Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketeine


can
 Share

Recommended Posts

Klar over at dette er ett forum for sportsfiske men spør allikevel om det er noen Som har brukt noke slikt etter fisk. Fisketeine er noke større enn ei vanlig teina og koste noke mer, men kan muligens Vera verdt kronene. Kan få både skalldyr og fisk i ho men var sistnevnte Eg hadde i tankene. Lure berre på kor lett det er å få fisken til å gå i ho, men får ein Fyrst fisk så vil den jo Vera lika fin som den ein får på snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp laget vi ruser. Enten små av plastflasker til å fange kyte eller større av netting for abbor, karuss og mort. Fikk også gjedde et par ganger.

Vil tro prinsippet er det samme bare med andre dimensjoner skal de kastes på havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usikker på hva Aurejeger mente her?

Ruser, eller teiner etter fisk fungerer, men diverse skalldyr vil nok gjerne være med på festen. Vi hadde 8 teiner ute etter hummer fra torsdag ettermiddag til lørdag kveld, disse ble sjekket morgen og kveld.

Kun en fisk, men til gjengjeld var det en lyr på over 2 kg. Dette var jo heller ikke teiner som var laget for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eg og er usikker på kva han meiner, han skreiv det etter ett av mine andre innlegg og så Eg veit Ikkje ka som rir han. Fin lyr når den bikker 2 kg. Lure litt på vekta av ei sånn teiner vege ca 10 -15 kg det er litt å dra opp for hand, har dratt mange garn i mi tid så lure på om ei sånn teina blir i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eg trur det blir litt for avansert for meg båten min er Ikkje så stor heller så kan Ikkje ha mer "stasj" en nødvendig i han. Noen som veit om lyren liker seg ved undervannskjær/grunne har ein sånn plass der høgste topp ligg på 28 m u h er brådjupt på tre av sidene på den fjerde er det noenlunde flatt inn mot ein holme. Fann plassen etter at Eg studerte gule sider sjøkart. Satte Djupnagarn garn der for å Sjå om dette kunne Vera ein plass for fisketeine mi eller håndsnøre pga synes det er mykje kjekkere og få sprell levende fisk enn Dei ein får på garn. Fiska mykje med garn før så har ein del liggende og synes Dei kan Vera greie til å undersøke potensielle fiskeplasser. Uansett satt 2 garnlenker rundt og på grunna, i det ene Ikkje ein fisk i det andre var det 4 fine lyra 2-3 kg nesten i enden av garnet, ganske ved sida av kvadraturen. Tenkte yes No har du funne ein bra plass til teina di, men prøv ei natt til prøvde å setta på samme plass i natt men desverre Ikkje så mykje som ein fisk. Satte så i formiddag ut 4 sniksnøre Agna med makrell men Ikkje noke lyr da heller. Synes det var litt for tilfeldig at Eg skulle få 4 fine lyra fyrste gongen, håper iverfall at grunnen til at Eg Ikkje fekk noke andre gongen var at garna Ikkje var satt på heilt samme plass, men langt fra kvarandre var Dei Ikkje. Har hørt at lyren er ganske stasjonær så håper at Eg bomma andre gongen og at det var grunnen til dårlig resultat. Kva trur de kan det være grunn til videre utforskning her, og kvifor 4 bra lyra egne kvelden og ingen dagen etterpå. Lyren er jo ingen stimfisk som seien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som ban sier, lyr er ikke den letteste fisken å få i teiner, den jakter helst på småfisk og bruker synet. I sommerhalvåret går den gjerne helt oppe i tarekantene, og i vinterhalvåret så holder den seg gjerne ved skråninger og rundt dypgrunner. Fisketeiner ble utviklet og prøvd på slutten av 80-tallet, og da rettet mot bunnfisk som brosme og lange. De vart aldri effektive til torskefisk, noe hyse gikk i de, men lite annet av torskefisker. Lyr og også sei er forøvrig relativt sjelden gjester på line også, de jager for høyt i vannet. til disse artene er det vanlig fiske med stang eller dorging på sommeren som er det beste. Med liten båt så ville jeg heller satse på noen linestubber hvis jeg var deg, da er også fisken levende og av bra kvalitet, men de kan ikke stå i dagesvis da. Men i motsetning til garn så fisker line effektivt også i dagslys, den kan settes på vei ut på tur, og trekkes igjen på hjemveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her ja, veit Ikkje kor vanlig det er å meite lyr,har fått noen på sniksnøre, men flest langer men kor lenge bør snørene stå ute da. Får kanskje prøva meg fram er vel lett for att fisken dett av dersom Dei står for lenge i sjøen. Mine sniksnøre har Eg ei flytedobbe i ved overgang mellom snøre og det tynne tauet slik at Agna skal stå opp av sjøen. Korleis er bunnforhold ved moloen da, er det lett og setta fast eller? Noke Eg gjere selv av og til for å unngå å setta fast er at Eg har ett blylodd i enden eller sluk uten krok og så fiska Eg med ein eller to oppheng eks vis ein stor gummimakk.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forsøkt å meite ved moloen på Sevland enda. Men det er en gammel havn der med verksteder og slikt fra gammelt av. På grunn av det vil jeg tippe sjøen er full av skrot der.

Om du har båt kan du jo skaffe deg en vannkikkert og sjekke det ut på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.