Gå til innhold
Fiskersiden

Vil en amatør kjenne forskjell?


Øyvind01
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser for tiden etter nytt ferskvannsutstyr.

Planen er å bruke det til fiske etter fjellørret på hardangervidda, mest i vann, og mindre i elver. Må regne med å pakke det med meg som oppakning til en 2-3-dagers tur.

I forhold til dere som trakterer dette forumet, er jeg som amatør å regne. Spørsmålet er da hvilket utstyr jeg som amatør bør gå for?

Jeg har aldri fått stor (ferskvanns)fisk før, men samtidig ønsker jeg et utstyr som tåler mine amatørfeil.

Jeg ønsker å finne det utstyret som gir mest valuta for pengene, men samtidig må jeg ta høyde for at jeg som amatør kanskje ikke kjenner forskjellen på en bra snelle og en super snelle?

Etter å ha lest på forumet, står jeg mellom disse.

Stenger:

Beastmaster CX STC 270/300ML 7-21g 1699,-

SpeedMaster BX Spin 270ML 9'/7-21gr. 1599,-

SpeedMaster BX Spin 270L 9'/3-14g 1599,-

Jeg antar jo at jeg ikke kommer til å få de helt store ørretene, men på vidda vet man vel aldri. Hva bør jeg gå for; beastmaster eller speedmaster? Fordelen med beastmaster er at den er 5-delt. Jeg vil ha 9' - men bør jeg gå for 3-14g eller 7-21g? Grunnen til at jeg vurderer 7-21g er at jeg liker å fiske en del med kastedupp og mark/flue, som gjør at vekten fort øker litt.

Sneller:

Shimaon Aernos 2500FB 1399,-

Shimano Exage 2500FB 899,-

Shimano Rarenium CI4+ 2500FB 2299,-

Shimano Stradic 2500 FJ 1999,-

Shimano Stradic CI4+ 2500 FA 2199,-

Her er Exage'n det billigste alternativet, men gir den best valuta for pengene til mitt bruk? Vil jeg som amatør kjenne forskjell om jeg kjøper de dyrere CI4+ -modellene i stedet for den billigere exagen?

Jeg vil heller legge de ekstra pengene i det om jeg uansett kommer til å gå for C14-modellene neste sommer fordi exagen er såpass mye dårligere, men det er jeg ikke i stand til å vurdere. Tror dere det er verdt det for min del, med tanke på mitt lave ferdighetsnivå?

Endret av Øyvind01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så enig med BAN her. Gå for ei stang med kastevekt opp til 21g du. som du nevner er det ofte mest egnet til duppfiske. Da spesielt bombarda dupp. og 9' er en ypperlig allround lengde.

Når det gjelder snelle, så er alle alternativene gode. Men som amatør/nybegynner, så vil du ikke merke all verden forskjell mellom den billigste og den dyreste. Personlig ville jeg gått for Aernos. Selv om også Exage er fantastiske sneller (har 2 av disse selv). En annen stang som kan vurderes er Shimano Vengeance STC 210/240ML. Litt rimeligere enn Beastmaster STC. Men fremdeles en god stang. Ellers har også Lawson en hel del gode stenger i samme prisklassene. Både av 3 delt og 4 delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en BeastMaster b.x s.t.c 180/210 3-14 gr og nøler ikke et sekund med å anbefale den videre.

Den kommer fem delt i tube og er grei å pakke i sekken om man vil spare vekt og droppe tuben.

Jeg fisker mye fra kano og ved vann med tette kratt så at jeg selv kan velge om den skal være 180 eller 210 cm lang er for meg genialt.

Jeg har en nexave 1000fc på min og synes den er drit god.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Exage FB ihvertfall. Nyeste er vel FD. Tror du blir meget fornøyd med den.

Ville heller gått for den enn Aernos. Har en Aernos 4000 FB som jeg er godt fornøyd med, men syns byggekvaliteten er for shabby ,iforhold til gode gamle Stradic og Twin Power, så jeg holder en knapp på Exage i det prissjiktet. (selv om Exage ligger betydelig lavere)

Rarenium har jo fått ekstremt mye skryt og vant prisen for årets nyskapning på EFTEX.

