 med en B60 gjennomgående svinger og jeg er meget godt fornøyd med det.

Dette loddet er enkelt å bekjene uten noe hokus pokus,jeg har klart rundt 300 meter i saltvann med dette.

Ser at det ligger et til salgs på finn.no FINN-kode: 56916021

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin 527xs med en B75M svinger er et annet bra alternativ. 527xs er mye rimeligere enn andre ekkolodd som kan bruke Airmar CHIRP svingere. Har hatt FCV-627 og bruker nå Simrad NSS Evo2 som hovedekkolodd, men har også et 527xs på båten som jeg synes gir svært mye for pengene. Vil så absolutt anbefale et CHIRP ekkolodd som kan bruke Airmar svingere, alternativene er da Simrad NSS7 Evo2, Lowrance HDS-7 Gen3, Garmin 527xs, 721xs og 7407xsv. Av disse er det nok bare 527xs som er i nærheten av budsjettet ditt med svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar!! Har veldig lyst på furuno FCV -627, er det nokon som har prøvd Furuno GP-1870F kartplotter/ekkolodd?

Nokre gode forslag til svinger på desse?

B60 gjennomgående svinger har eg allerede tenkt på og ser ut som eit bra alternativ...

Slik som eg har forstått det så er det gjennomgående som er tingen?

Stod ein hekksvinger på båten når eg kjøpte den...

Tror eg må øke budsjettet litt ja :)

Blir å kjøpe ein grei svinger først og evt loddet seinere...

Veit at furuno er veldig bra og bruker vennlig men garmin veit eg lite om...

Altså....

FCV 627

Lowrance hds gen3

Garmin GPSMAP® 721xs

Lowrance 7elite chirp

Simrad NSS-7

Eller furuno GP 1870F

Blei vanskelig dette, dybde 50m til sikkert maks 500m... Hmm

Nokon som kan sette opp eit bra sett her?

Svinger maks 5000kr

Ekkolodd maks 8-9000kr

Kartplotter og slikt er jo eit pluss for å finne tilbake til plassen seinere...

Endret av Hardanger&fisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har utvidet horisonten til ekkolodd som kan bruke Airmar sine CHIRP-givere, endrer gamet seg. :) Garmin xs, Lowrance HDS Gen 3 og Simrad NSS Evo2 kan alle brukes med Airmars enkeltbånds-givere. Hvis målet er å se fisk, stiller disse en en klasse for seg.

Airmar B150M (gjennomgående) og TM150M (aktermontert) med ett av disse ekkoloddene banker en B60 grundig med tanke på å se fisk. Hvis du har sett endel av skjermbildene jeg har postet det siste året så er det med TM150M og den sporer fisk forbausende godt ned til 100 meter i saltvann og rundt 150 meter i ferskvann. (Den sporer bunnen flere ganger dypere.)

Ønsker du mer detaljerte bilder av bunnstruktur, så er ekkoloddkonen noe vid på B150/TM150. På grunnere vann kan du uansett få så mye detaljer du vil med skannende giver, men er du ute etter struktur på dypere vann fungerer ikke det annet enn under optimale forhold. Da er en 2D-giver med smal konevinkel fortsatt veien å gå. (B60 har ganske smal konevinkel på 200 kHz.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både svinger og ekkolodd er viktige for deteksjon, jeg har sammenlignet NSS7 (gammel modell) med B60 mot Garmin 527xs med TM150M svinger og Garmin fikk grisebank når dybden nærmet seg 100m, og dette er testing i ferskvann.

http://trollingfiske.org/forum/topic/2062-nye-5-og-7-kombimodeller-fra-garmin-ogsa-med-chirp/?p=20759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en B75M svinger sammen med NSS7 Evo2, og så trenger du da et 7-pins adapter til svingeren.

Jeg har beskrevet hvordan svingeren kobles i første post i THT tråden som er linket under. Har kjøpt koblingsboks og nipler på Biltema.

http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/577625-wiring-xid-sonarhub.html

Bortsett fra dette så trenger du bare ei Navionics kartbrikke, anbefaler typen som heter Navionics Plus

Ta en telefon til Stener på Mjøsservice så får du et bra pristilbud, og ikke minst kjempebra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige kontakter på disse svingerene, så de går ikke omhverandre. Et Furuno ekkolodd trenge Furuno svinger.

Et alternativ er NSS7 med B60, det er utstyret jeg brukte på skjermbildene jeg linket til. Da får du også en svært god kartplotter.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/gjgaendeinnv-svingere/b60-lavprofil-5mm-bronsesvinger-12-gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.