Gå til innhold
Fiskersiden

Sommer og høst jazz


tage
 Share

Recommended Posts

Sommerferien startet den 19 juni og som alltid var jeg klar for nye fiske opplevelser, jeg hadde ingen spesielle planer til å starte med foruten et par turer hit og dit i Trondheim for å få litt nye arter. Jeg startet ferien med en fisketur til Munkauntjønna med Markus, målet var klart. Vi skulle fiske karuss. Vi tok bussen ned til byen, hvor vi starta med å gå ned på skibs og fisk, der møtte vi Vegar. Både vi og Vegar var svært pratsomme den dagen og vi klarte i miste bussen.. 30 min til neste busss, jippi... Vi satt oss ned på en resturant og brukte tiden på å drikke brus og knytte tackel. Etterhvert kom neste buss, vi gikk av på munkaunet bussholdeplass. Det var 28 grader i skyggen, oppoverbakke, dårlig form og et sant ****** med fluer. Når vi endelig var framme etter å ha blitt angrepet av uendelig mye fluer så vi en liten dam med en diameter på ca 20 meter. Vi satt oss ned for å ta et pust i bakken og litt vann før vi skulle fiske karuss. Jeg titta ned på bakken og så en hel haug med maur på både venstre og høyre skoa mi, heeeeelveeette! Maurene trengte seg også inn i sekken. Noe jeg også merka to uker senere... Vi flytta fort på oss og fikk rigga stengene, snittet i tjønna var latterlig lavt, ca 20 gram så vi brukte kroker i størrelse 18. Vi merket fort at de var mere interessert i brød en mais og brukte seff brød. Markus starta med å dra opp 5 stykker, Markus sin art nummer 46. Til slutt fikk jeg trua opp en selv! Wohoo! Ny art, art nummer 38! Vi kledde oss godt for å unngå fluene litt mere.

IMG_0924_zpse1orhatm.jpg
Art nummer #38, karuss, 21 gram. Foto:Markus strandstad

Etter Karussfiske var det egentlig ikke mye å skryte av annet en at jeg fikk bergkutling. Art nummer 39. Dagen etterpå dro jeg ut med Morten og Markus for å guide de etter Bergkutling. Morten ble med først, han starta først å fiske på en plass der jeg har fått mange skrubber før siden han mangla den.. Det tok ikke lang tid før skrubba var landet, lite eksemplar på 233gram, art nummer 33 for Morten. Etter dette flytta vi oss til Bergkutling spotten, det tok vel 15 min før han dro den første. Dagens andre art for Morten og art nummer 34. Kort tid etter kom Markus nedover, han brukte 10 min før den satt. Ny art for Markus! Art nummer 47, Bergkutling. Etterhvert ble Morten hentet da skulle jeg og Markus prøve ut et par nye plasser, hovedsakelig leppefisk. Tidlig i leppefisk gamet hører jeg Markus si "Haha! Shje her da!" og holder frem en rødnebb. Jeg responderer; "PIKK." Dette var ekstra surt for meg siden Markus hadde arten fra før av og hadde gjentatte ganger nevnt at jeg er en "scrub" siden jeg ikke har fått den, han hadde også alltid kalt arten "lætt". Joda arten var kanskje ikke så vanskelig, litt lengre i mellom de her i trønderlag, fortsatt ikke vanskelig da. Like før vi tenker å flytte oss ryker det på ei Berggylte på 503 gram, ny pers, sykt morro fight på skogseidstikka light! Vi prøver litt til, jeg får to Berggylter til, ingen av dem over 400gram. Vi går videre og ser en plass hvor vi har trua, fisk nummer to på denne plassen blir Rødnebb! Ny art for meg, art nummer 40! Var ekstra godt å få kryssa av den pga Markus.

20150725_155025_zpsolspkkgg.jpg
Det var ikke den lureste vinkelen og høyden fotograf Morten Sørhøy valgte.

