Gå til innhold
Fiskersiden

Bonito dagen


cral
 Share

Recommended Posts

Etter flere rapporter i ukene som var om fangst av Stripete Pelamide sto det høyt på listen min å legge ned noen timer i jakten på denne arten.

Lørdagen la jeg ut fra Halden brygge, og prøvde meg langs øyene utenfor Sandvika. Det ble bare noen makrell, sei, lyr, et par torsk og 2 små sjøørret. Bortsett fra makrellen ble alt satt pent tilbake. Sjørretene (rundt halvkiloet) måtte settes tilbake da vi brukte flere stengre enn det vi har lov til om vi fisker etter anadrome fisker. (tulleregler......................... )

Søndagen var historen litt anderledes.

post-23229-0-83411200-1438598848_thumb.j

Alle tre ombord fikk hver sin av disse.

Eivind fikk den største som var på 1,5 kilo, Frode sin veide 1,2 og min veide 1,16.

Etter at første var ombord gikk det et par smser ut til noen bekjente i nærheten, og for de fleste ble det da andre planer for dagen.

Eneste som var i fjorden for å fiske Pelamide utennom oss var Erik, som kom bort og fikk tatt et eksemplar sammen med oss. Ellers fikk vel Daniel Andre (med Thore) og Andreas (kom ettervært ombord hos Erik) fisken.

Hvor fisken er i dag vites ikke, men jeg vet at noen er ute og prøver seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rett og slett en fantastisk opplevelse i Oslofjorden.

Fantastisk at været klaffet sånn nogenlunde, fantastisk at Carl delte posisjonen sin, fantastisk at jeg "tilfeldigvis" befant meg i området med båten, fantastiske folk, fantastiske fisk. Nøkkelordet er fantastisk.

En skal ikke kimse av grunnarbeidet som Carl har lagt ned her, æres den som æres bør. At jeg (og diverse andre) kunne sufre inn på fløteskum var mye takket være hans arbeid. Utvilsomt årets fiskemessige happening for min del, har litt vondt for å se at jeg skal toppe dette på en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.osloby.no/nyheter/Sydlandsk-formel-1-fisk-har-inntatt-Oslofjorden-8113468.html

Ikke tro alt dere leser i avisen...

er visst tatt 4-5-6 stykker i dag også, regner med at det kommer noen rapporter ettervært :)

Erik, det var den sverdfisken i fjorden for et par uker siden....

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 5 stk I løpet av en drøy time for nøyaktig (på timen) en uke siden. Dorget med wobbler utenfor Snarøya. Sinnsyk fisk! Vanvittig moro.

En liten halvannes times tur på morraslengen I dag, 2 stk.til.

7 stk. på 2 korte turer. Skal ikke være mulig, vøtt..

Endret av Krohris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt to fra land i dag, begge to på en IMA Hound. De var begge 1.2 kg. En litt misfornøyd Tage fikk en fin fin ørret på 1.3 kg som bifangst på en IMA komomo 2. Prøvde selv popper fiske etter de, men null respons. Usikker hvordan det endte med en hviss Irvin tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var rimelig fornøyd med søndagen hvor vi fant fisken, sendte noen smser og fikken del besøk.

Mandagen måtte brukes på å komme seg etter helgen.

Tirsdagskvelden var vi ute og prøvde oss fra land etter Bonitoen. Vi var da 5 stykker, en juniorfisker fra Trondheim HK, Tage, en artsjeger fra NKML, Irvin, og tre stykker fra Oslo HK / Oslomarka JFF, Eivind Øistein og undertegnde.

post-23229-0-60297800-1438854974_thumb.j

Det ble tatt 2 bonito, og en sjøørret denne kvelden. Jeg tror aldri jeg har sett noen bli så skuffet over en sjøørret på 1,2 kilo før. Håpet til Tage var jo helt klart Bonito, en art han hadde sett Øistein ta opp bare minutter tidligere fra samme plassen.

post-23229-0-80637800-1438855044_thumb.j

Øistein dro forøvrig opp enda en Bonito en times tid senere fra samme stedet. Noen har bare gullhår et sted solen aldri skinner.

Selv fiske jeg ikke mye etter Bonitoen, da det hadde vært kjipt om jeg skulle ødelegge sjansene for en av de som ikke hadde fått den enda, så jeg ender opp med å få en Berg og Svartkutling. De ga nesten samme fighten.....

Tage nekter å gir seg, så selv om himmelens sluser åpnes på max, og det kommer MYE vann den siste halvtimen vi fisket, så sto han og kastet, og kastet, og kastet......

Tilslutt måtte jeg bare si at vi måtte gi oss, og kjørte ham hjem.

Irvin sov i bilen på fiskeplassen, og skulle gjøre noen forsøk fra land på morgen\formiddag. Og visst det feilet skulle vi han bli med ut i båten på kvelden. I god tid før avreise fra jobben kom det et bilde på telefonen, og arten var i boks.

Hadde avtalt med Tage at han skulle få bli med ut som 2. matros i et siste forsøk på å få arten i denne omgangen, da han drar tilbake til Trondheim i dag. Når bilde fra Irvin kom, og en av de halvfaste matrosene mine som fortsatt sto uten arten spurte om å få være med, så var det helt greit.

2 minutter senere kom det melding fra Irivn, at han hadde funnet et par matroser til som ville være med. Det var en bil på vei fra Trondheim, hvor blant annet Bjørn og Sverre satt.

