Gå til innhold
Fiskersiden

Isforholdene i fjordene på Haugalandet


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Ehh, unnskyld for tregheten. Har ikke vert innom forumet de siste dagene.

Det har ikke vert folk på isen i Etne etter at snøen la seg. Isen har ett 5 cm tynt tørrt snølag. Jeg liker nå helst å se hva jeg trør på. Det er jo noen plussgrader, men kan ikke se at tiningen har startet ennå.

Eneste stedene det er isfritt er rundt Fjøsnaneset og ved kaiene på Tongane.

Da jeg var utpå sist helg var isen ca 20 cm. Vil vel tippe at det er trygg is ennå da.

Gi beskjed om det er noen som skal innover i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:D Jeg får håpe jeg kommer med gode nyheter.

7 pluss i dag og regn begynner å virke på isen. Nå er den våt og brister i kantene. Vinden i går åpnet opp råk utenfor Dysjanes + større råk innerst i fjorden. Store isflak beveget seg også ut Etnefjorden i går.

Også større del av Fjøsna retning KIS brygga er åpen sjø. Synest dette ser lovende ut ;)

Skal prøve å komme med daglig rapport (prøve ;) ) frem mot helgen.

EDIT: Temp 8,2 grader, regn og isen er søkkvåt. KOM VIND - KOM VIND!!!

Endret av sveinE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jepp, og når isen går tar ofte sø-en heilt av. Det vert som å fiska i jomfrulig vatn! :D

Ja det er min erfaring også. Og det skulle være gode muligheter for jomfruelig fiske akkurat til helgen. Eneste minus er at det er svært kaldt vann i fjorden. Det kan gjøre fisket tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;):D:D

Glamelding fra Etnefjorden

Isen er helt borte vekk fra i innerste del av fjorden. Hele området fra Elveutløpet-Julaskår-KISbrygga-Fjøsnaneset er isfritt, og leopardbunnen er tydelig. Dette lover bra.

Siden det i dag er tirsdag vil jeg vel tro at hele isfaren er avblåst. :D

Så da er det vel bare å håpe på sol til helgen.

Men for min del ligger det fremdeles tykk is rundt båten min :P

Her er området som sikkert folk på treffet vil bli kjent med

3759_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1619/3759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Svein, tusen takk for rapport :P

På bildet ser vi Fjøsna-neset rett imot, KIS-brygga er da til høyre innerst i vika, på nedsiden av de to hvite hsuene en ser ned mot sjøen litt til høyre på bildet.

100m beltet slutter like bortenfor skiltene en ser i forgrunnen, hele strekket utover mot kis brygga er bra for sø, her er det en fin marbakke å fiske på. Litt vanskelig å fiske med flue/surf pga bratt og smalt mellom sjø og vei, men fra vika og utover blir det bedre, med flere brygger det kan fiskes fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare en tur etter jobb for å teste forholdene. Møtte på mr. Gismervik også i samme ærend. Var til dels mye vak fra sprelsk SØ, og vi kunne tydelig se plogene etter jagende fisk i overflaten. Testet litt med flua uten hell. Sluken derimot var mer atraktiv, og vi hadde nærkontakt med 4 stk undermålere som resultat. Men det lover jo bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Sundfør bør jo begynna bli bra??? Når me har -6 te -8 hver natt her tue på holmen så....

Kanskje jeg tar en tur til Sundfør i helga, hvis kulden holder seg bør det være gangbart der da.

Må bare først komme meg ut på isen så får jeg bore meg utover.

Har vært der før og følt at jeg sitter i en gyngestol :o spennende, men følte meg ikke særlig trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.