20150725_210314_zpshf22pryp.jpg
Foto:Markus Strandstad "Endelig tok æ dæ"

Ca en uke etterpå gikk turen til Mausund, Mausundfestivalen. Ikke så altfor mye å skryte av her for min del, fikk en ny art, Pigghå. Og noen perser i tillegg. Men det som var positivt med denne turen var det at jeg møtte mange hyggelige og snille folk + at jeg fikk gjort meg en god del erfaringer med havfiske.

Ikke mange netter etter at jeg var hjemme fra Mausen fikk jeg tilsendt et bilde klokka 2 på natta fra Vegar, det var bilde av en 5ttb! Han hadde tatt to stk der på en kveld, det hadde Bjørn også den samme kvelden. Fem trådet tangbrosme, arten som kun har dukket opp et par ganger her i fjorden før. Planen var soleklar, vi skulle fiske 5ttb. Tidligere på dagen fiska vi litt med Vegar etter div fisk som ikke fins og snakka om hvordan man skulle fiske 5ttb. Vi var framme ved Rotvoll i 11 tia. To gutter, tre stenger hver, begge to var kåte på tangbrosme. Etter et par timers fiske, myye angskifte og mange krabber skulle jeg heise opp ei stang som jeg brukte litt for lang tid på å sjekke. Jeg løfta stanga og sveivet. Motstand. Jeg får den opp i overflata, ingen krabbe, det er den! Jeg heiser fisken i fanget og sjekker at den er riktig krøka. Jeg trekker pusten dypt og jubler! "Jaaaaaaaa! Æ tok an! Det e arten!" I rekordfart ordner vi ei bøtte med vann som jeg legger den oppi, jeg ser fort at fisken hadde slukt grådig og prøver så pent jeg kan å få avkroka den. I starten så den faktisk helt frisk ut, men etterhvert legger den seg opp ned.. "faan" Jaja, jeg får fisken veid. 17 gram, ikke et beist men det var jaggu arten! Klokka 02:15 ringer jeg Vegar og informerer om 5ttb. Vil nå i etterkant beklage at jeg vekte deg, hadde nok holdt med en melding. Men når jeg er i 100 kan jeg finne på mye rart. I en time til fisker Markus med stengene mine også, jeg assisterer så godt jeg kan, men den ville ikke. Rundt klokka halv fire returnerer vi. Et av hundre bilder, det eneste av de hvor fotografen ikke bomma helveis, her bare halveis. Art nummer 42

received_455129408002827_zpsbku4ocfl.jpe
Foto:Markus Strandstad

Et par netter senere hører vi om fangst av Nordlig tangbrosme, vi prøver på nytt! Jeg satsa seff ntb og Markus satsa begge deler. Vi prøvde to hele netter til, men uten noen tangbrosmer.

Tidligere på året hadde jeg lonformert med og da fikk jeg bli med bestemor og bestefar til Oslo. Turen var tidlig August. De dro i forveien og var der et par dager før meg og koste seg litt før jeg kom og skulle begynne å styre med å fiske. Hallveis på vei til flyplassen kjenner jeg noe rart, det er noe som ikke stemmer. "NÆÆÆÆi!" Capsen min. Jeg føler meg naken ute på sjøen uten caps. Jeg spør om vi ikke kan snu å hente capsen, men det skulle vi vist ikke. Jaja, shit happens. Jeg ankommer Oslo, spiser mat på Akerbrygge og koser meg. Dagen etterpå var planen seff fiske, til tross for at Vetle plutselig ikke kunne guide, fikk jeg beskjed om å kontakte Albin, noe jeg gjorde. Albin stilte jaggu opp! Sykt snilt å gidde å ta noe slikt på sparket. Det ble ikke tid til veldig mange arter, men jeg fikk vertfall sikra meg et par nye. Og det er mye bedre en ingen! Bildene er i rekkefølge etter fangstidspunkt.


