Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med Linder 445 catch


yosh
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vurderer hardt å kjøpe meg båt med fiskedekk nå, og har siklet mye på Linder 445 Sportsman Catch.

Skulle gjerne ha kjøpt brukt, men det går vel ikke så mange av disse rundt om kring, så man må vel pent kjøpe nytt.

Har derfor hentet inn tilbud et par steder.

Begge stedene anbefalte Suzuki 30 hk til denne båten. Skal visst være en god motor, men jeg stusser litt på det lavere motorvolumet på disse kontra andre merker.

Har jeg bruk for noe større til bruk i ferskvann, små sjøer, glomma og kanskje en og annen tur på større farvann?

Burde man hatt større motor hvis man monterer på el motor i baugen, stort batteri, har med seg en fiskekompis med minst like mye utstyr som en selv?

Har lest mye positivt om denne båten, men er det noe du føler er feil med den? Hva skulle vært annerledes?

Utvalget av slike båter her til lands er helt ræva, så en må vel pent bare velge en av dem. Linder, Buster eller Kimple er de jeg har funnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike sportsfisketilpassa båter av aluminiums er jo veldig utbredt i Sverige. så et tips kan jo være å sjekke og kanskje lagt et spørsmål på et svensk forum, f.eks fiskesnack.

et tips jeg har pukka opp angående frontmontert elmotor er at det lønner seg å ha så kraftig som mulig. en kraftig motor vil bruke mindre strøm når den jobber i litt vind/strøm, noe som gir lengre fisketid. og en annen ting jeg har lest er at lyden av en anstrengt elmotor kan skremme/forstyrre fisken og da er det også best å ha en sterkest mulig motor som ikke vil lage så høyfrekvent som mindre motorer i litt litt strøm/vind. i samme artikkel fiskefeber hevdet de at vanlige bensinmotorer ikke skremte fisken. dette var en som hadde fiska mye i godt trafikkerte elver/kanaler nede i Europa. det er kanskje annerledes her hos oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, utvalget er betydelig større i Sverige. Både nytt og brukt.

Tracker, Starweld, Lund osv er uttrolig lekre saker.

Men de koster.... Gjerne fra 85 lapper og opp bare for båten.

Og da med en startvekt på 300 kg... Da trenger man større motor igjen, og det baller fort på seg i kronasjer...

At den blir tyngre å håndtere på ulente, dårlige båtplasser her på indre hedmarken er ikke noe pluss.

Med linderen kommer jeg unna med 230 kg på båten. Pluss div utstyr og motor.

Prismessig, kommer jeg også billigere ut totalt.

En kunne kjøpt brukt i Sverige, men da blir det fort dyrt med å tolle inn i Norge.. Litt vanskelig å få refundert momsen ved brukthandel.

Og ja, jeg vil tolle inn og registrere sakene med tanke på forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30HK er flott hvis du primært fisker alene, det vil være litt segt når man er to og en tålmodighetsprøve med tre. Til sammenlikning hadde jeg 50HK på min alubåt. Den veide omtrent det samme, men hadde noe mer V-bunn enn Linder som er veldig flat under. 50HK vil være overkill, men jeg hadde tenkt nøye igjennom om jeg skulle hatt 30 eller 40. Vær litt obs på at motorfabrikantene ofte bruker samme motorblokk på både to og tre HK-utgaver. Liten vits i å ha vekten uten hestekreftene.

Husk at en elmotor og batteri legger på 50+ kilo for en 12V, 80+ kg for en 24V. Dvs omtrent en matros. :)

Ellers har Blogz her på forumet en Catch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input.

Ja, det er dette med motor som har gjort meg litt usikker da. Linder catch er ikke godkjent for mer enn 30 hk.

Så da blir man jo begrenset der. Dog, på andre siden, så betyr større motor mer vekt igjen...

Spørsmålet blir vel om man føler at man har behov for å kjøre så fort også. Dem sier at man klarer 22+ knop med et par pers i båten med denne komboen.

