Gå til innhold
Fiskersiden

Lengre sveiv på havfiskesneller


Vidario
 Share

Recommended Posts

Hei alle

Jeg vurderer å bytte sveiv på en Talica 16 jeg har, har lest her inne at flere har gjort det, og bestilt fra Jiggingworld.

Skal til NY nå neste uke og tenkte å besøke butikken.

Hvor lang arm er det å anbefale, ser de har både 11,5 og 12,5?

orginal arm er 9,5 fra ende til ende.

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne ei arm du kan veksle mellom forskjellig lengder for en 2-speed snelle tror jeg nok heller kan bli temmelig vanskelig :)

Når det kommer til valg av lengde, så er dette en personlig greie og vanesak. Så er ingen som kan svare på det spørsmålet forutenom deg selv :)
Personlig ville jeg ikke tenkt på noe over 11,5cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at lengre arm betyr mer press på tannhjula i snella. Men lengre arm er behagelig å fiske med. Ville heller hatt lengre arm enn 2 gear på snella, om det var et spørsmål.

Har sjøl kjøpt 3 armer fra jiggingworld. Den ene holdt i 1 time før den var søppel, tålte ikke sidepresset under poppingfiske. De 2 andre lever forsatt og brukes til jigging.

Du bør kontakte butikken på forhånd å avtale. Jeg jeg beøkte butikken så var han på fisketur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk frosvar.

Jeg har både mailet og snakket med Jiggingworld, og er ikke alverdens imponert over serviceinnstillingen.

Det er også ei sjappe på Manhattan som heter Capitol Fishing, den er litt mere tilgjengelig, men aner ikke hva utvalget er.

Får ta det som det kommer, man er på ferie :-)

Men jeg hadde ikke i tankene en sveiv med to mulige innstillinger, skjønner at det er vanskelig.

Men 11,5 tror jeg blir fint.

Nå er min Talica 2 speed - er det en dårlig kombo med lengre sveiv og 2 speed?

Har også en Saltiga hyperspeed - den er det også ganske kort arm på. Er den bedre egnet for en lengre arm?

Tar imot alle erfaringer.

V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bil der borte? i så vil jeg anbefale at du ordner det. Blir fort avstander å snakke om når det gjelder butikker av den rette sorten. Andre butikker som kan nevner er Saltywatertackle.com med mye HQ JDM utstyr, og Dicks som er er en sportskjede med alt innenfor sport. Ikke besøkt butikken sjøl men hørte at butikken på Staten Island skulle ha bra med fiskeutstyr.

Har ikke de snellene du nevner og dermed ingen erfaring å dele. Skulle du investert i en snelle så er ordentlige speedjig sneller en fryd å fiske på dypet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke leid noe bil enda, det blir mye pes å komme seg inn/ut fra Manhattan.

Capitol Fishing ligger svært sentralt på Manhattan, rett bak Macy's, og etter en telefon dit + en mail så skaffer de det meste.

Får vurdere utover uka om det leies bil.

Den saltigaen jeg har er vel en speedjigg, med en utveksling på 7.1:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange begreper inne denne flotte hobbyen som heter fiske.

Jeg lærer stadig nytt :-)

Blir vel litt speedjigging etter sei når jeg skal til Havøsund i august, da bruker jeg min gamle Penn Squall. Den har vel 4,3 i utveksling mener jeg å huske.

Ellers har jeg litt holdning at man skal bruke det man har, det viktigeste er å komme seg på sjøen.

Skal fortelle om min opplevelse med Capitol når jeg er hjemme igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.