Gå til innhold
Fiskersiden

Luselarver på gytevandrende laks til Surna.........


Recommended Posts

Var på besøk i Surna sist uke for litt laksefiske......

Vi fekk nykommen laks og tert/svel og dei hadde mange små luselarver på rygg og hale. Dette er første gang jeg ser slikt på innvandrende laks etter ca 33 års fiske i Surna. Dette var et sjokk for meg. Ikke hadde jeg trudd det var så ille med fjordane her på Vestlandet.. :o

På en av tertane/svelen kunne vi estimere meir en 100 luselarver (ca 2, maks 3 mm i lengde). I tillegg hadde all fisk dei "vanlige" voksne lusa med eggstrenger, bak gattfinnen

Fan! (unnskyll språkbruken men,) dette er bare heilt villt nå. Finnes ikke en nubbesjangse for utvandrende smolt våren 2016. Ikke heller for sjøørreten som eg skal vekse seg feite i fjordane.

Hva sier forbrukerorganisasjonene om dette? Nå må noe skje for dette er en utruleg allvarlig situasjon for anadrome fiskeslag spør du meg................. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er etter min mening tidenes største miljøkatastrofe i Norge, og det ser dessverre ut til at den vokser seg større år for år.

Miljøkriminalitet er et annet ord som trenger seg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerorganisajonene er vel bare opptatt av pris....

Et av dei kravene forbrukerorganisasjonene stiller nå for tia, forruten pris, er bærekraftig produksjon. Det er dette kravet som må stilles litt meir seriøst og kraftfullare. Dagens norske oppdrett er taperen i dette og andre land vill komme til å ta over denne produksjonen av laxfisk/anadrome fiskeslag hvis ikke noe gjøres....nå

Bærekraftig produksjon innefatter dyrevelferd, lav forurensing i miljøet, ikke spredning av sjukdom og parasitter,

Jeg veit at i f.eks EU er forbrukerorganisasjonene meir og meir opptatt av bærekraftig produksjon av mat, for tillfellet er det vell meir landdyr som står i fokus men det vinklas meir og meir over mot alle dyr i oppdrett. Danmark liggar langt forran Norge hva gjelder oppdrett av laksefisk dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke sjokkert over dette.

Har selv sett svel fra surna som er oppspist, ørret med over 200 lus i alle stadier og større laks med store sår fra lusa.

Synes dog at årets fangster ikke hadde fullt så mye lus som i fjor, men det er uansett ikke noe pent syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skjønner meir av dette her nå da jeg leste om att oppdrett på m.a. Nordmøre har 20 ggr meir lus enn tillatt og at 17 anlegg må slakte ner i tillegg til at mange skal måtte minke prod. volumet med heile 50% neste år....... Da var det ikke mærkeleg det jeg startet tråden med...

Fy for denne miljøkriminaliteten.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, nei. Da det var horgjel så var dette direkte en fisk han alltid hiver tilbake i sjøen. Først 1 sek etterpå så reagert hjernen hans og han sa noen svovelosende ord. Det var lakselus men nå har jeg sagt til alle mine fiskevenner om at fisk med lakselus (inkludert laks og ørret) ikke skal hives tilbake i sjøen for dette her må virkelig dokumenteres også ev. med analyse fra statens veterinærlab.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Kan komme med en liten input her nå, selv om det enda er vel tidlig på sesongen.

I vinter ble mye av oppdrettslaksen uti fjordene her slaktet ned på grunn av sykdom og for mye lakselus.

Det vi nå ser på laksen som blir tatt i Surna i år, er at den foreløpig har mye mindre lus på seg og nesten ikke luseskader i forhold til tidligere år.

De eldre langs elva sier de ser ut som før i tiden, med naturlig bestand av lakselus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.