Gå til innhold
Fiskersiden

Ego (non) salmo capere


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Etter å ha fulgt med på diverse tråder om laksefiske og Mega-lakseklubben er jeg nå så grønn av misunnelse at jeg starter klubben "EGO NON SALMO CAPERE - jeg har ikke fått laks.

Har prøvd meg i: Å-elva(Vesterålen), Humla, Stjørdalselva, Gaula, Orkla, Numedalslågen og noen andre smålakseelver jeg ikke husker navnet på i hudrede og ørten døgn og hvor mye penger som er brukt aner jeg ikke. Når døgnkortet kosta 200 kr og sene og sluk/søkke/krokforbruket pr døgn var enda høyere ser jeg i ettertid at en klubb for oss "taperne" er på sin plass. Fikk ordentlig vondt når jeg leste Sølvrevens beskrivelse av "smoltnapp", har faktisk gitt opp lakseturer fordi "småfisken" tok all marken. Opplevde flere ganger at det ble tatt 10 kilos 30 m ovenfor/nedenfor meg og jeg gutsa skikkelig i 6 år. Vanligvis har jeg fiskelykke men laksefisket fikk jeg aldri taket på gitt( argh!). Det nærmeste jeg kom i å få noe stort på kroken var en død gubbe(veldig trist historie og ikke forsøk på å være morsom).

Så dersom du har prøvd å få laks men aldri har fått så er du velkommen til å holde meg med selskap i "EGO NON SALMO CAPERE"

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoltnapp kan faktisk også være SMOLTNAPP.

Hvis marken blir spist opp ved smånapp, flytt deg er mitt råd. Som regel så står det ikke laks der da.

Sølvreven kan sikkert forklare litt mer om hva han mener med smoltnapp som egentlig er laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TjoHei Her Kommer Jeg!!!!!!!!!!!!!!!

Endelig en plass jeg kan føle meg hjemme :)

Jeg satser hardt i årets sessong men uten å kjenne til plassene så stiller jeg dårlig.

Har jeg ikke fått laks innen 31august er omme skal alt av lakse utstyr selges!

Og det er en del som kommer for salg da!

Jeg er rett og slett litt lei av å prøve og prøve uten å se tegn til liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt med på diverse tråder om laksefiske og Mega-lakseklubben er jeg nå så grønn av misunnelse at jeg starter klubben "EGO NON SALMO CAPERE - jeg har ikke fått laks.

Var på vei til å melde meg inn, men så ble jeg helt uforvarende den lykkelig eier av en god opplevelse.

Til deg og dere vil jeg be dere om å stå på - ut over det som er definert som normal tålmodighet.

Det jeg har opplevd ved for mye hopping mellom vald er at det kan være bedre å fiske mye på et vald som ikke er definert som luksusvald - altså bli godt kjent - enn å hoppe for mye i mellom ukjente steder.

Det merker jeg selv nå, når jeg forsøker å bli kjent på et nytt sted -som skal være bra.

Den fisken jeg fikk er fin, men jeg har på billige, mindre lukurative vald (hvor jeg har vært bedre kjent) fått mer fisk pr. time fisking.

Ellers så er jo fjellvettregelen om å lytte til kjentmann trolig det beste rådet jeg har fått.

ps. mellom oss sagt tror jeg ikke XXXXXXXX er en så god laksefisker, han kjenner bare X/X så forjævlig godt at han vet alt som er verdt å vite om stedet og den atferden laksen har der, slik at han kan gjøre alle de nødvendige kalkulasjoner (vannføring, temp.,farge på elva, steiner, strømforhold ) som skal til for å få Salmo til å kræsje med agnet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange blir blendet av alt pratet om hvor det er bra noen strekk, hvilke elver og hvilke metoder er.

Tenk å være fersk laksefisker å bli møtt av denne veggen av informasjon!!!! