Gå til innhold
Fiskersiden

Kysttorsken i Oslofjorden, hva vet vi?


stehal
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skriver en sak om kysttorsken i Oslofjorden. Er det noen her inne om kjenner området og fisken godt som kunne tenke seg å svare på et par spørsmål rundt torskens fremtid? Jeg finner mye informasjon om skreien på nettet, men jeg savner utfyllende informasjon om kysttorsken, kan noen hjelpe meg?

Hvordan står det til med bestanden?

Det sprenges i fjorden for at store cruiseskip skal komme seg lettere til havnene i og rundt Oslo. Fjordbunnen er full av tungmetaller som virvles opp som følge av sprengningene. Hvilke konsekvenser får det for torsken?

I hvor stor grad flytter kysttorsken på seg i forhold til skreien? Den er stedbunden, men hva vil det si egentlig?

Hvorfor er det viktig å verne om kysttorsken?

Det er endel artikler som forteller oss at gravide, barn og ammende kvinner advares mot å spise torsken i indre oslofjord på grunn av kvikksølv, er det fortsatt slik? Rapportene jeg finner er gamle.

Jeg setter pris på alle svar, er det noen som kunne tenke seg å ta en samtale over telefon så er dette også av stor interesse. Send PM :)

Dette er til en skoleoppgave, men blir saken god nok vil jeg prøve å selge den inn og de involverte vil selvfølgelig bli informert om dette.

Mvh Steinar Klouman Hallert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bidra med noe annet enn lykkeønsker og et "bump" så du kommer opp på listen over nye innlegg igjen. Håper at dette fører frem og at du kommer videre. Jeg synes slikt er spennende, og hadde satt pris på om du for eksempel hadde publisert et sammendrag her på siden.

Om ingenting annet fører frem kan det være verdt å ringe havforskningsinstituttet. Vet de har noen som jobber/har jobbet med slikt.

Mvh

Mobilix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.