Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeregler for Gaula


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Like før fisket starter i Gaula og de andre elvene i Tr.heimsfjorden. Og kanskje greit å minne om årets fiskeregler for Gaula. De aller fleste vet faktisk ikke om disse reglene fullt ut. Og ikke like lett for evt. nye forhåpningsfulle fiskere å sette seg inn i alt. Men uansett, fiskerne er jo tross alt pliktig til å holde seg orientert før de starter å fiske laks.

Sesongkvoten er som kjent for de fleste i år 4 laks. Derav kun 1 laks mellom 80-100cm som kan avlives. De resterende 3 laks avlivet kan være max. 80cm. Dvs. at man kan ta max. 1 stk. 10-kilos ca. og 3 stk. på ca. 5.5kg. Men laksen(e) skal måles i lengde uansett. Det kan være visse variasjoner i vekt. Ukeskvoten er på 2 laks og døgnkvoten på 1 laks. Hunnlaks fredet juli og august. Sjøørret totalfredet. Skjellprøver skal tas av all laks og innleveres ! Lett fiske innføres ved 20m2 målt i Gaulfossen. Oppheves ved 25m2. Lett fiske: Søkke og sluk etc. ikke tillatt. Kun flue(mark)/dupp eller flueline der fluelina utgjør kastevekt. Synkegrad på flueline ikke spesifisert i fiskereglene merkelig nok. Obs: Døgnkvoten gjelder fra klokkeslett på fiskekortet (døgnkortfiskere). Således kan døgnkortfiskere egentlig ta 2 laks på et døgn (midnatt-midnatt). Gjelder ikke sesongkortfiskere der fiskedøgnet starter ved midnatt. Men så er det en regel da, der man faktisk kan fiske både 20 eller 40 laks for den saks skyld, som kan avlives. For ordens skyld, c&r er ikke med på kvoten. Men kverker man f.eks 2-3 laks og har kun 1 igjen resten av sommeren så er det mulig å fiske til the bitter end. Dreper man den siste laksen (nr.4) er det game over. Da får man IKKE fortsette, mange som misforstår dette har jeg erfart. Man kan ikke fortsette å fiske etter at kvoten er nådd, uansett om man tar tanke på full c&r i etterhånd ! Men man kan fiske så mye man vil etter at nest siste laks er kverket, og sette ut laks igjen. Enn hvis laksen sitter godt eller at man frykter for at den ikke vil overleve. Blør fra gjellene eller laksen er totalt utslitt. Man kverker den, og den kan leveres på Gaula Natursenter for registrering. Dette er nemlig ikke med på kvoten ! Snodig regel, men slik er det faktisk. I teorien kan man slippe uti så mye laks man vil, og ta inn den som ikke berges. Bare man leverer laksen. Da lurer jeg på, i og med at disse ikke er med på kvoten: Kan man fortsette å fiske samme døgn ? En annen ting er at innlevert laks ikke føres som c&r på børsen. Den er jo kverket. Det vil si at en fisker i realiteten kan stå oppført med et uendelig antall laks som ikke er registrert som c&r. Ellers er det en del regler om krokstørrelse etc. som er verdt å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi (fiskelaget) fisker etter DEN STORE. Da er det over og ut med Gaula slik jeg har forstått det. Trist med tanke på hva dette representerer av intekter i Gauldalen. Di fleste langtreisende vender antagelig Gaula ryggen med disse strenge fiskereglene. Torne virker meget lokkende for mange har jeg hørt med en dobbling i oppgangsraten hvert år i dei siste 3-4 åra. Sist, 2014 gikk det opp over 100.000 laks i Torne.

Selv hade jeg tenkt meg et fiske i Etneelva men, der er helstengt nå. Norsk sportsfiske på laks (og sjøørret) er på vei å bli historie nå og vi får, innen en ikke allt for lang fremtid, egne oss åt fiske på bild/film, ikke på "riktigt" slik utviklingen peiker mot :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye å sette seg inn i, men det får man vel tåle om man vil fiske.

Jeg ser det som et problem at man egentlig kan herje fritt, så lenge man slenger fisken tilbake i elva(dumme meg tror jo at laksen tåler alt, og hvem kan straffe meg for det), eller leverer den fra meg. Hvis laksen behandles korrekt er overlevelsesraten høy, men hvor mange klarer å gjøre dette riktig da? I tillegg skal man ta skjellprøve av den levende laksen, hvis jeg har skjønt dette riktig, kan jo bli mye å grine av det. Hvis målet er flest mulig overlevende laks, etter at vi har "lekt" med den, skjønner jeg ikke at markfiske fremdeles er tillatt. Gjeninnfør søkke/tube og forby mark. Det er nok mye å si om årets regler.

Som Flyfishing for Salmon nevner, tror jeg det blir meget tynt med fiskere. Det er jo i utgangspunktet veldig bra siden det står så dårlig til med Trøndelagselvene, men samtidig veldig, veldig, trist.

Ønsker dere alle en flott og trivelig sesong ved elvens bredd. Spesielt ønsker jeg trønderfiskerne som sogner til Trondheimsfjorden et flott år.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.