Gå til innhold
Fiskersiden

Påsketur med Sven Og Max


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Da jeg stod opp med solen i dag morges visste jeg at jeg var hjemme igjen. Ute lå havet som et fyrstelig speil, hvor solen gløttet frem fra skyene for å kaste sin glans, fuglene sang og kyrne var tydeligvis sultne. Long story made short så ringte jeg unge Maximus og vi bestemte oss fort for å mobilisere til angrep. Først gikk turen til Mx, hvor jeg av en eller annen grunn kjøpte meg flytedress samt sluker og diverse dims.

Nå skulle vi endelig begynne fisket. Vi hadde på forhånd sett oss ut Dragavika, som etter sigende var en plass full av bitekåt ferdatorsk og SØ. På turen bort hadde vi både sett regn og hagl, men finværet kom heldigvis like fort som Martin Schanke tyr til ikke-språklig konfrontasjon.

150320082014lkeFf8G71O37lsaC34.JPG?35

Her prøvde vi oss både med surf, sluk og flue. Når vi pakket sakene etter omtrent 2 timer var vi begge enige om at turen var bedre enn fangsten. Som en kuriositet har jeg aldri vært på en plass mer sterilt fri for fisk. Ikke så mye som en stinte viste seg for oss. Men fint var det dog.

150320082041c5rt8Mn4MDHnCRDuuK.JPG?36

Etter å ha pakket sammen utstyret og konkurrert i spytting såvel som i steinkasting ble vi nødt til å fatte et valg for veien videre. Alternativene var enten å oppsøke fiskeoppdrettet som unge Maximus mente var "innøve ein plass", eller å prøve oss på sjøørret i skjoldastraumen. Med tanke på den begredelige fangsten så langt fattet jeg mest interesse for skjoldastraumen, og det var egentlig ikke så dumt.

150320082048QVaz7Fi23tgVXKMLwp.JPG?19

kjeks, kvikklunsj og fint vær. Da kan man egentlig ikke klage over dårlig bett.

150320082055mxbc9zeo7MeKGQBKQz.JPG?61

Været var fortsatt perfekt, selv om strømmen ikke var så veldig aktiv da vi ankom skjoldastraumen.

I skjoldastraumen gikk vi hver til vårt. Jeg til slukfiske bak en av broene, og max til fluefiske langt derfra. Ikke lenge etter jeg kommer bort til plassen min ringer Max og beordrer meg bort til han med håv, han har fått SØ! Etter (i følge Max) 10 minutt var jeg på pletten og kunne håve en relativt fin SØ, som jeg av en eller annen grunn glemte å ta bilde av.

Imens Max gjør klar en fluestang til meg lurer jeg meg til å tjuvfiske med utstyret hans. På mitt første fluekast for dagen smeller det på en sei så fin og sterk at SØen til Max blir en putebiter i forhold.

Vi fisker videre en halvtimes tid før vi blir enige om å ta dagen. Vi blir begge enige om at fisken min med letthet var dagens høydepunkt, og at jeg må kjøpe meg flueutstyr ASAP.

Alt i alt en veldig fin tur, selv om de store mengdene med fisk vi hadde sett for oss uteble.

150320082016VvV2SNvrpgQOedYRpW.JPG?18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.