Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan legge på braid hardt nok selv?


piddien
 Share

Recommended Posts

Nå har braiden jeg kjøpte på kommet (http://www.ebay.co.uk/itm/370935001664), og jeg har prøvd å legge den på selv. Jeg la et par meter av den gamle monoen i bunnen og knyttet braiden i denne. Poenget med dette var å teste hvor full snellen ble av 500m 0,28. Jeg trakk snøret gjennom en løs snøreteller og holdt snøret så stramt jeg kunne mellom pekefinger og tommel mens jeg sveivet. Jeg må si jeg var nokså skuffet over resultatet: Snellen, som har plass til 200 meter 0,60 mono, var full etter 294 meter (i følge LineCapacity skulle det tilsi at snøret som skulle være 0,28 var nærmere 0,50). I tillegg var snøret svært mykt å ta da jeg hadde lagt det på snellen. Hva har jeg gjort feil? Hvordan pleier dere å legge på snøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om snøret ikke er lagt stramt nok. Selv her jeg samme snøret på flere sneller. (dvs. 0.26, 0.32 og 0.36).

500 meter 0.36 med masse mono backin og et hav av ektsra plass på Thigtline/Lawson GTR T20-II. 450 meter 0.32+ 50ish meter 0.60 mono backin på Lawson GTR-T15.

420meter 0.32 pluss et lass meter 0.60 backin på Okuma Cortez CZ-12. 300 meter 0.36 pluss litt 0.60 backin og et hav av plass på Prey PLD-12:)

Samme gjenspeiler seg også på haspel snellene. Det er ganske tett opp mot hva man kan forvente, når man trekker ifra mono backin snøret :)

Jeg kjenner IKKE til det 0.28 snøret du sikter til. Men så vidt jeg vet er det 40lb snøre. og det er ikke 0.28. men 0.32:)

Jeg slet en gang med å få 300 meter 0.36 over på en spole som skulle holde 330 meter 0.35:) Spolen ble overfull så det holdt. Og da var ikke braiden lagt hardt. Dette gjorde jeg kun for få snøret av spolen det kom på, så jeg fikk lagt det skikkelig på den spolen det skulle ligge på.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar på meg en (skinn)hanske på ene hånda og surrer braiden rundt og mellom fingrene til det blir passe stramt. Vær obs på at diameteren på braiden er et tall satt på av produsenten, og i likhet med bruddstyrke er det ofte bare et tall som ikke nødvendigvis har så mye med virkeligheten å gjøre. Telleverk er ikke alltid nøyaktig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på Hvordan jeg leger snøret :)
Jeg endte opp med å bygge meg en jigg som holder hva enn det måtte være av spoler. Dette bygges lett av 3 biter hobby plank, 4 treskruer, en vognbolt, noen mutere, et par skiver og 2 spenstig fjær.

Da får jeg strammet til den motstanden jeg ønsker og får lagt snøret med jevn motstand uten noe form for anstrengelse.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det enkle ofte det beste.

I likhet med BAN har jeg ikke peiling på hvor mange kilometer sene som har kommet ut fra mellom føttene mine.

Har aldri hatt noen problemer med den måten å legge på sene.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått et par hundre meter snøre stramt på snellen, men jeg har måttet ta meg en pause. Jeg har både holdt spolen med snøret mellom føttene og holdt snøret mellom fingrene på venstrehånden som jeg hadde en gammel skinnhanske på. Det var slitsomt, og snøret kom inn i toppringen i en temmelig skarp vinkel (selv om stangen bare er 6 fot). Jeg tror dette blir siste gang jeg gjør det på denne måten, til neste gang skal jeg få mekket meg et apparat som ligner på det Audiosan beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har braiden jeg kjøpte på kommet (http://www.ebay.co.uk/itm/370935001664), og jeg har prøvd å legge den på selv. Jeg la et par meter av den gamle monoen i bunnen og knyttet braiden i denne. Poenget med dette var å teste hvor full snellen ble av 500m 0,28. Jeg trakk snøret gjennom en løs snøreteller og holdt snøret så stramt jeg kunne mellom pekefinger og tommel mens jeg sveivet. Jeg må si jeg var nokså skuffet over resultatet: Snellen, som har plass til 200 meter 0,60 mono, var full etter 294 meter (i følge LineCapacity skulle det tilsi at snøret som skulle være 0,28 var nærmere 0,50). I tillegg var snøret svært mykt å ta da jeg hadde lagt det på snellen. Hva har jeg gjort feil? Hvordan pleier dere å legge på snøret?

Er ikke så sikker på at disse Kina produsentene har så høye spesifikasjonskrav som f.eks dei i Europa og USA. Mål diametern med riktig utstyr (mikrometer) så veit du hva du har på spolen som kom.

Er dimensjonen Ok ja da har du et problem. Det er nok med ca 5 m med mono underst på spolen. Sveiv på ny line med høgt motstand i begynnelsen men, med mindre drag på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på at disse Kina produsentene har så høye spesifikasjonskrav som f.eks dei i Europa og USA. Mål diametern med riktig utstyr (mikrometer) så veit du hva du har på spolen som kom.

Er dimensjonen Ok ja da har du et problem. Det er nok med ca 5 m med mono underst på spolen. Sveiv på ny line med høgt motstand i begynnelsen men, med mindre drag på slutten.

