Gå til innhold
Fiskersiden

Blankingstreak... Hva gjør jeg galt?


Prebs
 Share

Recommended Posts

Har i senere tid kystmeitet mye, å blanket mye. Av 10 turer på 8-10 timer er alt som har kommet opp av vannet utenom noen mikro lyr/ sei, er en liten pigghå, og en liten svarthå. Har fisket etter torsk, lyr, sei, flyndrer, lange osv. uten hell. Gjerne på plasser jeg har blitt anbefalt.

Fisker med glidende tackle, og paternoster. Krokstørrelse 1/0 - 6/0 alt etter hvilken type fisk jeg er ute etter. attraktorer er gummislange å kuler i alle mulige farger. Agner med reke og makrell.

Har fisket på Vigdel og Hellestø etter flyndrer. Fra Likaien på hommersåk, Åmøy, Mekjarvik, Ims, Bersagel ''over alt'' etter hva enn som måtte bite på kroken, uten hell.

Har prøvd å time fisking fra 3-4 timer før flo til et par timer etter flo har jeg pakket sammen, både dag og natt.

Hva kan det være jeg gjør galt? Har jeg bare lite fiskelykke? Blir snart gal her... :P

Om noen i Sandnes og omengn ønsker å ha med en blanking proff på meitetur så er det bare å hyle ut! Trenger tydelivis å tilegne meg mer kunnskap om dette, samt iaf jeg synes det er gøy med selskap når jeg fisker:)

Endret av Prebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bare uflaks så langt? :)

Selv fisker jeg stort sett med enten pulley eller glidende, og sjeldent med større krok enn 1/0. (har tatt lange på nesten 8kg og brosme på 5kg på 1/0, og vet det er mye folk her inne som har tatt større fisk på mindre krok)

Bruker lite attraktorer. Stort sett bare en bit selvlysende slange.

Agner stort sett med enten makrell, sild eller reke. Makrell er favoritten til vanlig meite etter matfisk! Skjærer en strimmel, og prøver å få skinnet "rundt" slik at det fungerer som en naturlig attraktor ;)

Ang flo og fjære vet jeg at dette har vært diskutert opp og ned i alle tider blandt fiskere. Men min personlige erfaring tilsier at det har svært lite å si..

Og så pleier jeg ofte å underholde meg selv med en liten krok og litt micro (nerdefiske) utenfor kaien der jeg fisker mens jeg venter på napp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare at du er ute av flyt-sonen. Fiske handler om mye forberedelser og kunnskap om de ulike artene. Man må tenke på når de ulike artene er aktive, når de gyter, og hvilket biotop de foretrekker.

Når man har funnet ut dette kan man omsider starte fisket. Finne en plass som er lovende, prøve ut diverse tackler og agn og rett og slett legge merke til når man får fisk, hvordan man får fisken og hva man fikk fisken på. Da er mye gjort for fremtiden. Men det er mye som er innblandet om fisken biter eller faktisk befinner seg der...

Endret av Sigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende tar jeg hensyn til tidevannet stort sett under flatfiskmeite, kveite- og skatefiske - til resten av mitt kystmeite er flo og fjære noe jeg sjeldent bryr meg om. Den berømte "har trua"-feelinga er nok heller det viktigste.

Ellers så lønner det seg ofte å ta seg god tid. Bruk lang tid på å fininnstille tackler, søkker til rett bunn og strømforhold, skjære agn i rett form og størrelse, bruke rett mengde agnstrikk for å forme akkurat slik man har tenkt, og plassering av stengene på rett sted. Et vellykket kystmeitepass kan ha mange forskjellige utfall basert på hvor langt man kaster, hvor kort man kaster, i hvilken retning stengene kastes osv. Det gjelder å finne fisken der den er, eller å finne plassen fisken vil passere. Med andre ord - tid er et stikkord. Strømfylte områder og bakevjer vil holde forskjellige temperaturer, noe fisken ofte søker mot når det er varmt i vannet.

Aktivt fiske er til tider ufattelig effektivt ved siden av statisk fiske, og ved mange tilfeller utkonkurrerer et aktivt fisket tackel en høy gang tre statiske tackler som ligger livløse på bunnen.

Opplever stadig at attraktormengden har mye å si, spesielt under flatfiskmeite. Kan stå en halv dag med et perlebefengt spetteslep uten særlig resultat, før tackelet byttes ut med ett der attraktorene er totalt fraværende - og plutselig er rødspettene i siget. Og det kan gå andre veien og. Noen ganger er attraktorer det lille ekstra som trigger og i sære tilfeller er skikkelige "gloretackler" det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke så mye erfaring på fiske etter flatfisk, men hadde en god opplevelse nylig.

Fisket fra land like utenfor der jeg bor på ca 1,5 meter vann. Hadde to stenger ute, en med dupp og en med søkke.

Prøvde både med makrell og reke uten at noen fisker lot seg friste.

Prøvde bare for moro skyld med makk som jeg fant i fjæra. Usikker på hva de heter. Og det gav fullklaff. Fikk napp hver gang jeg kastet ut med det agnet.

Største fisken ble en Rødspette på pene 2580gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.