received_995139340543473_zpsm7cakyxc.jpe
Rødgjellet Solabbor. 24gram. Foto:Albin Dal

received_995140533876687_zpsjpgynrpb.jpe
Sørv. 8,9 gram. Foto:Albin Dal

received_995139583876782_zpsiv8tmx9i.jpe
Bekkerøye. 211gram. Art nummer #45 Foto:Albin Dal

Dag tre i Oslo fikk jeg tak i Carl som skulle ut å fiske Stripet Pelamide. Vi fiska ved presteskjær hvor de hadde tatt et par i fra båt, vi fiska da i fra land. Etter kort tid kom både Eivind og Øistein. Øistein trengte 5 min før han hadde Pelamide på! Han trengte heller ikke mange minutter på nummer to.. Som Carl sa: "Noen har gullhår der sola aldri skinner" noe i den duren. Jeg fiska videre med en blank ima wobbler under innsveivinga så jeg noe som fulgte etter! Pulsen steg fort og jeg kasta ut på nytt. "Jah! fiiisk!" Jeg holdt pusten under kjøringa av fisken, fisken nærmet seg land og jeg hadde troa. Jeg hørte Carl si noe om SØ, jeg så det selv, den var helt blank... Vi fikk den i hoven og opp på land hvor vekta viste 1300 gram. Jeg var såklart utrolig skuffa over at det ikke var Bonito. Jeg fikk vite fra Carl at han aldri hadde sett noen så skuffa over en så pen SØ, spesielt pen til å være oslofjorden. Øistein fortalte meg at han misunnet sjø ørreten min fordi han hadde aldri fått det før selv...

received_995128873877853_zps2cbbrnhw.jpe
Slank Sjø Ørret på 1300 gram. Foto: Carl Stiegler

10 minutter etter kom Irvin også. Tre kvarter etterpå flytta jeg og Carl oss til en ny plass. Himmelen åpna for fult og det pøste ned med regn, jeg bitra i 30 min til før Carl sa vi måtte dra. En stk gjennomvåt og gjennombitter Tage var på vei hjem. Men jeg var ikke ferdig der, dagen etterpå ble det ny tur. I fra båt. Men siden bestefar var født og oppvokst i disse trakter og hadde fiska en del i barndommen hadde han veldig lyst til å guide meg til ny art han og, forståelig nok. Han fikk ordnet med en fisketur sammen med barndoms og fiskevennen sin Tom, artig skrue. De hadde heller ikke møttes på nesten 20 år så de hadde nok godt av å møtes igjen. På turen i seg selv var egentlig ikke mye som skjedde annet en at vi koste oss. Tom dro tre abbor før meg, bestefar fikk en abbor før meg min før vi måtte dra fikk jeg og trua opp en, jess! Abbor. 15 gram. Art nummer #46 Nå gjalt det bare å få kjappa meg til Ingeirstrand hvor Carl kom å henta meg. Vi var fem i båten, meg, Bjørn, Sverre, Carl og Sebastian. Hyggelig selskap. Før jeg kom ombord hadde de allerede fått to stykker, en på Bjørn og en på Sebastian. Bjørn hadde tatt sin på det tredje feila forsøket på å sette ut den første sideparavaneren.. Bjørn var selvsagt helt i hundre! Jeg overtok alle stengene så fort jeg kom i båten. Det tok ikke lang tid før jeg fikk fisk, men denne var det lite motstand i. Joda, SØ igjen... 300 gram ish. Den var helt forferdelig krøka den ene kroken satt langt fremme på buken, den andre satt litt ovenfor gattet, vi måtte bare avkroke, kakke og slippe ut fisken da vi ikke kunne beholde den fordi det ikke er lov bruke mere en to stenger eller noe sånt under målrettet fiske etter fettfinnefisk. Vi brukte fire. Jeg sendte ut sideparavaneren igjen, venta vel i ca 20 min før det var fisk igjen, denne gangen var det større og sterkere! Det var den! Det var Bonito! Det var fantastisk! En å være så heldig, jeg hadde planlagt turen til Oslo mange måneder før noen i det hele tatt hadde drømt om å få Pelamide i det hele tatt! Jeg kom akkurat i tide til å få med meg Pelamidebonanzaen, en uke tidligere hadde det kun vært snakk om et par Pelamider tatt av randome makrell fiskere på østlandet, og noen som til og med hadde pelamide som debutfisk.. Det var helt fantastisk! Stripet Pelamide aka Bonito. 1420 gram Pelamide fordelt på 47 cm. Specimen var det også.