Det duger jo på de aller fleste stedene jeg ferdes. Eneste blir om jeg skal ta med båten på ferie og bruke i sjøen og når jeg vil dra på langtur i glomma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min alujolle var ikke godkjent for mer enn 30HK den heller. :)

Dette har ikke større praktisk betydning, men man må passe på å bruke et forsikringsselskap som godtar mer HK enn CE-godkjenningen tilsier, og at ikke båten blir liggende så tungt i akterenden at selvlensen slår feil vei. Sistnevnte blir neppe noe problem når du har en elmotor og en passelig haug med ampere plassert foran. Sørg for å prøvekjøre, med last i båten tilsvarende det du antar vil være med på vanlige fisketurer.

Men som du sier er behovet for fart relativt.

Jeg har lange transportavstander å ta hensyn til, og vil derfor ha en marsjfart rundt 24 knop et sted, som igjen kan bety en toppfart opp mot 30 knop. (Med forbehold om endel variabler ala propellvalg etc.) Samtidig har jeg et nesten religiøst forhold til at en båt skal gå "pent" i vannet i plan, dvs motoren må evne å løfte skroget skikkelig. Det grøsser i meg når jeg ser båter som ploger vann, eller går på nesa. Andre har lavere krav/ ønsker og lever tydeligvis godt med det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå med andre fabrikater av 4-takt 40 hk.

Honda, Yamaha, Tohatsu og Mercury sine veier alle mellom 95 og 100 kg, så det er ett fett hvilken av disse man eventuelt hadde satset på.

Jeg ser det ligger filmer på youtube av en kar som bruker yamaha f40 på Linder 445 catch, og det ser jo ut til å fungere godt.

https://m.youtube.com/watch?v=gDncqjttf2A

https://m.youtube.com/watch?v=x3IO6K71Hnk

Denne veier det samme som hondaen....

Her er en video med yamaha f30. 24-25 knop... men det ser ikke ut til at han har så mye utstyr om bord.

https://m.youtube.com/watch?v=9cUNg1814UM

Og ingen motor og batteri i baugen....

Edit: Ser forresten at yamaha sin f30 er lik som f40, og veier da det samme.. 97 kg.

Så dette burde absolutt ikke være noe problem.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og der sto det plutselig en Terhi 6020 c med Honda BF40D på en Tysse henger ute på gårdsplassen.

Eldre båt, men motor og henger er er kjøpt nytt i fjor.

Skal visstnok bare ha vært kjørt noen få timer i ferskvann.

Det ser jammen slik ut også. Ikke ett merke på bunndel, og lakken på propellen er som ny.

Skal bli spennende å prøve ut i morgen. ☺

Så får vi se når båten blir byttet ut. Den burde nå kunne duge til en og annen fisketur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn båt med 25 hester og synes den går mer enn fort nok. Men klart med en (tjukk) eller flere fiskekompiser oppi båten går den ikke i plan. Men det som er cluet med Linderen er at når du får montert Riptiden på den skjönner du at du har kasta bort livet ditt fram til nå uten å ha en sånn på båten. FY fader jeg har hatt mye glede av den.

Nå har jeg også fått pröve en starweld og den vil jeg si er betydelig stöere og mer egnet for flere mennesker av gangen som skal fiske med sin breie ripe og vanvittig stödige skrog. Men krever mer av motor og tilhenger. Föler samtidig at starwelden er en örliten tanke bedre utspekulert uten at Linderen er noen dum båt. Jeg liker min Linder veldig godt til mitt bruk, men på havet er den ikke noe god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Blogz.

Takk for din innput.

Der ser man hvor stor forskjell det er på folk sine erfaringer.

Jeg har snakket med en annen eier av linder 445, og han sier at den også er god på sjøen, selv i en del vær og høye bølger og at han mente man minst burde ha 30 hk på denne båten. 25 gikk greit, men den kunne fort slite litt.

Noe du da egentlig bekrefter når du sier den ikke går i plan når du har med ekstra mannskap... Ikke helt optimalt.

Mulig et annet motorvalg hadde kunne hjulpet på dette, en med mer moment og kraft til å få den opp i plan.

Starweld lager flotte båter. Har du sett på Lund Boats? Jeg synes nesten de er enda finere. Kunne nok ha tenkt meg en Lund Fury 1400.

Ellers er Tracker V16, Scandica 450 alu også mulige kandidater... Brede og solide, men da også en del tyngre enn Linder.

Så det er det å finne det rette til sitt eget bruk.

Jeg har også vurdert en Kimple 420 Hunter casting. Bred og lett båt med flott fiskedekke, men med lav baugkant i front, noe jeg tror ikke passer om man noen gang skulle funnet på å dra den til sjøs.

