Gå til innhold
Fiskersiden

Ekstra krok på savage gear sandel


can
 Share

Recommended Posts

Har brukt ein sån sandel til lyr, den på 100 gram faktisk, men opplever at eg mister veldig mange fisker. Noken som veit korleis ein skal rigga ein ekstra krok på ett sånt gummiagn? Skal det brukes trippel eller enkel krok foreksempel. Har prøvd på youtube men har ikkje funne det eg er ute etter enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa, var det eg var ute etter ja, ser og at ein ikkje treng å kjøpa ferdige savage sand eeler går ann og lag de sjølv og ser eg må berre ha ein gummiende og noke bly. Men det får eg ta ein anna dag får ta ein ting om gangen. Det vanskeligste er vel å få tak i "råmaterialene" kan eg tenka meg for å laga de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøl har jeg opplevd lyr som en art som ofte har en tendens til å sluke skikkelig når man fisker med jigg. de suger i seg jiggen med vakumeffekten, mere enn de hugger den.

mister du de etter at de har sitti på en stund eller med engang? er du sikker på at mothuggene har sitti som de skulle? har du sjekka tilstand til krokene?

men selvfølgelig kan de sikkert være småspist noen ganger og bare nappe bakerst i halen på jiggen. da er det en stinger en mulighet. men mitt råd er å ta stingern av så fort de blir normalt på hugget. ihvertfall hvis du vil ha mulighet til å sette ut undermålere eller diger gammel fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vera heilt ærlig så har eg fiska så lite med stang at eg ikkje har innarbeida refleksen med mothugg, den ligg ikkje i ryggmargen hos meg enda, veit ærlig talt ikkje heilt korleis eg skal gjera det heller er det ett markert rykk rett opp med stanga når ein kjenner at det er noke som bit på eller? Det eg gjer er at eg sveiver og det fører vel til at ein del fisk går tapt. Eg veit at eg er på ein bra plass og at det er mulighet for stor fisk det igjen gjer at eg er litt nervøs/anspent og derfor blir det som det blir. Når det er sagt så fisker eg med multi heilt ut til sluken/jiggen så kor mykje mothugg skal det gjerast da? den er jo heilt stum, er vel lett og rykke kroken ut av kjeften på fisken dersom ein er for voldsom vil eg tru.

savage sin sand eal var heilt ny og kroken var sylskarp, er berre ein oppå ryggen på den, eg kjente fleire napp allerede første gang eg heiv den ut, anntar at dei var baki stjerten på "sandålen" og der er det jo ingen krok, så eg mista dei nesten med ein gong ja. Liker tanken på å sleppa ut fisk eg ikkje skal ha og det prøver eg og allerede å gjera på ein så skånsom måte og vil følga rådet ditt puderhunden, men tenkte kanskje at eg skulle prøva litt med ein sån stinger krok for å sjå korleis det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med audiosan. multi helt ut til jiggen er ganske så risikalbelt. Særlig til lyrfiske siden det ofte er litt stein i områdene de trives og de har jo en tendens til ruse greit nedover langs bunn under fighten.

jeg pleier å kjøre med en fortom av mono eller flourcarbon på 0.35-045mm. jeg knyter mine slik:

hovedsnøret(multien) ---- virvel --- 1-1,5m fortom med mono/fc --- wobblerhempe(bruker sebile game snap og savage gear egg snap) --- jigg

multien knyter jeg fast til virvelen med palomarknuten. eller er det dobbel sluknute på resten. en annen løsning som mange brer er å skjøte på noen meter med mono i enden på multien. men da er det viktig at knuten blir fin og liten slik at den glir lett igjennom stangringene ved kast.

når det gjelder mothugg ved bruk av multi så har du helt rett i at det ikke trengs noe voldsomt kraftig rykk. et bestemt rykk på omtrent en halvmeter vil ofte holde. rett etter mothugget er det viktig å holde snøret stramt ved å sveive og ihvertfall ikke senke stanga. dette vil sikre krokinga.

akkurat hvor langt man skal flytte stanga i mothugget vil variere med hvor mjuk stangtuppen, hvordan fisken tar og flere ting. egentlig er det nesten bare egne erfaringer som kan vise en hvordan othugget skal gjøres. man trenger på en måte å kjenne det i hendene.

skal du kjøre med stinger så kan du f.eks lage den slik:

sett en splittring i øyet under hodet på sandeelen. i splittringen setter du en passende virvel. i virvelen knyter du en passende lengde med 0.45mm fc/mono og i den treblekroken. ved å bruke virvelen vil fisken ikke kunne vri seg fri fra kroken og det blir også mindre slitasje på stingern. du kan selvfølgelig også knyte stingern rett i øyet under hodet på sandeelen, men da må den nok byttes oftere og kanskje storfiske vrir seg av. hvor lang stinern skal være må man ekspermentere seg frem til, men settes den for langt bak vil gangen til jigghalen ofte blir dårligere. rovfisken angriper ofte hodet på byttet, så det kan hende at bare rett bak hodet funker bra.