Stemmer i med 5-delt om du skal bruke den mye på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Aurejeger!

Sliter veldig med å velge mellom Speedmaster og Beastmaster (begge 7-21g).

Har lest _mange_ forumposter, men klarer ikke helt å skille mellom dem to, og de har begge to sine forkjempere. (På denne danske siden er de veldig for speedmaster tydeligvis).

Fordelen med Beastmasteren er jo at den kommer i STC (5 deler), og vil være litt enklere å ha med seg, men speedmasteren er kanskje noe lettere? Synspunkter?

Endret av Øyvind01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Beastmaster 3-15 gram.

Denne stanga ble med en dag på abborfiske ettersom det er kjekt å ha flere stenger for å raskere bytte mellom jigg på ene stanga og wobbler på den andre. Den andre stanga jeg bruker til fisket er ei Savage Gear Finezze. Denne har blitt testet grundig siste tiden til spesielt jiggfiske etter abbor.

På denne turen ble Beastmasteren brukt til å kaste wobblere med, og å gå fra den raske Finezze-stanga til Beastmaster føltes veldig spesielt. Jeg lurte en stund på om jeg hadde tatt med ei bil-antenne, ikke Beastmaster'en.

For all del, jeg har fiska mye med Beastmaster og den er sterk som få, og jeg har en "tyngre" utgave i STC som definitivt er praktisk (denne er heller ikke så slaskete som 2-delt). Men for følelsen med sluk/wobbler etc. burde du kanskje kjenne på Speedmaster, ettersom jeg tror den vil gi en bedre respons fra det du måtte finne på å knyte i enden av fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Laho!

Amatørspørsmål, men jeg må rett og slett spørre: Må/bør jeg bruke fortom ved flue/dupp, mark/dupp, spinner og sluk til ørretfiske på Hardangervidda? Hvis ja - hvilken fortom skal jeg bruke? Har aldri brukt fortom (i annet materiale eller størrelse enn det snøre jeg har på snellen), så dette kan jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har speedmaster og beastmaster i samme vektklassen riktignok ikke i samme årsmodell, så beastmaster kan jo ha blitt bedre......

Men jeg er aldri i tvil om hvilken jeg vil ta med meg. Beastmaster tåler nok mer juling, men speedmaster kaster lengre og "føles" bedre å kjøre fisk på.

Selv er jeg veldig glad i Aernosen min, og velger den gjerne før de litt dyrere men eldre Twinpowerene mine,

Har du tenkt å bruke utstyret mer enn et par ganger i året så ville jeg gått for nye bedre enn exage, selv om den er helt grei snelle, selv en amatør merker forskjell på en Skoda og en Audi. Rarenium forrige modell (FA) var i alle fall en skikkelig god snelle. Exage har jeg et 10 talls av på foreningens stenger, så jeg har brukt begge samme dag.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har speedmaster og beastmaster i samme vektklassen riktignok ikke i samme årsmodell, så beastmaster kan jo ha blitt bedre......

Men jeg er aldri i tvil om hvilken jeg vil ta med meg. Beastmaster tåler nok mer juling, men speedmaster kaster lengre og "føles" bedre å kjøre fisk på.

Selv er jeg veldig glad i Aernosen min, og velger den gjerne før de litt dyrere med eldre Twinpowerene mine,

Har du tenkt å bruke utstyret mer enn et par ganger i året så ville jeg gått for nye bedre enn exage, selv om den er helt grei snelle, selv en amatør merker forskjell på en Skoda og en Audi. Rarenium forrige modell (FA) var i alle fall en skikkelig god snelle. Exage har jeg et 10 talls av på foreningens stenger, så jeg har brukt begge samme dag.

Takk, Cral! Hadde egentlig bestemt meg for beastmasteren for noen dager siden, men begynner å helle mot speedmasteren nå... :)

Triturus; om jeg kjører vanlig mono(?)-snøre, er det da slik at jeg kan droppe fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.