received_995142060543201_zpsbitx7xbn.jpe
Foto: Bjørn Florø Larsen #stripet pelamide

Etter jeg fikk min tok såklart Sverre over alle stengene. Jeg satt fortsatt og koste med Pelamiden min da vi plutselig hører bremsen fra den ene stanga, "FIIISK!" Det var mye motstand i fisken, veldig mye i forhold til de andre. Kunne de være stort? Kanskje ny Norges rekord? Sverre får til slutt fisken inn til ripa og der kommer den, den var ikke overlegent stor. Den var feilkrøka... Sverre prøver på nytt, vi får beskjed om at fiske avsluttes klokka 21:00. 20:59 går det på ny fisk! Er det mulig? Timingen kunne jo ikke ha vert bedre. Ikke bare det, men denne var riktig krøka også! Ny art på Sverre, intet mindre en art nummer #118. Sebastian tar over styringa av båten og Carl skal pakke sammen stengene. Når han skal ta opp den ene dypriggen er det jo fisk! Pelamide på båtføreren og! Dette kunne jo ikke ha gått bedre! 6 Pelamider, 1 på meg, 1 på Sebastia, 1 på Bjørn, 1 på Carl og 2 på Sverre.

IMG_0835_zps4mp7xs3y.jpg
kremt. Foto:Bjørn Florø Larsen

Senere på sommeren ble det enda en tur, denne gangen var det Glassvar som var target arten. Helge stilte med både båt og plass, mens jeg og Jan stilte med selskap, dette var en nyoppdaget plass hvor det nylig var tatt flere Glassvar. En art det egentlig ikke var mye av i Trondheimsfjorden. Jeg skulle få bli med på kun en betingelse, det var at jeg skulle ta med Helge, medlem av Trondheim Havfiskekubb med på en fisketur etter litt annen fisk en stor lange og sei, det var såklart ikke et problem. Været var perfekt, hverken en krusning eller en sky. Glassmester Helge starter med å fort dra opp en glassvar, deretter drar han enda en.. Jeg bare står der og måper og lurer på om det faktisk var så lett. Vi kjører opp på nytt og Helge og Jan brukte kort tid på å floke seg sammen, troa var på topp Glassvaren hadde kun en krok å bite over, min krok. Og gjett om det gjorde det da! Ny art! Stemninga var på topp, vi prøver et par drift til for å se om Jan også skulle få seg en Glassvar. Mest nei, ble totalt tre stykker i båten! Top nåtsj! Irriterer meg at det ikke ble noen bedre bilder...

IMG_20150810_064832_zpshqbgbj2a.jpg
#Glassvar. Art nummer #49 1,5 lb. 680gram. Foto:Helge Rolstadås

Og som lovet ble det en tur etter litt mindre fisk, denne gangen leppefisk. Ble en veldig flott tur hvor jeg fikk to nye perser Berggylte på 740 gram og Bergnebb på 94 gram. Helge endte opp med tre nye arter, Berggylte, Bergnebb og Grønngylte. Det virka som Helge syntes det var godt med litt avkobling i fra båt og gynging.

Det ble senere litt satsing etter hornkvabbe, hvor jeg endte opp med paddetorsk, art nummer #50 juhu!

