Gå til innhold
Fiskersiden

Pæresøkke med strikk


Delirious
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skal til å kjøpe meg stangholder til båten og har planer om å teste litt dorging. Har foreløpig bare prøvd med wobbler (Rapala orginal og tail deep dancer) og jigg uten noe annet.

En vanlig slukstang fungerer jo greit med dette, men lurte på å bruke 6-12 kenzakien med tekota 600 som jeg bruker til vertikalfiske til hakket mer avansert dorgefiske.

Så er spørsmålet å starte med dypparavan eller pæresøkke og strikk?

Og kan noen gi meg en kort guide om hvordan men bruker denne pæresøkke-teknikken og hvilke vekter som er aktuelle?

Har lest Team Colibri sine trolling-guide. Veldig nyttig lesing må jeg si! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også bare holdt på med dette noe denne sesongen (eller sesongen som var) men har rukket og prøve såkalt dipsy diver og pæresøkker.

Dipsy diveren går dypere, men er etter min mening også vanskeligere og bruke. Jeg ble aldri helt venner med utløsnings-mekanismen. Enten så løste den ut hele tiden, eller så løste den aldri ut. Det er også vanskeligere (umulig?) og se om wobleren går skikkelig ved og se på stangtuppen når man bruker denne.

Jeg hadde kjøpt noen pæresøkker og litt strikker i begynnelsen. Hvilke vekter som er aktuelle spørs jo på hvor dypt du vil. Jeg trer stikken igjennom øyet og over selve søkket også tilsvarende på linen omtrent 2-3m før wobler.

Det er i alle fall mine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt på søkkene er fra ca 15-20 gr og opp till ca 80-90 gr. Få tak i noen stk per vektklasse med ca 15 gr vektforskjell mellom kvar. Da kan du straks finne ut vilken vektklasse som fungerer best for deg i det aktuelle vannet du fisker i.

Det er en fordel at montere søkket på snøret slik Thomas nevnte i stad men, med ca 5-10m forran beitet. Da kan du nå søkket og slite av gummistrikken fra snøret og fortsatt ha en del meter med snøre ute til fisken. Det blir enklere å håve fisken uten søkke i stangtuppen. Da får du også en meir fri gange på beitet jemført med å ha søkket rett forran beitet/wobbleren etc... Dog bare mine egne erfaringer.

Vedr. søkker så kjøpte jeg en støypeform på ebay for noen hundre riksdaler. Med den har jeg støypt fleire hundre s.k. "pære-søkker" i forskjellige størrelser. Støypeformen er laget slik at en kan feste en svivel på kvart søkke før en støyper og da søkkene er ferdigstøypte sitt der også en svivel i tuppen. Heilt kanon..................

I "Dyrebutikken" får du i tillegg tak på små gummistrikker på ca 2 cm i diameter. Funker også kanon til å feste søkkene til snøret..


Vedr. søkker så finnes det alternativer till Dipsy Diver som f.eks. paravaner i bly typ: Offshore dyp-paravan eller Kuusamo dypparavan søkker. Disse er dog ikke like enkle som hva et søkke er men kan være en fordel hvis du ønsker å fiske meget dypt (dypere enn med pæresøkke).

Siden finnes det en oppsjø med andre typer av "paravaner som kan fiske dypt men da er det antagelig meir effektivt og enklere å kjøpe seg en eller to manuelle dyprigger........................... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.