Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske fra land, i nærheten av Bergen.


Guri
 Share

Recommended Posts

Hei.
I dag har meg og en kompis utforsket store deler av Bergen etter jakt på nye fiskeplasser. Vi savner litt fisk på krokene. Hadde vært en fin avveksling fra bunn og grunn. :) Noen som har noen fine fiskeplasser nær Bergensområdet, der man ikke må gå så langt for å komme frem? Har bil, og er mest interessert i sjø/havfiske. På forhånd, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kjøre litt så kan du prøve å fiske under broen i Rongesundet, Øygarden. Du kan parkere og gå ned på høyre siden før broen. To ulemper: 1:fint vær=kryr av utenlandske fiskere( ikke at nasjonaliteten er problemet). 2: regn=griseglatt svaberg. Anbefaler gode sko og vest. Møtte en kar som var kraftig forslått en gang, like etterpå klarer jeg såvidt å redde meg inn selv.

Utover det har jeg ingen tips, fisker lite fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par plasser i Hardangerfjorden der det går an å oppleve havfiske fra land.

Yttersida av sotra, osterfjorden fra salhus til arna, alle sundene i øygarden, fanafjorden, broene egentlig overalt. Det er utallige muligheter.

Men du bør tenke litt på hva slags fisk du vil ha. Torsken går i sundene på denne tiden, og ikke så særlig dypt, leppefisken har våknet opp, og gir mange morsomme muligheter til rett-ned-fiske, haiene holder seg stort sett dypt, men ikke overalt. Lyren er i støtet, og fordrer aktivt fiske høyt i vannlag. Langene er bitevillige nok fra 20meter og dypere.osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par plasser i Hardangerfjorden der det går an å oppleve havfiske fra land.

Yttersida av sotra, osterfjorden fra salhus til arna, alle sundene i øygarden, fanafjorden, broene egentlig overalt. Det er utallige muligheter.

Men du bør tenke litt på hva slags fisk du vil ha. Torsken går i sundene på denne tiden, og ikke så særlig dypt, leppefisken har våknet opp, og gir mange morsomme muligheter til rett-ned-fiske, haiene holder seg stort sett dypt, men ikke overalt. Lyren er i støtet, og fordrer aktivt fiske høyt i vannlag. Langene er bitevillige nok fra 20meter og dypere.osv

Tusen takk for et utfyllende svar :D Her er det masse å utforske skjønner jeg. Om jeg får fisk, er jeg fornøyd, utenom hai, de kan få svømme i fred for min del :)

Hvis du vil kjøre litt så kan du prøve å fiske under broen i Rongesundet, Øygarden. Du kan parkere og gå ned på høyre siden før broen. To ulemper: 1:fint vær=kryr av utenlandske fiskere( ikke at nasjonaliteten er problemet). 2: regn=griseglatt svaberg. Anbefaler gode sko og vest. Møtte en kar som var kraftig forslått en gang, like etterpå klarer jeg såvidt å redde meg inn selv.

Utover det har jeg ingen tips, fisker lite fra land.

Så flott. Det skal jeg virkelig prøve ^^ Jeg tror jeg satser på sol og sosialisering, fremfor faren med å forstue noe. Hehe :) Tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Straume bro , der Nordåsvannet går ut i Fanafjorden er et spennende sted du kan treffe på mange arter fra torsk og lyr til fettfinnefisker. Nordåsvannet er svært artsrikt og egner seg godt til meitefiske om en liker slikt, har klart fått mest fisk på agn med en torsk på 112 cm tatt på et hemmelig sted som bestenotering. Mye fin flatfisk også. Utløpet ved Hopsfossen , der Nesttunelven renner ut i Nordåsvannet har solid med laks , mye rømt oppdrett men også endel pen torsk. Av de sentrumsnære fiskeplassene er det en av de bedre, i tillegg til de nevnte broene rundt Sotra/Askøy. Om du vil virkelig sentrumsnært kan det etterhvert bli bra med makrell i Store Lungegårdsvann, og er du riktig heldig kan du treffe på pen havabbor og fettfinnefisk der. Sett noen griser av rømt opprettslaks sige rundt på grunt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.