Ellers har Buster også kommet med en fin variant. Buster S fishing.

Så utvalget blir stadig bedre på denne fronten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Valget er nå tatt... Linder 445 Catch 2013 modell overligger er bestilt. Blir mest sannsynlig hentet i morgen.

Så da er det bare å få montert på motor og teste før isen kommer.

Jæskla spent nå må jeg si. :)

Har nå en Terhi 6020c (Tror det er en 06 modell) til salgs om noen er ute etter en stødig og god selvlensende båt med konsoll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette fungerte veldig bra. :)

Ser ingen grunn til at disse båtene bare er godkjent for 30 hk så lenge vekten på motor ikke passerer over 100 kg.

Stabil og meget god på vannet, gjør 28 knop stabilt med en pers med fiskeutstyr i båten. 26 med 2 pers og en liten hund.

Nå har jeg standard propell på min Honda BF40D, mulig den kan få mer å gå på ved bytte av propell.

IMG_20151010_143713.jpg

IMG_20151010_100720.jpg

IMG_20151010_142126.jpg

IMG_20151010_142153.jpg

IMG_20151010_142226.jpg

IMG_20151010_142255.jpg

(Endret med bilder)

Nå er det bare å spare litt, slik at man får kjøpt seg et bedre ekkolodd og frontmontert elmotor. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærre lekkert det der. Men ja, du bør skaffe deg en stålpropell (brukte en Solas på min BF50) men først og fremst bør du ha en turteller. Kan kanskje ha en liggende til deg, er det forgasser eller EFI? Tror kanskje jeg har en original turteller for forgassermodeller liggende på hytta, siden jeg måtte bytte ut den da jeg gikk fra forgasser til EFI. (Litt usikker på om den gamle gikk i søpla, så må lete litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærre lekkert det der. Men ja, du bør skaffe deg en stålpropell (brukte en Solas på min BF50) men først og fremst bør du ha en turteller. Kan kanskje ha en liggende til deg, er det forgasser eller EFI? Tror kanskje jeg har en original turteller for forgassermodeller liggende på hytta, siden jeg måtte bytte ut den da jeg gikk fra forgasser til EFI. (Litt usikker på om den gamle gikk i søpla, så må lete litt.)

Det sitter vel stålpropell på BF40 og 50 originalt, gjør det ikke? Eller er det alu?

Kikket såvidt etter propell, og hvis man prøver propellvelgeren til Honda, så anbefales Solas Saturn 11" eller 11 1/8" med 14 eller 15 pitch...

Turteller er på plass det. Både det og Trim-viser fulgte med motor.

Dette er en 2014 modell motor, så det er med EFI ja (Så vidt jeg vet, så er det nyeste modell av BF40)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet i 07-08, da EFI kom på BF50. Da visste ikke importøren allverdens om de, så jeg fikk først beskjed om at jeg kunne bruke den gamle turtelleren. Det kunne jeg ikke.... Overraskelse nummer to kom da den gamle turtelleren ble demontert, den nye hadde mindre diameter enn den gamle så hullet i dashbordet var for stort. Løsningen ble en plastforing. :) Disse motorene har også NMEA2000, så du kan få motordata opp på kartplotter/ ekkolodd som støtter slikt. Koster noen kroner, men ikke sånn helt på trynet og er utrolig greit. Solgte båt og motor i 13/14 men jeg vet motoren surrer og går fint fortsatt.

Alle mine Honda (en lilleputt, to 30 og to 50) har kommet med alupropell. Det kan selvfølgelig ha skjedd noe siden jeg kjøpte en Honda sist. Bortsett fra elendig lakk på motorkåpen har jeg vært veldig fornøyd med de jeg har hatt.

Propell må nesten prøves. Kalkulatorer er vel og bra og hjelper deg langt på vei, men testing på vannet må til. Dog må turteller på plass først, du er ikke i nærheten av å klare å høre forskjell på optimal propell og en som er 70%. Husk at en stålpropell er mer tungdrevet enn alu, du mister lett 2-400 omdreininger ved overgangen selv om propellene ellers er like. En seriøs forhandler lar deg deponere på propellen du vil prøve, så du kan teste et par varianter før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.