Gå til innhold
Fiskersiden

Filippinene


presskanne
 Share

Recommended Posts

Jeg og konen skal være 3 uker på Filippinene i september. Vi tenkte å ta med fiskestenger og se hva vi kan få i sjøen (fra land).

Det eneste vi har fisket på Filippinene tidligere, var Bangus i en oppdrettsdam.. Da agnet vi med pellets og dro opp fisk med jevne mellomrom. Øl ble servert mens vi fisket og levende fisk forsvant og kom tilbake ferdig tilberedt.. Svært behagelig fiske (så lenge ingen begynner med karaoke :o), men ikke spesielt utfordrene eller spennende..

Vi kommer til å være nord på Mindanao, vest for Cagayan De Oro mesteparten av tiden, med en tur til Cebu/Mactan. Noen tips til fiskeplasser i disse områdene?

Utfra det jeg har funnet på Google er det best å fiske på steder med koraller/stein, men det er mye mer av sand/mudder strender der vi kommer til å være. Noen som vet om det er mulighet for fangst på slike steder? Kanskje flatfisk eller akkar?

Dette er ikke primært en fiske-ferie, så det må være plass til andre ting enn fiskeutstyr i koffertene. Det tatt i betraktning, kan 270cm teleskopstenger med noen små haspelsneller være ok utstyr?

Har tenkt å satse mest på meitefiske, med det vi finner på stranden som agn, kanskje med noe gulp i reserve, men vet ikke hva som fungerer der.. noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei jeg har fiska flere ganger i filipinene. var der for bare noen uker siden å drog meg en blue marlin. Jeg holder også til på mindanao. Fisket foregår hovedsakelig på østsiden i stillehavsdypet. det er sesong der også på hva du kan fiske og usikker på hva du kan fiske i september. Har skrevet litt om sist tur og laget en film.sjekk bloggen min.

http://team-smorholm.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har fiska flere ganger i filipinene. var der for bare noen uker siden å drog meg en blue marlin. Jeg holder også til på mindanao. Fisket foregår hovedsakelig på østsiden i stillehavsdypet. det er sesong der også på hva du kan fiske og usikker på hva du kan fiske i september. Har skrevet litt om sist tur og laget en film.sjekk bloggen min.

http://team-smorholm.blogspot.no/

Vet du hvor jeg kan undersøke sesong, minstemål og andre relevante regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør om her, men det som jeg har som erfaring etter å ha kjøpt slike spesielt tilpassede fisketurer er at selv om det er fantastisk dyrt så løser det faktisk alt som er av spørsmål som du nå stiller. Skjønner veldig godt at du ikke skal blodsatse fiske og at budsjettet på tur sikkert er pressa fra før av. Men å betale noen som har greie på alle lokale forhold som alt fra regler, sosiale forlhold (sikkerhet og den slags) og helt ned til detaljer om hva fisken som er i nærheten liker og når den liker det servert, gjør at du øker kjangsen betraktelig for å ha en bra opplevelse på tur. Om du greier å søke deg fram til en seriøs og flink guide som kan dra deg med på en fisketur som blir verdt å skrive hjem om tør jeg ikke gjette på. Men det kan ende med at du aldri skal til utlandet å fiske noensinne igjen og det kan få deg hekta på tropefiske hvor hverken avrusning eller 12 trinnsprogrammer kommer til å bli redninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner vel en del på nettet. De er ikke så flinke med C&R i filipinene men de har minstemåle noen plasser. Som regel havner det meste på middagsbordet. Finner litt her: http://www.siargaofishing.com/ Du trenger ikke ta med deg utstyr for dorging det får du leid der. koster ikke all verden heller. Jeg fiska i en halv og to fulle dager og med overnatting så brukte jeg ikke mer enn ca 3000 norske kroner da ordnet de med mat overnatting agn fiskeutstyr båt og drivstoff. Fangsten deler du med båtmannen. Han har krav på halve fangsten.

http://fishingthephilippines.com/

Vet at det fiskes en fisk som heter peacock på flue i filipinene men har ikke peiling hvor.

Hvis det blir noe fisking på deg så gjerne del erfaringene dine her. er veldig interessert om det skulle være mulig å fiske andre ting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.