Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle putte alt av årets laksefiske for min del i denne tråden.

En viktig del av det rundt fisket for oss laksegærninger er å gå og følge med elva i ukene før sesongstart.

I dag var godværet som var lovt oss i lengre tid ankommet Trøndelag, så jeg måtte en kveldstur oppom valdet i Gaula for å se om elva hadde begynnt å stige.

Det hadde den, ikke så mye enda riktignok, men elva var alldeles nydelig, både i farge og størrelse.

Her er det nedre brekket på valdet, gleder meg til å svinge fluestanga her ja:

52266_s.jpg

Rusla hele valdet opp og ned. Det er store forandringer i år etter at NVE har drevet rassikring i vinter.

Brekket på øvre høl er totalt forandret, men ser unektelig spennende ut:

52268_s.jpg

Spennende hadde vel vært et treffende uttrykk om man skulle ha sjøsatt og tatt i bruk båten i denne tilstanden også:

52265_s.jpg

Den har tørket godt ut i vinter ja. De største sprekkene er bortimot to cm brede:

52264_s.jpg

Må få sjøsatt og trutna den skuta der, så snart vårflommen har kulminert. Et strøk eller to med olje er vel også på sin plass.

Kan også nevne at jeg så fisk oppe på Hokseggenvaldet. Et skikkelig plask som laget bølger fra bredd til bredd. Sikkert støing, men morsomt allikevel. smile.gif

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! Temperaturen stiger?? Er Du allerede lakssjuk?? :blush:

Gleder meg til aa foelge med i loepet av sesongen! Kommer ogsaa paa besoek i begynnelsen av uke 27 for aa hilse paa Soelvreven. Jeg skal stikke bort til ditt vald om Du er der (og vil se meg!!!!). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et fantastisk drag på strekket ditt...kan tenke meg det er spennende å gå over strekket for første gang når startskuddet går i år.

Hvilke fornadringer har skjedd??...Kjenne litt på bunnforholdene....er festene der de var i fjor??.....prøve seg fram med riktige søkketyngder....går sluken like bra over de gode gamle "takene"???....

Har det dukket opp nye huggplasser i år??

Sånn sett er et greitt med oss Nidelvfiskere....ingen vårflom, ingen skurning av is...ingen store overaskelser og endringer på valdet..

Allikevel ser jeg variasjoner for hver sesong mtp hvor laksen blir tatt, selv om gode gamle "tak" som regel ikke svikter.

Mye avhenger av fiskerne på folkevald som jeg fisker på; vi prøver å lære oss å fiske på andre plasser enn de mest populære "spottene".

Valdet mitt har flere "storlakstak" som er meget utfordrende å fiske på. Full konsentrasjon på hver bidige centimeter av hvert kast; litt nøling og det er bom fast i storsteinene på bunn. Redskapen må være nøye avpasset til vannføring.

Ahhh....jeg gleder meg.

Men noe av det kjipeste med Nidelva er at den er så treg....fangstmeldingen tikker inn fra Gaula, mens vi i Nidelva ikke ser snurten av sorten før langt ut i juni. Gjerne juli i enkelte år.

Man kommer liksom litt i bakleksa. Derfor frister det alltid å ta noen junidøgn i Gaula hvert år, men det bli liksom bare med tanken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det at Nidelva er treg ja, men på den andre side, dere er i det minste garantert 35 kubikk, mens vi oppi Gaula står der og plasker i bekken vår på 8-10 kubikk uti august. Blir nok noen Nidelvturer på meg i år også ja. Lenge siden sist. Tunge drag fra diger sjøørret i svarte natta. Minst like gøy som laks det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Etter å ha gjort som Nils Master, sett valdet på lav vannstand, har jeg likevel en følelse av at dette blir en helt annen idrett. Er spent på om dette er noe for meg.

Status:

Stormarkbøtte nr. 2 av 5 er snart full.....

Særlig når det kommer til markfiske......

I Gaula slipper du å spekulere i om marken din fisker, eller om den er totalt innpakket i gras og mose etter bare få sekunder i elva, slik tilfellet ofte er i Nidelva.

Nei du, få lurt markklysa di rett utenfor småbuskene der campingvognene står ,så får du nok svar fra elva.

(Krattet bør helst stå delvis under vann, men akkurat den biten er det vel ingen fare med i år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status:

Stormarkbøtte nr. 2 av 5 er snart full.....

Spørs om du ikke må kaste uti hele bøtta allerede første dagen, for her kan det bli flom, skikkelig flom :lol:

Og flom er bra, for da kan man eliminere 90% av elvas bredde :D

Jeg for min del er blitt "profesjonell sportsfisker", og har sluttet med dette tullet med klissete ormer (noen som trodde meg nå :blush: ). Neida, marken skal prøves ja, men i år skal jeg høre det kvine i fluesnella når storbamsen biter på. Og håper regissør Mao er der akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente sportsfiske pga av trimmen vi får når vi springer nedover elvebredden med en storlaks på enden av snøret. Kan få infarkt av mindre ! Fra 0 til 100 for en storrøyker som meg er alledeles ikke bra.

