Gå til innhold
Fiskersiden

Finnes det gode ekkolodd til under 2000?


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Det er et bakgrunnskart, men bortsett fra i Indre Oslofjord er det ubrukelig. Du kan bruke C-Map også, men Eliten blir treg av det så jeg vil anbefale Navionics. Du kan dog se hvor du har kjørt og markere Waypoints uten kart også. Navionics kjørte en kampanje nå i våres, men den ble avsluttet ved månedsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en Elite 4, faktisk. Var utsolgt for Hook 4, men hadde en Elite 4 inne som jeg fikk en del billigere ettersom den er fjordårets. Men angivelig HELT lik... Så tok naturligvis den. Så nå er det bare montering som gjenstår. :D

Tok da den kombisaken med kartplotter og ekkolodd, samt at jeg fikk den største svingeren, slik at jeg kan bruke Downscan. Så nå er det bare montering som gjenstår... :)

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke helt klok på monteringa av svingeren. Undersiden av denne skal stikke ca 1 cm, kanskje litt mer, under båten. Den skal ikke nødvendigvis være nedsunket i vann. Men hekken på båten flytter ikke den seg noe opp og ned alt etter som hvor mye gass man gir? Eller er jeg helt idiot nå? :P

Skjermbilde%202016-05-09%20kl.%2021.42.5

Hvordan finner man liksom det perfekte punktet som tilfredstiller alle krav? Ikke helt under vann, ikke over vann, ikke i nærheten av bobler som skroget lager osv osv. :)

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du ved å prøve deg frem. :)

På mindre båter anbefaler jeg et justerbart giverfeste, det er en plate på en skinne. Da kan du også enkelt heve giveren ved sjøsetting/ strandhogg så den ikke slår i bunnen. Med båten i saltvann er det også greit å heve giveren når båten ligger ved kai, så unngår man groe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett prøve seg frem ja. Da tenker jeg at en eller annen innretning med sugekopp hadde vært greit i test-fasen, for så å montere permanent når man finner en god plassering.. Skal se litt på det :) Kan og kjøre meg en tur og prøve å merke meg hvor det ser best ut på øyemål.

Men det er et godt poeng å ha en form for skinne el. som muliggjør å enkelt kunne dra den opp og ned.


Fant denne, egentlig helt lik hva jeg hadde tenkt å lage selv, med T-bolt og skinne.

http://www.ebay.com/itm/MARINE-ALUMINIUM-TRANSOM-MOUNT-ADJUST-TRANSDUCER-BILGE-BAIT-PUMP-SMALL-BRACKET-/311140975290?hash=item48717282ba:g:4BQAAOSwr81URhDu&vxp=mtr

Så hvis bare dette er laget i rustfritt stål og aluminium, så er nok det en god patent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du prinsippet ja. Her ser du en variant jeg brukte på gamlebåten min:

blogger-image-1893044541.jpg

Bare pass på at giveren monteres lavt nok på platen til at platen IKKE treffer vannstrømmen under båten. Gjør den det vil den dras løs på sikt og bli slarkete. I tillegg vil den generere turbulens som gjør at giveren ikke vil fungere slik den skal i plan. Og så husk for all del syrefaste muttere/skruer/ skiver for alt som monteres i en båt. :)

Etterhvert utvidet jeg til en giver til, den monterte jeg på en tilsvarende skinne på den andre siden av motoren. Den skinnen limte jeg faktisk på skroget, og det holdt i de ca to årene det gikk fra liming og til jeg solgte båten. Jeg husker ikke hva slags lim jeg brukte, men tipper det var Tec7, Husk å rengjøre med aceton først. Denne båten ble sjøsatt på de utroligste steder (en fordel med relativt lett aluminiumsbåt) og uten en slik justerbar løsning hadde ikke ekkoloddgiveren overlevd lenge. :D


Mens vi er i gang, du bør oppdatere softwaren i Eliten din. Du finner ny software her:

http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/Elite-40/

For å oppdatere trenger du et tomt Micro SD minnekort på maksimalt 32GB.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se der, det så temmelig likt ut. Så ebay-brukeren hadde flere alternative størrelser. Virket som en god patent. Men spørs om jeg har tid til å vente på noe slikt ;) Har mye fri de neste to ukene, og er litt overivrig etter å få den på båten. Så spørs om den blir montert på vanlig vis, og heller endrer til en slik skinne til høsten når båten skal opp.

