Gå til innhold
Fiskersiden

Ålekvabbe ålekvabbe where art thou


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Nøyde meg med 1.5t idag, 3 stenger. Mista litt troa når jeg starta, foret var skremmende urørt og det var plutselig blitt veldig grunnt (fjære sjø....)

Føler jeg famler litt i blinde, hadde jeg vært helt sikker på at det VAR kvabbe en plass kunne jeg sittet der 3 t hver kveld til den avr der, nå blir det litt sånn prøve-feile-ny plass-prøve-feile-ny plass....

Sikre plasser er flytebrygger hvor det jevnlig gjøres opp fisk og slo kastes på sjøen. Er det i tillegg store tang/tarekvaser på bunnen, og steiner er det en sikker ålekvabbelokalitet. Glem mudderbunn/hardbunn. Kvabben holder seg gjemt, og på steder hvor mattilgangen er god.

Dessuten finner du ut mye om levesett/gjemmesteder om du har tilgang på langgrunne strender med masse tangkvaser der kvabben faktisk ikke blir med fjærende sjø ut, men gjemmer seg under tang, under steiner med forbausende lite fuktighet tilgjengelig.

Tangsprellen er i så måte enda "verre". Den kan påtreffes under steiner/tang i nærmest tørt terreng.

Trust me on this one :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikre plasser er flytebrygger hvor det jevnlig gjøres opp fisk og slo kastes på sjøen. Er det i tillegg store tang/tarekvaser på bunnen, og steiner er det en sikker ålekvabbelokalitet. Glem mudderbunn/hardbunn. Kvabben holder seg gjemt, og på steder hvor mattilgangen er god.

Dessuten finner du ut mye om levesett/gjemmesteder om du har tilgang på langgrunne strender med masse tangkvaser der kvabben faktisk ikke blir med fjærende sjø ut, men gjemmer seg under tang, under steiner med forbausende lite fuktighet tilgjengelig.

Tangsprellen er i så måte enda "verre". Den kan påtreffes under steiner/tang i nærmest tørt terreng.

Trust me on this one :angry2:

er vel faktisk derav Tangsprellen har fått sitt navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikre plasser er flytebrygger hvor det jevnlig gjøres opp fisk og slo kastes på sjøen. Er det i tillegg store tang/tarekvaser på bunnen, og steiner er det en sikker ålekvabbelokalitet. Glem mudderbunn/hardbunn. Kvabben holder seg gjemt, og på steder hvor mattilgangen er god.

Dessuten finner du ut mye om levesett/gjemmesteder om du har tilgang på langgrunne strender med masse tangkvaser der kvabben faktisk ikke blir med fjærende sjø ut, men gjemmer seg under tang, under steiner med forbausende lite fuktighet tilgjengelig.

Tangsprellen er i så måte enda "verre". Den kan påtreffes under steiner/tang i nærmest tørt terreng.

Trust me on this one :angry2:

Dette skal prøves ut i nærmeste dagene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyde meg med 1.5t idag, 3 stenger. Mista litt troa når jeg starta, foret var skremmende urørt og det var plutselig blitt veldig grunnt (fjære sjø....)

Føler jeg famler litt i blinde, hadde jeg vært helt sikker på at det VAR kvabbe en plass kunne jeg sittet der 3 t hver kveld til den avr der, nå blir det litt sånn prøve-feile-ny plass-prøve-feile-ny plass....

Er vel bare og ta turen over fjorden og få tatt både kvabbis og fløyfisk. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare og ta turen over fjorden og få tatt både kvabbis og fløyfisk. ;)

Stemmer det. Sønnen min og jeg har ikke mange timer med "kystmeite" og han har Ålekvabbe og jeg har Fløyfisk :angry2: (PS! KIS - jeg er opprinnelig østlending fra et av fylkene uten tilgang til saltvann....).

KIS! Mitt tips: Ålekvabba har du før februar er omme! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangsprell kjennerjeg godt til, er ikke få ganger jeg har hatt den i bøtter i barndommen ;)

Joda, jeg kunne reist til Stavanger, men nå har det egentlig gått en liten ***** i meg, jeg vil få de "helt selv" og så kan vi heller ta en kosetur der sør uten leveringspress :D

Satser på ny tur ikveld, vurderer Osnes igjen, da dette er plassen jeg pr.nuh har mest tro på-jeg mistet jo kvabbe i oveflata her ifjor.... Evt Norheim......

Å stille meg alene opp med stenger og fotoapparat i nørheten av Kopervik sentrum gjør jeg ikke på kveldstid, mye rare folk sørover her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille meg alene opp med stenger og fotoapparat i nørheten av Kopervik sentrum gjør jeg ikke på kveldstid, mye rare folk sørover her :o

Gi beskjed hvis du vil prøve, jeg blir med......som guide etter ettertraktet art :)

Det er ikke så veldig traffikert i på kveldstid i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.