Gå til innhold
Fiskersiden

rødspette


Rune
 Share

Recommended Posts

Vett ikke om det er som mange som kjenner til fredningstidene på rødspette? Jeg har hørt noe om det, men trodde det var foreldet. Det er det derimot ikke:

På grunn av at rødspetten er en ettertraktet matfisk, er den fredet fra 1. mars til 31. mai. Dette gjelder ikke bare kommersielt fiske, men også sportsdykkere og hobbyfiskere må respektere dette.

Sikkert mange som dreper rødspette i denne perioden, feks havfiskeklubber i konkurranser. Disse bør iallefall følge opp reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett folk selge rødspette i butikker, fra fiskebåter osv innenfor den fredningstiden. Dette må jo være en fin artikkel for noen jornalister?

Ta kontakt med noen da :) Så senest idag at det lå fersk spette i fiskedisken da jeg handlet lønsj. (Den kan jo selvsagt være tatt noen dager før fredningen da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fant angående rødspette, var følgende forskrift, og uansett gjelder vel ikke den for sportsfiskere..:)

Nei, dette gjelder vel stort sett yrkesfiskere...

Fant denne også: FIskeridirektoratet.

Hadde det vært en fredningstid for rødspette hadde det antagelig stått nevnt der.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det kommer fra dette ja. Ser man på trådstarter står det; "På grunn av at rødspetten er en ettertraktet matfisk,................ "???????

Det er vel uansett ikke derfor den er freda, men fordi det begynner å bli lite av den?????

Hvor har du påstanden din i trådstartsinnlegget fra, Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde noe med linken din, her er den:

Marinbio

Ja, se der ja, der stor det noe!

Er det noe man lurer på videre, f.eks. graden av MÅ i "(......) . Dette må også hobbyfiskere og sportsdykkere respektere". , så er det vel bare å kontakte Frank Emil vil jeg tro. Jeg har uansett ikke tenkt å begynne å fiske etter rødspette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.