Hadde ingen bilder av min båt sett bakfra, så dette er fra produsentens side. Men så fremt denne høyden passer fint når båten planer, så tenker jeg å plassere svingeren der hvor jeg har tegnet inn en sort firkant. Må være greit det?

oien_zpsrcyxurh9.jpg

Og tusen takk for link ifm oppdatering. Hadde faktisk tenkt tanken at det kunne være kjekt. Har et kort liggende her, så skal få ordnet det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skal sørge for det. Skal se litt under båten hvor stegene går. :)

Fikk oppdatert enheten nå etter litt plunder. Står på nettsiden at man laster ned en pakke som må pakkes ut, før den legges på minnebrikken. Det var ikke tilfelle, og skapte litt krøll for meg. I tillegg måtte brikken være formatert i FAT-format, ikke FATx eller hva det nå het, som min var formatert i.

Men gikk til slutt :)

Har og registrert den, slik at jeg får automatisk beskjed om det kommer oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var selve uniten montert.

91D1B476-2FA6-4012-A0AC-07DC98AAB007_zps

Ble veldig bra. Syns skjermen er stor nok til å lese kart, så må bestille kart etterhvert.

Trakk strømmen direkte fra batteriet ettersom jeg ikke fant noe lurt sted å hente strøm fra uten å måtte demontere alt for mye. Tenkte det var like greit å få direkte fra batteriet uansett for å unngå forstyrrelser og få korrekt måling av batteriet. Men bør vel kanskje da montere en strømbryter mellom?

Så da gjenstår bare svingeren. Kjørte meg en tur og så da at flapsene som er montert på båten ligger (naturlig nok) akkurat i overflaten. Så da har jeg noe å sikte etter. Men spørs om ikke de vil komme litt i veien for monteringen. Vi får se...

884304C2-EDA5-42C0-A89B-260351662BC2_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra det der. På en båt som din, hadde jeg også dratt strømmen rett til batteriet. Pass på å bruke sikringsholderen med 3A sikring, den skal så nære batteriet det er praktisk mulig. Hvis båten skal ligge ute bør du ha egen bryter, for å unngå krypstrøm og dermed korrosjon i kontakten. Bruk gjerne litt kontaktspray på de en gang i blant, det får du feks på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, jeg monterte den ca midt mellom batteri og uniten.. Men men! Får evt flytte den hvis jeg får akutt arbeidslyst en dag.

Ja båten ligger ute, så det jeg tenkte på. Så får plukke med meg en slik en neste gang jeg er innom der:

https://www.maritim.no/bryter-vanntett-vippe-20a#.VzIhN2PsXVo

Altså kontaktspray i kontakten som går inn i uniten? Den runde..?

Denne du mente?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Oksidrens-2000019076/?artId=36523

Eller kanskje aller helst denne?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Kontaktbeskyttelse-2000037713/

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters!

Forøvrig tenkt mye på dette med plassering av svingeren. I morgen tar jeg en plank, eller en bit aluminium og fester braketten nederst til denne. Fester denne med skrutvinge til båten og kjører meg en tur. Da kan jeg enkelt prøve flere steder. Så merker jeg bare av stedet jeg får best bilde og kopierer dette når jeg har den på land.

Må funke greit det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil det bli. Er du heldig, blir det endel støy i plan men ikke værre enn at du tydelig ser bunnlinjen. Planingsterkselen er gjerne det værste, for at det så klarner litt i plan. Men endel grums blir det. Har noen skjermbilder her et eller annet sted, så du kan se hvilket nivå jeg ligger på av støy. (Men det vil variere med følsomheten du bruker, og båtens skrog.)

