Gå til innhold
Fiskersiden

ørret


vidda90
 Share

Recommended Posts

Fra et sted i bakhodet mener jeg å ha lest at kroker faktisk vil bli utstøtt relativt raskt. Har ingen link til dette så det kan være at jeg tar (fullstendig) feil. For lenge (lenge) siden jeg et program om ikke kommersielt/turist tunfisk fiske I USA. Der brukte noen kroker laget av Mustad. Disse krokene var laget på en slik måte at i kontakt med fiskekjøtt gikk i oppløsning etter kort tid. Så når fisken var fått opp til båten og skrytebilde var tatt. Ble linen kappet og fisken sluppet fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ørret på isfiske i Hallingdal med markkrok i kjeften og ca 20 cm sene, kroken satt ikke helt ytterst heller. Ørreten var i god kondisjon den. Syns sena ga inntrykk av at dette ikke var ferskt - kanskje fra sommeren før? Det blir nok umulig å gi noen fasit på slikt da det vil være avhengig av hvor kroken sitter og hvor mye den hemmer fisken i næringsøket.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dersom fisken er kroket i munnen/svelget har den gode sjanser for å klare seg. Dette blir mest aktuelt med meitefiske, men om fisken har agn/krok i magen har forsøk med Muskellunge vist dødelighet på opp til 83% etter et år, rundt 20% etter 50 dager. På gjedde kroket i kjeven/tungen ble det ikke påvist dødsfall, men dette var kun etter 3 uker. http://www3.carleton.ca/fecpl/pdfs/FME-Arlinghaus%20et%20al%202008.pdf

Kroker i kjeve/svelg kan være der lenge og bli utstøtt, og fiskens immunforsvar vil angripe fremmelegemet samtidig som såret gror og kroken blir innkapslet i bindevev. Sitter kroken i magesekken derimot er det større sjanse for fatale bakterielle infeksjoner og skade på indre organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.