Da er det godt at litjlerka (medisinen) ikke er langt unna :blush:

Husk at i år blir det C&R i større skala, og da kan man ikke la marken krype nedi gapet på laksen (fali`det).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du ikke må kaste uti hele bøtta allerede første dagen, for her kan det bli flom, skikkelig flom :lol:

Og flom er bra, for da kan man eliminere 90% av elvas bredde :D

Jeg for min del er blitt "profesjonell sportsfisker", og har sluttet med dette tullet med klissete ormer (noen som trodde meg nå :blush: ). Neida, marken skal prøves ja, men i år skal jeg høre det kvine i fluesnella når storbamsen biter på. Og håper regissør Mao er der akkurat da.

MAO er nok der da, :) det blir nok flue som gjelder i år :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Satt på verandaen hjemme i dag og kikka på ei vårstor Gaula, der den renner under Uddevollbrua.

På sommeren kan jeg faktisk sitte med kikkert på verandaen hjemme og se laksen som plasker seg oppover på floa :)

53275_s.jpg

Jeg kjørte en liten tur opp på valdet for å myse litt på elva og trekke inn vårstemning.

Nok vann om dagen ja:

53273_s.jpg

Dette er faktisk den samme plassen som dette:

53271_s.jpg

Her er også to bilder fra litt lenger oppe på valdet. Det ene er tatt i dag, det andre for noen uker siden:

53272_s.jpg

53274_s.jpg

Det nærmer seg nå folkens :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er vi inne i den siste hektiske forberedelsesfasen.

I dag fikk 2 stk Ambassadeur 6500 nye komplette snøreførere.

56046_s.jpg

Disse snellene er evighetsmaskiner om de bare får litt stell. Den eldste av disse kjøpte jeg for konfirmasjonspengene mine i 1980.

56047_s.jpg

Litt rens, ny olje og utskifting av slitedeler en gang i mellom er alt som skal til.

Så var det sjøsetting av båt som sto på programmet.

Grunneieren stillte villig opp med gammeltraktoren for å frakte båten til øverhølen på valdet.

56048_s.jpg

Se der var skuta på sjøen ja. Vannet fosser inn, men forhåpentligvis er den truttnet i løpet av helga :lol:

56049_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den båten der har 10 ville trønderokser ikke fått jaget meg oppi !

Jeg så den når den var tørr, skroget så ut som et godt tørket terassegulv :wacko:

Men du har jo Kvålbrua en kilometer lenger nede som du kan hekte fast dreggen i hvis det blir for ille (Indiana Jones). Huttetu :blush:

Har nok med å gå på grunt vann jeg, med eller uten brills.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den båten der har 10 ville trønderokser ikke fått jaget meg oppi !

Jeg så den når den var tørr, skroget så ut som et godt tørket terassegulv :wacko:

Men du har jo Kvålbrua en kilometer lenger nede som du kan hekte fast dreggen i hvis det blir for ille (Indiana Jones). Huttetu :blush:

Har nok med å gå på grunt vann jeg, med eller uten brills.

Du må da ikke skrive sånnt Silver!

Det hender at kjærringa er inne på Fiskersiden og leser litt. Tenk om hun skulle slumpe til å lese dette da.

Jeg kan jo ende opp med båtforbud...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke skrive sånnt Silver!

Det hender at kjærringa er inne på Fiskersiden og leser litt. Tenk om hun skulle slumpe til å lese dette da.

Jeg kan jo ende opp med båtforbud...............

:blush: I det minste vil det nok føre til krav om redningsvest eller flytedress, eller kanskje totalforbud mot å nerma seg elva. :wacko: Knekk og brekk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kansje kommer hun ikke med noen forbud i det hele tatt, om livs forsikringen til han Nils Master er "fett" nok! :wacko:

Nils, er Du ikke redd for at hun skal bestemme seg for aa starte med laksefiske, naar hun leser hva Du skriver om din kjaerlighets historie med "Gaula"???

Uansett, skitt fiske!! bare 25 timer igjen!! :blush:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kansje kommer hun ikke med noen forbud i det hele tatt, om livs forsikringen til han Nils Master er "fett" nok! :blush:

Tenkte akkurat på det samme, og torde ikke nevne det. Men nå er vi 2 med samme mistanke.

Sjekk litt i skuffene du Master, det ville jeg ha gjort. Vet ikke hvor vi har "lakseenkene" i disse dager vet du.

Og når 2 Gamlinger tror det samme, så må du lytte !

Nostalgi meg her og der, en plastbåt har iallefall ikke 2cm brede revner langsetter båtsiden.

-"Det går seg til, når den får vann, sa Master". Vann på begge sider ja, for da blir trykket utlignet :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plastbåt har jo ingen sjel heller. Trebåter trenger bare å trutnes litt, så er de gulle gode.

Minner meg på starten av 05 sesongen. Båten kom litt seint på elva det året. Jeg var alene på hele valdet når startskuddet gikk. Elva var stor og flott. Jeg øste tom båten, satte ut en wobbler og la optimistisk ut på elva. Ti åretak, så satt jeg med vann til oppunder knehasene. Jeg kan love at båten ikke var lett å få rodd inn til land, full av vann i den tunge elva. :wacko:

Det ble ikke noe fiske den natta, men neste formiddag var båten så godt som helt tett, og jeg landa to flotte lakser. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.