Gå til innhold
Fiskersiden

Rekefiske etter laks i havet


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne tenkt meg å teste reke og dupp til laksen i havet. Er et område jeg fisker i som det er endel kresen laks.

Jeg lurer på hvor langt fortom man burde ha, og hvordan man bør feste reka? Noen tips? Googlet emnet men fant lite informativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen meter bør du ha fra dupp til reke, reka surrer du med reketråd. Kjøpes i fiskeutstyrsbutikk til overpris eller i sybutikk (der heter det elastisk tråd) til en billig penge. (Men det fordrer at du er mann nok til å gå inn i en sybutikk)

Hvordan du surrer er et fett, men hodet må henge på, og krokgapet bør ha bortimot en halv cm klaring fra reka

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er laksen kresen hvorfor da bruke reke!!?? Da biter den heller på type brisling, sild eller Tobis som du setter i en agnskalle. Sakte dorging er å foretrekke for da dekker du mye vann (arealmessig) og du kan da få ikke bare laks men også flott sjøørret. Fiske med reke hør eg elvefisket til og der fisker man reken utetter bunne for det er ju der rekene (naturleg) holder til. I elven har man alltid en fin strøm å fiske reken i, neppe i hav? Difor meiner jeg at fiske med agnfisk er et bedre valg hvis du meiner at sluk ikke er agnet for suksess......

Forskingsresultata på hva laksen spiser i hav, nordsjøen og opp mot Grønland viser på 1. fisk (sild brisling Tobis og lodde) 2 blekksprut/akkar og 3. reke. Dei laksane som hade mat i magen viste på en megetb stor grad av selektivitet slik at det var ca 80% av laksen med mat i magen som kunn hadde et av dei 3 byttedyra i magan. Kan litt forklare staheten hos laksen da den ikke biter på et spesiellt presentert agn

My two cents..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.