Er på mobilen, så det får bli en link...

http://3.bp.blogspot.com/-OEAE5lsoQgI/U-fc0trPsUI/AAAAAAAAHLk/988KK8zDQoY/s1600/Randsfjorden+HDS+8+P66+16+knop.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette gikk ikke helt som jeg håpet på.. Selve monteringa gikk veldig fint, men trolig bør den flyttes.... Jeg får veldig godt bilde når jeg ligger i ro eller opp til 3 knop (shocker). Når jeg begynner å halvplane så blir det en del støy, men ser fremdeles bunnen. Men når jeg planer mister jeg bunnen....

Har kjørt en lang tur i dag for å prøve å "analysere" hvordan det ser ut bak hekken. Og for meg ser det ut som at hele området mellom ytterkantene på flapsene er det bare masse bobler! Så da står jeg kun igjen med helt ytterst på båten. Men der har jeg aldri sett noen montere en giver. Men er det et alternativ?

Og vi snakker dybde på rundt 30 meter, så det bør jo egentlig gå helt fint... Usikker på om det er noe poeng i å forsøke å justere opp og ned? Den står trolig litt lavt nå, men kan det forklare noe? Mulig og vinkelen er bittelitt off. At den ikke er 100% i plan med undersiden av båten. Vet ikke hvor kritisk det er opp mot problemet mitt..?

Men fikk en positiv overaskelse i dag! Lowrance.com annonserte gratis kart til alle som hadde kjøpt blant annet Hook 4. Jeg har jo kjøpt Elite 4, men jeg prøvde meg.... Og fikk gratis kart fra c-map! :D Så tok dette;

EN-N592 - Aardal to Maaloey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet var dårlig men viser hvor jeg har montert svingeren. Vinkelen er noe feil ettersom jeg måtte slå den opp for å sette ut båten igjen ;)

50329105-E27F-409C-9261-019770E740C7_zps

Dette illustrerer veldig godt hvordan ting er. Først på skjermen står jeg i ro, så kjører jeg rolig, så gasser jeg opp til 5kn. Og da blir det kaos. Gasser jeg opp til plan så mister jeg bunnen etter kort tid.

0DCED7D0-7C55-4C37-B8A1-A7320DB384D3_zps

Og til slutt lyspunktet denne dagen; kartet:

3F50A9FD-C44D-4BCC-9B15-3E934F0C264E_zps

Gratis :icecream:

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt her (sitter på nattevakt....):

http://www.sternmate.com/Where.html

Og jeg tror kanskje problemet mitt er at jeg er for nære ene "sporet" som går under båten. Ser de anbefaler 2 tommer eller mer på siden. Jeg står vel nesten kant i kant. Dette kan vel være med på å forklare det! MEN; hvor skal jeg liksom ellers sette den? Flapsene står i veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For optimale resultater i plan må faktisk giveren ikke være plan med skroget, den må peke litt ned i bakkant. 3-5 grader er et greit utgangspunkt. Årsaken er at vannstrømmen i plan presser giveren opp, og hvis den da er montert plant ender den opp med å peke opp i bakkant når vannstrømmens krefter øker. Resultatet av det er begredelig skjermbilde. Bildet i linken min lengre opp her er i ca 16 knop, giveren peker litt ned i bakkant. Som du ser har jeg ingen problemer med å lese bunnlinjen, den leser fint i plan på 400 meter som er det dypeste jeg har prøvd. :) (Det er riktignok en Airmar P66, ikke den giveren du har men de to er svært like.)

Det er ingen tvil om at det er turbulens rundt giveren din som er årsaken til problemet her. Som du sier har du en kant under skroget i nærheten av giveren, denne kanten "kaster" turbulent vann med luftbobler til hver side. Samtidig er det ikke unaturlig hvis trimplanet ditt også kaster vann til sidene. Siden du ikke har SideScan, er ikke skygge fra motoren noe problem for deg, jeg hadde flyttet giveren nærmere motoren.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.