Gå til innhold
Fiskersiden

Hardangervidda Øst


MartinG
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Vi er et par fluefiskere som skal en tur på Hardangervidda siste del av Juli/ starten av august.

Ingen av oss har noen gang vært på vidda, og lurte derfor på om det er noen her inne som kan hjelpe oss litt på vei Smileys_smile.gif

Vi har planer om å starte turen våres fra Tuva turisthytte og gå inn over vidda derifra.

Er det noen som har noen gode tips for turen? Eventuelle vann og steder som burde sjekkes ut?

Tusen takk for svar!

Vennlig hilsen Smileys_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Bruker selv Tuva som utgangspunkt flere ganger årlig, Et hav av muligheter i området, en tur fra Tuva mot Heinseter har enormt mange fine småvann det går stor fisk i,har mange kjempeopplevelser i dette området!! men sjekk på forhånd med de på tuva angående private vann(dette endrer seg nesten årlig)

særlig Anbefaler jeg å ta turen innom Ivar på Skjerja, noe jeg har gjort nå i snart 11 år. der er det mulighet for overnatting i telt eller lei en seng i hytta til geilojff, mulighet for båtleie,(kun en del av vannet), samt en båtfri sone med mange fine grunner hvor ørreten beiter, snittvekta i dette vannet er årlig på rundt kiloen!!!! min største i skjerja veide 2,2 kg (dupp + flue) tatt for 3 år siden, men har nesten på hver tur til dette vannet fått kilos fisk, men skjerja kan være vanskelig, kan gå dager uten bett, men da har du veldig mange vann i området å teste flua i:)

http://kart.finn.no/?lng=8.08065&lat=60.38445&zoom=11&mapType=normap&markers=8.03560,60.44023,r,Brukerdefinert%7C7.97535,60.42168,r,Brukerdefinert%7C8.03216,60.42208,r,Brukerdefinert%7C7.95774,60.35611,r,Brukerdefinert (zoom in å du ser mange vann i området mellom tuva å Heinseter)

Litt rotete skrevet, men håper det kommer til hjelp:)
Lykke tell!

Hilsen erik

Endret av Erik.S.Bakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MartinG:

Tusen takk for svar, Erik :)

Dette var god informasjon! Vi kommer til å ha med oss telt. Kjører opp til Tuva og går inn derfra.

bare å glede deg;) ligger som regel i lavo eller telt innpå der selv;) får håpe det er en del vannføring da dere reiser, da kan dere oppleve fin fin ørret rett nedenfor tuva i urdetjønet og bekk/elveløpet som går ned mot Breidvannet** fått mye pen ørret her, snitt 5 -800 gr, men bekken overasker meg alltid, 1,2 kg ørret tok jeg midt i bekken for 4 år sia:) **(Pass på ar Breidvannet er / har vært privat lenge, så må nok stoppe i enden av bekken!!), Men vannet Korta ligger en skolengde fra bekken, det går fin fisk i korta også, har selv pers i korta på 800gr, men kjenner fler som har bikket kiloen der, men gjelder å treffe bettet her også) Fiskekort kjøper dere inne på Tuva turisthytte, der kan dere også sjekke om hvilke vann som er private!

Resten får dere leite og utforske selv;) , er mange gode vann videre i områdene mot heinseter! Men her holder jeg korta til brystet ;)

Erik

hei, erik

Jeg har ikk noen tips i denne sakens sammenheng, men det er hyggelig av deg å dele slik info i en åpen post. det er til nytte også for andre

Takk for det:) syntes det bare er koselig å kunne dele litt tips og info om dette fantastiske området.

Men selvsagt er det mange utallige "hemmelige" vann i traktene rundt hvor jeg vil holde kortene tett til brystet;)

Syntes selv det er utrolig morsomt hvert år å utforske områdene, har funnet mange spennende vann som har overasket stort!, selv små vann mann ellers ville trasket forbi kan overaske ja!:)

Erik

Endret av Erik.S.Bakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato har jeg kun vært en gang på Hardanger vidda, og det var for noen år siden.

Da overnattet vi hos nevnte Ivar på Skjerja, en knakende hyggelig kar.

Short story: Null fisk på en kanskje litt utålmodig meg på 12-13 år.

Long story:

Da fisket vi for det meste med svart panther martins markdrag fra båten vi leide der.
Vi hadde to napp på turen, den ene ørreten hoppet opp av vannet og røyk 0,30-0,40 fortommen av, mulig det var en litt slurvete knute av meg. Dette var en ørret som vi anslo var mellom 2-4 kg.

Det andre nappet vi hadde var en ørret på litt over en kg, som også hoppet og datt av kroken.

Begge fiskene vi hadde på var såvidt jeg husker påtruffet ved en øy sør-vest i vannet. Kjerringholmen eller noe sånt?

Var på den tiden ikke en dreven fluefisker, men ved å leie båten og fiske fra den i antar jeg at mulighetene for å snike seg på ørretene er tilstedet!

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.