Gå til innhold
Fiskersiden

Gråhai i Holmestrand


Knut A
 Share

Recommended Posts

ær ny norgesrekord: Fikk en gråhai på kroken
Artikkeltags
Publisert: 24. november 2015, kl. 13:15

Vivian var på jakt etter juletorsken da hun lørdag var på fisketur i Holmestrand. I stedet ble det en skikkelig dragkamp med en gråhai.

1448287529466.jpg?chk=41E633

Spennende fangst: Vivian Breivik Randem med 10 kilo gråhai fra Holmestrand. Lørdag var hun på tur sammen med Horten Havfiskeklubb.foto: Privat

DEL
15-2669-Vestviken24-borsogvaluta-480x400

Holmestrand: Vivian Breivik Randem fra Horten var på fisketur med Horten Havfiske klubb lørdag formiddag.

Målet for turen var å sikre årets juletorsk, men det skulle bli mer enn bare torsk på kroken for Vivian denne lørdagen.

Utenfor Hydro

– Vi lå rett utenfor Hydro, cirka 300 meter ifra land. Det var sur nordavind, så vi måtte legge oss litt i le, forteller hun.

De fikk bra med fisk på turen, men plutselig har Vivian noe på kroken som slett ikke oppfører seg som en torsk.

– Jeg tenkte først at det kunne være en stor sei, men den ga seg jo aldri. En sei blir sliten etter hvert, forklarer hun.

Tøff kamp

Hun forteller at det var voldsomme krefter i fisken som hadde bitt på hennes tre år gamle makrell, som hun brukte som agn.

– Den kjempet hardt. Jeg klarte sveive inn 30 meter, så raste haien ut igjen med 20 meter. Jeg ble stående litt å hyle, det var glatt på dekk, og ripa på båten er ikke høy, forteller hun engasjert.

– Har du fått noe lignende tidligere?

– Nei, dette er min eneste gråhai, sier hun.

Det er kanskje ikke så rart. Norgesrekorden på 10,6 kilo. Den ble tatt i Sandefjord i 1978 av Stein Erik Eriksen, som også er medlem av Horten Havfiskeklubb.

– Vi har ikke fått gråhai på våre fisketurer tidligere, så det er en sjelden fangst, forteller Helge Herheim, også fra Horten Havfiskeklubb.

Han er ikke overrasket over at det var Vivian som fikk haien.

– Hun har en tendens til å få storfisk, sier han og ler.

Dukker opp på vinteren

Det er kjent at det dukker opp gråhai i området rundt Holmestrand hver vinter. For noen få år siden ble det tatt en rekke fine gråhai under isfiske. Det største kjente eksemplaret ble tatt i Sandebukta i garn, i 2009. Den veide 17 kilo.

Gråhaien kan bli opptil 40 kilo og er en formidabel motstander på sportsfiskeutstyr.

Artikkeltags
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.