Jeg synes det er trangt i båten med 3 ombord, men så lenge man ikke skal løpe frem og tilbake så gikk det overraskende greit med 5. Noen måtte flytte seg litt innimellom, men ingen store problemer.

post-23229-0-75930500-1438854975_thumb.j

Men før vi ble full båt skulle jeg og Sebastian fiske litt før resten kom. Under utslipp av første stangen slo den første Bonitoen på. Den andre fisken gikk på bare sekunder etter, men det var bare en makrell.

post-23229-0-25655800-1438858058_thumb.j

En halvtimes tid senere var det på tide å hente Bjørn og Sverre. Og så startet kryssingen for å få hentet Tage, tenkte vi kunne fiske oss over fjorden, siden den første fisken hadde tatt litt lengre ute enn det vi hadde fisket de siste dagene.

Når du ikke har brukt sideparavaner noe særlig, så kan disse paravanene by på litt utfordringer med å få dem festet korrekt, slik at de løser ut når de skal og ikke før...

post-23229-0-68754400-1438854976_thumb.j

Ettersom det var Bjørn som skulle fiske, måtte han sette ut utstyret selv. Og midt i alt fomlet, så roper han "Eg har fisk, det er fisk, eg har fisk." Bonito nr 2 denne dagen var sikret. Fotosession og kos med fisken tok en del av fisketiden, men vi hadde nå nesen i rett retning.

Midt utpå løste den ene paravanen ut, men fisken satt ikke sikkelig, så det ble det forsøket.

Bort til ingierstrand og fikk Tage ombord, som nok syntes vi brukte litt for lange tid, vi feide over fjorden, og tok et par runder, så var det fisk igjen. Det var Tage sin tur, og opp kom en sjøørret. Den og han har tydeligvis funnet tonen. Om skuffelsen var stor i på tirsdag var den total i går.

Sjøørrete var ikke fisk i dag, og han neste Bonito var hans. Det tok litt tid, og jeg har en føleselse av at den halvtimen det tok før den slo på kunne virke som flere år....

post-23229-0-03467300-1438855045_thumb.j

Men dagens største 1420, 47cm var et faktum. Ikke lenge etter slo det på en fisk til, som Sverre fikk lov å dra inn. Det var mye fart i denne, og vi hadde sikkelig trua på storfisk, desverre var det en feilkroking, kun bakerste trebel satt i buken.

Det begynte å nærme seg slutten, og vi la de 4 vi hadde fått til fotografering. post-23229-0-48265800-1438854977_thumb.j

Klokka var da 21.58, vi skulle slutte å fiske 22:00

21.59 begynte det å hyle i snella.

Sverre fikk en fisk som hadde var kroket sikkelig.

Og sverre liker å kose med fisken, så han la seg på gulvet. Vi synnes de andre fiskene trengte litt kos også.

post-23229-0-11264200-1438854979_thumb.j

Takk for turen.

All fisk ble tatt på Rapala Maxrap 17cm, blå eller grønnrygg.

Å forresten, å legge til under et stupetårn, når stengrene går nesten 5 meter opp når de står i holderene på taket, kunne det fort blitt en katastrofe.. Takk, BeerBellyBob!

post-23229-0-29687200-1438854978_thumb.j

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport, og grattis med (velfortjent) fangst. :)

Spørs nok om ikke du får skaffe deg en større båt hvis du skal fortsette med disse artsturistene dine.....


Grattis til spennende fangster :dribble:

Noen tips på trollingfart, dybde, beiten, rigging etc? :P

Hovedgreia er nok å finne fiskene. Du skal ikke utelukke at de kommer opp mot deg etterhvert også.

Basert på egne erfaringer og ryktebørsen rundt andre som har fått er det lange smale woblere som tåler fart som gjelder. Rapala Maxrap, IMA Hound og Sasuke har alle levert. Men strengt tatt tror jeg alt med skikkelig bevegelse og sølv/blått/grønt vil levere så klassikeren StrikePro som "alle" trollere har noen av i boksene sine fungerer nok den også. Overflatefiske uten bly og fart fra 2,5 til 3,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport, og grattis med (velfortjent) fangst. :)

Spørs nok om ikke du får skaffe deg en større båt hvis du skal fortsette med disse artsturistene dine.....

Får sende avgårde en mail til Erling Sande og høre om de vil sponse meg med en Antares 5.80 med en 100 hk suzuki ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra rapport, og grattis med (velfortjent) fangst. :)

Spørs nok om ikke du får skaffe deg en større båt hvis du skal fortsette med disse artsturistene dine.....

Hovedgreia er nok å finne fiskene. Du skal ikke utelukke at de kommer opp mot deg etterhvert også.

Basert på egne erfaringer og ryktebørsen rundt andre som har fått er det lange smale woblere som tåler fart som gjelder. Rapala Maxrap, IMA Hound og Sasuke har alle levert. Men strengt tatt tror jeg alt med skikkelig bevegelse og sølv/blått/grønt vil levere så klassikeren StrikePro som "alle" trollere har noen av i boksene sine fungerer nok den også. Overflatefiske uten bly og fart fra 2,5 til 3,5.

OK, takk Erik. Har i tillegg til det du nevner, også en hel del "giftige" Yo-zuri i makrell og sild farger. Dei tåler i vert fall 3,5 kn.

Blir til å prøve dette om noen uke eller to............. :P

post-3727-0-18753100-1438883327_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det renner inn med pelamider om dagen. I følge diverse meldinger er det tatt pelamider her det siste døgnet:

Bunnefjorden

Askerlandet

Jeløya (innsiden)

Har også sett en ubekreftet melding fra Vestlandet.

Og ved svenskekysten er det sett tunfisk.... Får håpe de følger pelamidene inn i min bakgård. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.