Sommerferien var nå over for i år, men fiskelysten derimot... Til slutt hadde jeg greid å masa på meg en båttur ute på Trondheimsfjorden, det var ikke et nanosekunds tvil. Jeg skulle fiske skolest. Takkel måtte jeg lage nede på brygga, noe som gikk overaskende greit mtp at det var et 18 meter langt paternoster takkel med seks opphengere. Jeg fiska akkurat likt slik jeg hadde fått beskjed om at de andre Skolestene var tatt. Kun 30 minutter inn i fisket nappa det, det var et agressivt napp. Jeg svarte raskt med tilslag, fast fisk! På vei opp oppførte den seg akkurat slik jeg hadde hørt at Skolesten gjorde, hoderistninger. Ganske spesiell fight på fisken jeg hadde i andre enden av snøret. Etter noen minutters sveiving kom takkelet til syne, jeg dro opp, "første krok, andre krok, tredje kro... Åihelvette! D-d-d-det e den!" Jeg tar tak i munnvika og heiser den opp i båten... "Jaaaaaaaaa!" "skooooooooolest!" "æhhæhæhæhhohohohoooooo!" Jeg trodde ikke mine egne øyne! Det lå en Skolest i båten. Min Skolest. For en lettelse, sykt deilig følelse! Uten tvil den beste fisken min så langt, ikke bare fisken i seg selv altså men også den følelsen når den lå i båten. Helt magisk. Ganske irriterende at båtfører glemmer så og si det eneste han trenge å huske på. Kamera... Da måtte vi bare bruke mobilkamera.

received_1054713387919401_zpsvpn2kxjr.jp
received_1054712834586123_zpsieifwpod.jp
#Skolest 1890gram. Foto: Lasse Paulsen Eriksen

I en liten uke eller to etter Skolesten var det stille på fiskefronten, helt frem til det ikke var stille lengre. Jeg hadde bestemt meg for å fiske etter Tangkutling som jeg faktisk manglet. Jeg sto å fiska på en plass der jeg aldri har hørt om noen som har prøvd før, jeg fiska på et par Tangkutlinger som sto på 10 cm dyp og plutselig skyter det opp en kutling. Jeg ser med en gang at det ikke er en Tangkutling og frakter den fort videre til boksen min for å artsbestemme. Berg? Nei. Sand? Nei. Da var det bare en igjen da, men denne kutlingen er det jo svært få av i fjorden her, selv har jeg kun hørt om et eksemplar fra før av. Det var jo Leir! Ny art! Weheyyy! Jeg går tilbake og prøver på nytt, der kom det enda en! Og like etterpå en til! Tre stykker i Akvariumet. Jeg sender et par litt snaps og får svar; "Naw! Så søt! E det en Makrell?" Helt dønn seriøst også, Jeg lo høyt! Får håpe hun ikke leser dette.

P1010243_zpszsvfnmmt.jpg
Foto:Lasse Eriksen #leirkutling som art 52

Neste dag hadde jeg egentlig en slik "PT-time" men den droppa jeg og dro ut for å fiske igjen! I dag ble Markus også med, han skulle prøve seg på
Leirkutling han og. Til slutt ender vi begge opp med en ny art hver, jeg med Tangkutling og han med Leirkutling! Plassen leverer! Kult å få noe det ikke er mye av i fjorden, morro å oppdage nye plasser som leverer også.

received_478223402360094_zpsdd7p2qfw.jpe
Min art nummer 53 og Markus sin nummer 51 Foto:Egon Strandstad

Alt i alt har året vert helt topp, jeg har fått henta en del små arter i tillegg til en håndfull jazzarter og ja, jeg må innvestere i kamera.. Må også nevnes at rapporten var langt i fra planlagt, derfor er det ingen bilder uten fisk.
Jeg vil avslutte med å takke alle jeg har fiska med så langt i år for turen(e) og legge ved et bilde som jeg syns er fantastisk på alle teknelige måter...

swag._zpsqoxwndcz.jpg

Endret av tage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.