Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til lofotfiske


mavi
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært så heldig å få tur til Lofoten og vi har booka rorbu på Svinøya Rorbuer 21-24 april.

Så er spørsmålet, hva anbefales av stenger?

Jeg har idag en Fenwick Offshore, men den er 1 delt så litt upraktisk å ta med seg på fly.

Ser Widerøe ikke har garanti på spesialbagasje over 140 så transportlengde under det er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den er delt over fremhåntak så må det bli stang på max 6'6". Er den delt på midten kan den godt være 7'6" også. 20-30lb bør duge for det meste. Eventuelt 15-40lb om du føler deg tryggere med dette.

Spesifikke forslag er nesten vanskelig å komme med på denne årstiden, da det kan være vanskelig å finne de diverse stengene på lager. Du må nesten bare se hva du finner.

Samt finne ut hvor mye du vil bruke på den.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer noe ala denne:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Okuma/Cortez/Okuma-Cortez-Boat-6-6-20-30-lbs-3-delt-198cm140842-p0000123798

Men har noen måneder før jeg skal reise så om de ikke er på lager i dag kan jeg vente.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som får inn mere varer før til våren nå. Først i april/mai kommer det inn på lager igjen.

Har selv denne Okuma stanga. men har dessverre ikke fått testet den ennå.

krishau: Antares stengene kommer seg definitivt IKKE under 140cm transportlengde. Så alt av Shimano med unntak av STC stengene er vel utelukket.
Westin stanga ser ut til å komme innom (på bildet til skitt fiske) men sto ikke skrevet noe om transportlengden.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 20-30 eller 30-50 lbs stang?

Bor i Bergen og sånn sett er vel 20-30 mer anvendelig?

Må fort ha to stenger og (en til meg og en til samboer) så budsjettet er vel litt begrenset.

Har en tekota 600, vil denne fungere eller blir den for spinkel?

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett holder en 20-30lb stang i massevis. Men det er litt forskjeller fra stang til stang.
Tekota snella vil nok klare det meste av normalt fiske. Kanskje ikke den mest egnede til stor kveita men.

Ta en titt rundt i natt/morgen på Skitt Fiske. Du finner garantert noen knall tilbud da.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut denne:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Edge/Dynamic-Boat/Edge-Dynamic-Boat-GC-6-6-7-XH-20-30lbs-5-delt-Gipsy-Concept141892-p0000124917

har denna sjøl og fikk testa den bra i nord-norge i sommer. en kompis som lånte stanga ei stund dro opp en torsk på 19,5kg. han var ganske urutinert med havfiskeutstyr og stor fisk, men hadde ingen problemer med å få opp stortorsken.

nå er edge-merket blitt kjøpt opp av westin (ifjor) og dermed heter alle stengene westin nå. tror dette er tilsvarende stang: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Westin/W3-Boat/Westin-W3-Boat-GC-7-20-30lbs-150-400g-3-delt148533-p0000132596

ser at westin har forandret stanga litt, bl.a nytt design på håndtaket og 3 deler istedenfor 5 deler. men jeg tror nok det meste fra edge-stanga er videreført og da kan du trygt satse på den.

har også tekota 600lc sjøl og den vil passe bra til nevnte stang og til lofottorsken. lineteller er kjekt siden skreien visstnok kan stå noen meter over bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med Savage gear stanga for 900kr/stk i går.

Har en tekota 600, omoto vs-10, Quantom Cabo Pts20 og en tld20. Tlden er jo en traktor som aldri feiler mens de andre er mindre.

Vil de mindre snellene være store nok?

Torsk som primært er i fokus på denne turen.

Var visst kommet ett svar mens jeg skrev. Tekotaen blir trolig med. Tipper jenter med Caboen og samt Tlden som reserve.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.