Gå til innhold
Fiskersiden

Lengden på utspring til paternoster


ranajamshaid
 Share

Recommended Posts

Rundt 30 cm utspring bruker jeg. Er de lenger kan det fort tvinne seg rundt hovedlina.

Bruker skjeldent blekksprut, stort sett bare slange. De gangene jeg bruker bleksprut har jeg de ca 10cm forran kroken.

Kun nok til å få plass til et passe agn størrelse mellom. Tilpass avstanded med det agnet du tenker å bruke. Blekksprutarmene kan gjerne overlappe agnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva du fisker etter, normalt sett bruker jeg maks 20cm fortommer til paternoster som skal ned på dypet. Til alt annet varierer jeg etter hva slags art jeg fisker etter.

Til brosme kan det være en fordel å bruke bom med slep, til lange gjerne lange paternostertakler med 2-3 fortommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange: 2-3 kroks paternoster med 1-2m mellom hver fortom, fisk gjerne over bunn.

Brosme: Slep på rundt 1 meter festet på fastbom eller glidebom.

Jeg kutter ut slep og har den nederste kroken 1,5-2m over bunn når jeg fisker lange, for å unngå brosme. Kan være et greit tips. Om du skal fiske BÅDE lange og brosme samtidig, kan du bare hive på et slep på bom i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.