Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd


Baboeyla
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!
Jeg er en helt fersk båteier og fersk her på forumet. Er veldig glad for å ha kjøpt meg en Askeladden 505, som skal brukes til hobbyfisking og familieturer.
Trenger råd om et bra ekkolodd som ikke koster skjorta, men som viser dybde og om det er fisk.
Har null peiling på dette, og tar med takk imot tips om type ekkolodd og evnt montør.
Bor i Moss.
Takknemlig om jeg får hjelp og dere må unnskylde dersom jeg har stilt spørsmål under feil tag.
Budsjett for ekkoloddet er max 3000,-
Hilsen glad og fersk båteier.

Endret av Baboeyla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. :)

Hva slags dybder ønsker du å se fisk på? Dette vil begrense seg litt med tanke på budsjettet, men kan være kjekt å ha en ide om.

Jeg vil absolutt anbefale kombienheter, dvs ekkolodd og kartplotter i en enhet. Det billigste jeg tør anbefale er Lowrance Elite 4 CHIRP som koster 3.000,- hos Jula med en rimelig enkel ekkoloddgiver. Med den løsningen ser du fint fisk ned til 30-40 meter men skjermen er bare 4,3".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har samme båt som deg og spurte om råd her for kjøp av ekkolodd i fjor. Fikk bra tips!

Jeg kjøpte Lowrance Elite-5x HDI (kun ekkolodd, ikke plotter) og Airmar P66 svinger. Med denne løsningen så kan jeg se bunn i hele oslofjorden (350m) og fisk ned til ca. 60 meter (kanskje dypere). På dypt vann bruker jeg ekkoloddet til å se på bunnforhold og finne kanter mens på grunt vann blir det både brukt til å se på bunnforhold og se etter fisk.

Jeg har en håndholdt GPS med sjøkart som jeg bruker i kombinasjon med ekkoloddet. Ikke optimalt, men fungerer greit.

Jeg tror at 4,3" skjerm blir lite hvis du skal kombinere kartplotter og ekkolodd i samme enhet med delt skjerm. Tror jeg vill strekt meg litt for å få en 5" skjerm.

Erik: Er det kanskje mulig å kjøpe en utgående modell uten CHIRP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på spesifikasjonen til Garmin Echo 551 DV at de skriver følgende: "Med en bred svingervinkel dekker man et stort område..."

Det er helt riktig at man dekker et stort område med en bred svingervinkel, men det er etter min mening helt ubrukelig til fiske med.

Selv har jeg en svinger med to ulike vinkler: 11 grader (200kHz) og 45 grader (50kHz). Ved å bruke 45 graders vinkel så vi det teoretisk søke av en sirkel på 100m i diameter hvis det er 50 meter dypt. Det vil si at evnt. fisk som jeg ser på ekkoloddet kan være innenfor en sirkel på 100m under båten...

Svingervinkel på 11 grader søker av en diameter på under 20m ved samme dybde. Evnt. fisker som dukker opp er dermed i nærheten av båten. I tillegg så vil en smal vinkel vise en mer detaljert sjøbunn enn en bred vinkel. Jeg bruker derfor aldri 45 graders vinkel til fiske i sjøen.

Generelt så tror jeg man kan bli fornøyd med mange ulike ekkoloddtyper, men akkurat valg av svingervinkel bør man ta hensyn til ved valg av ekkolodd. Det er ihvertfall min praktiske erfaring ved bruk av ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giveren som følger med 551DV har omtrent de samme vinklene som du har Navgiatøren. (Bare at den bruker 77/200 i steden for 50/200 kHz).

Skal man ha en ekkoloddgiver til variert fiske, er jeg helt enig i at minst den ene frekvensen bør ha smal konevinkel. Som du sier blir området man ser under båten enormt stort etterhvert som dybden øker.

Garmin har en ide om at er ekkolodd skal vise et "klart" bilde, dvs uten noen form for grums på skjermen. Fordelen med dette er at det ser pent ut, ulempen er at du fort går glipp av endel informasjon. Selv om jeg liker Garmins GPSmap-modeller, har jeg ikke sansen for Echomap-modellene. For å få med deg all informasjon på en Echomap, må du bruke litt tid på manuelle justeringer, og da er forøvrig ikke bildet "klart" lengre heller. Men på grunt vann, la oss si ned til 20-30 meter, er 551DV ok. I likhet med Eliten er 551 kompatibel med Airmar sine ekkoloddgivere, så man kan oppgradere på sikt. Det er nettopp ekkoloddgiveren som blir mye er begrensningen i lavere prisklasser, men det er et stort pluss at man kan oppgradere på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.