husk våte hender, håv med gumminett/knuteløst nett og en lang tang når planen er å sette ut noe av fangsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og både Lyr og Sei har jeg erfart at liker å stikke hode under ei berghylle for å unngå fangenskapet. Da sliter du fort multi snøret. Mono snøret også om man ikke er obs på situasjonen :)

selv bruker jeg 3 meter 0.35 mono som er knytt til multi snøret med Albright knuten.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra svar særlig pudderhunden. Men hvilken knute bruker du på den korte senestumpen med 0,45 mellom virvel og senekrok? Har erfart at den kan vera litt vanskeligt å få rett lengde på snøre når ein skal knyte knuter på kort snøre, alt blir så smått at eg får det ikkje skikkelig til, så eg skulle gjerne lært meg "trikset" eller den rette knuten, selv har eg vel brukt uni. Ein anna mulighet kan vel vera og rett og slett bruka ett heilt tynt snøre, men har ikkje prøvd da.

Når det gjeld fortom i forhold til multi/mono må eg også lære meg allbribright knuten eller ein annen bra knute når eg skal til å bruke agn. Synes ikkje allbrightknuten er vanskelig. Det som er vanskeligt er å sammse den slik at den blir så liten og fin som mulig. Meiner eg har 0,25 med ein eller anna multi no (kjøpt hos salarsport er hverken fireline eller pp) men sterk er den iverfall. For at knuten skal bli så liten som mulig vil eg tru at det er ein fordel med så tynn fortom som mulig er det ikkje 200 gonger søkkets vekt ein reknar slik at eg bør opp i 30 kg på ett 150 grams lodd. Kva type fortom vil de andbefala egentlig og er sjokkfortommen den samme som den ein knyt takkela med eller er "takkelsena" tynnare enn sjokkfortommen?

For å komme med ei lita forklaring på kvifor eg kjører multi heilt ut er litt av forklaringa latskap og litt er at eg liker å ha mulligheita til kaste lengst mulig. Eg må ha sluken ca 40 cm fra tuppen på stanga. Kunne jo ha brukt ein virvel og litt mono men har ikkje blitt med meg. Strategien når til no har iverfall vært: med dei samme dei bit på så pump/sveiv dei rett inn. Ikkje la dei gå på bremsa dvs den er temmelig hardt stilt slik at dei store får gå litegrann. På denne måten unngår ein at dei rotar seg inn i tang og tare men på den andre sida mister ein jo gleda ved å kjøra dei og eg vil tru at på noken så drar ein kroken ut av kjeften på dei med multi heilt ut og stanga allerede i bøy så er det jo ingen ting som kan gi seg, har dei ikkje kroka seg skikkelig da så har eg allerede erfart at da mister ein,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett i det, var ein av dei andre ringrevene som lærte meg det. Trur det var i beste meining for han gjere det selv også. Problemet med lyren synes eg ofte er at den roter seg inn i tang og tare og da mister du den iverfall pluss også gjerne sluken. Merker også at dei fleste mister eg nesten rett etter at dei er kroka, dette gjeld også på sluk. Har dei først hengt på ei stund så pleier det stort sett holde inn. Men slit med dette med tilslag/mangel på tilslag (sveiving) mista 2 stykker i dag også rett etter at dei var kroka, men berga 2 og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare om den setter seg i tang og stiller seg under en stein. Da holder du snøret så vidt stramt (en bitteliten bue på stanga), og venter noen sekunder. Da kommer fisken ut når den føler det er trygt. Så kan du fortsette.

Det er helst når de kroker i munnviken at du mister de med for mye press. Er den kroket i ganen og slikt så sitter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Det Eg gjorde var splitting tredt nedpå kroken på sandålen surra deretter ein strikk rundt denne kroken slik at det blir ein liten klump der som hindrer splittring i å dette av. I splittring festa Eg ein virvel så ein ny splittring og så ein krok. Dette altså oppå ryggen på sandålen for at det skulle holde seg noenlunde i ro så surra Eg ein strikk rundt sandålen og virvelen, dette fungerte bra og Eg fekk fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til stingertackling, her gjelder det et selvstøpt jigghode uten innstøpt krok.

IMG_5651.JPG

Har skrevet noen ord om stingertackling her: http://kystmeiteinorge.blogspot.no/2015/08/delalande-gt-shad-og-litt-om.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.