Gå til innhold
Fiskersiden

Er det farlig å vade?


Nils Marvin
 Share

Recommended Posts

Heisann! Som all ferdsel ved vann kan vading føre til at du drukner om du er uheldig. Noen typer vadere kan ta inn vann og bli enormt tunge om du faller uti vannet, og vading i sterk strøm over elver og lignende krever det litt erfaring å bli fortrolig med. Kjenner en imidlertid bunnforhold greit og tar forhåndsregler er vading relativt trygt. Ingenting i veien for at unger kan vade også, men da må selvsagt en voksen alltid være i nærheten. En unge som sklir med vadere og får panikk kan fort få problemer, men det kommer så klart an på hva en mener med "barn". Flytevest. Det er også forskjell på vading til lår/hoftehøyde og vading der en står og kaster med armene rett opp og vann over brystvortene. Marbakker skal en passe seg litt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkscenario er å stå aleine dypt vadet i stor elv og så kommer et tre eller ei stor grein å feier deg med... Når det er sagt ville ikke jeg vert redd for å slippe en tenåring avgårde aleine, men man må selvfølgelig forklare om farene og utstyre vedkommende med redningsvest. Gjerne av typen pølse så den ikke blir for varm og ubehagelig å ha på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkscenario er å stå aleine dypt vadet i stor elv og så kommer et tre eller ei stor grein å feier deg med... Når det er sagt ville ikke jeg vert redd for å slippe en tenåring avgårde aleine, men man må selvfølgelig forklare om farene og utstyre vedkommende med redningsvest. Gjerne av typen pølse så den ikke blir for varm og ubehagelig å ha på..

Takk for svaret maritim! Få vel gjøre det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kommer an på vaderen. Har den et stramt belte eller stropper som gjør den ikke tar inn vann hjelper det på men en skal være obs på at mister en først fotfestet med en slik kan det bli kleint. En 13-14-åring som er vant til å vade og gjør det på relativt trygge steder med flytevest hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med, men om vi snakker vade i mørket i flomstor elv uten redningsvest.. Du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kommer an på vaderen. Har den et stramt belte eller stropper som gjør den ikke tar inn vann hjelper det på men en skal være obs på at mister en først fotfestet med en slik kan det bli kleint. En 13-14-åring som er vant til å vade og gjør det på relativt trygge steder med flytevest hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med, men om vi snakker vade i mørket i flomstor elv uten redningsvest.. Du skjønner.

Jeg skjønner godt hva du mener skal være forsiktig med det. Men mener du at det er nødvendig med flytevest. Endret av Nils Marvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en elv med litt strøm kan man kan få seg en overaskelse når man skal gå tilbake til land hvis man har gått langt ut og vannet er over lårene. Det er stor forskjell på å få strømmen fra siden kontra bakfra.

Vil anbefale å ha en vadestav. Sparker man borti noe på bunn kan man fort miste balansen.

Resultatet av det kan ende med en svømmetur. :D eller at fiskeutstyret kan få hard medfart i fallet.

Vading kan få deg ut på dypt vann fortere enn du aner ;) så litt innføring og tilsyn på voksne og barn er ikke dumt hvis de ikke har noen erfaring. Det er stor forskjell på å gå med vann over eller under kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd utfordringer som er beskrevet ovenfor; og det er ubehagelig når du skal vade deg tilbake i stri strøm fotfestet forsvinner under deg. Eller fått vasstrukne planker som driver med strømmen og legger seg på beina mens strømmen trykker på... Mange uforutsigbare feller kan inntreffe, og jeg har hørt om de som har blitt sittende fast, ente ved å få kilt fast foten nede i stritt vann eller vadet seg fast i gjørmebunn (skjedde ikke det med Bård Tufte?). Man må derfor ta høyde for denne risikoen og bruke vadebelte, vadestav, flyteplagg. 13-14 åringer mangler erfaring og evne til risikovurdering. Også er det jo slik at vader man dypere og mer en nødvendig, så reduseres også mulighetene for å få fisk da man skremmer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.