Jeg har ikke mikrometer. Jeg har prøvd å måle med et skyvelære, men jeg synes det er vanskelig å få målt tykkelsen. Det virker som om snøret er ganske mykt, og deformeres lett mellom kjevene på skyvelæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer ikke med skyvelær det er for dårleg pressisjon. Difor nevnte jeg mikrometer for da kan du måle 100-delene og du vill ikke deformere snøret hvis du måler riktig. Men, har du ikke tilgang til mikrometer kan du ikke måle tykkelsen på snøret ditt og du er fortsatt i uvitenhet. Du kan dog gjøre en "okulartest" av linen. Ta f.eks en 0,30 mm mono og legge den i svag kryss med den flettede. håll så opp dei to kryssete linene på ca en halv armslengde avstand og kikk mot en lys bakgrunn, (ikke for skarpt lys) så kan man faktisk sjå forskjeller på ner mot 5/100-dels mm. du kan sjå om begge liner ser like tykke ut eller om det er forskjell....... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer ikke med skyvelær det er for dårleg pressisjon. Difor nevnte jeg mikrometer for da kan du måle 100-delene og du vill ikke deformere snøret hvis du måler riktig. Men, har du ikke tilgang til mikrometer kan du ikke måle tykkelsen på snøret ditt og du er fortsatt i uvitenhet. Du kan dog gjøre en "okulartest" av linen. Ta f.eks en 0,30 mm mono og legge den i svag kryss med den flettede. håll så opp dei to kryssete linene på ca en halv armslengde avstand og kikk mot en lys bakgrunn, (ikke for skarpt lys) så kan man faktisk sjå forskjeller på ner mot 5/100-dels mm. du kan sjå om begge liner ser like tykke ut eller om det er forskjell....... ;)

Nå har jeg prøvd det, og braiden både så ut som og føltes som om den var tykkere enn noe 0,35 mono jeg har liggende.

Glemte å svare på Hvordan jeg leger snøret :)

Jeg endte opp med å bygge meg en jigg som holder hva enn det måtte være av spoler. Dette bygges lett av 3 biter hobby plank, 4 treskruer, en vognbolt, noen mutere, et par skiver og 2 spenstig fjær.

Da får jeg strammet til den motstanden jeg ønsker og får lagt snøret med jevn motstand uten noe form for anstrengelse.

Hvor kraftig fjær har du brukt, og hvor har du fått tak i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd det, og braiden både så ut som og føltes som om den var tykkere enn noe 0,35 mono jeg har liggende.

Hmmm låter inget videre dette der. Burde ikke sett tykkere ut en 0.30, heller tynnere, hvis den var 0,28 mm tykk da...................

Sjekk i tabellen hvor mye mono du får på snellen ved tykkelsen 0.35 og 0,40 Det er trulegtvis det du nå må forholde deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker drill. Både til å ta av multifilament og legge på ny. Storspole monteres på drill ved hjelp av bolt og mutter eller et kraftig bor med litt tape på.

Motstanden i drillen gjør at det blir stramt og fint når jeg sveiver på (drillen står uten strøm på da), og det går kjapt og effektivt å tømme en snelle ved å koble til strøm og trykke på avtrekkeren...

Prøvd mange patenter opp gjennom årene, men dette er det jeg har funnet mest praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fylt snellen, det gikk drøyt 350 meter braid på før den var så full at jeg syntes jeg måtte legge på mono. Jeg er litt usikker på lengden siden jeg flyttet snøretelleren (den hindret snøreføreren i å legge snøret helt til venstre på snellen) og presterte å trekke snøret feil (dvs. riktig) vei gjennom så den begynte å telle nedover. Det ser ut til at jeg enten må kjøpe meg ny snelle eller tynnere snøre hvis jeg skal klare å nå bunnen av Herdlefjorden.


Bruker drill. Både til å ta av multifilament og legge på ny. Storspole monteres på drill ved hjelp av bolt og mutter eller et kraftig bor med litt tape på.

Motstanden i drillen gjør at det blir stramt og fint når jeg sveiver på (drillen står uten strøm på da), og det går kjapt og effektivt å tømme en snelle ved å koble til strøm og trykke på avtrekkeren...

Prøvd mange patenter opp gjennom årene, men dette er det jeg har funnet mest praktisk.

Hvordan (og i hva) fester du drillen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo kjøpt bordstativ til å feste drillen i hvis ønskelig, men jeg pleier bare støtte den opp på en bok eller noe på gulvet og holde den fast med et av de kraftigste og mest fleksible verktøyene jeg har, nemlig foten... :-)

Når jeg bruker den til å strippe snellene for snøre, holder jeg den jo i hånda på ordinær måte.

Fungerer helt topp. Bruker en kraftig 230v drill, batteridrill blir for puslete.

Du kan jo prøve, og se om du syns det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo kjøpt bordstativ til å feste drillen i hvis ønskelig, men jeg pleier bare støtte den opp på en bok eller noe på gulvet og holde den fast med et av de kraftigste og mest fleksible verktøyene jeg har, nemlig foten... :-)

Når jeg bruker den til å strippe snellene for snøre, holder jeg den jo i hånda på ordinær måte.

Fungerer helt topp. Bruker en kraftig 230v drill, batteridrill blir for puslete.

Du kan jo prøve, og se om du syns det funker.

OK. Jeg får prøve meg litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.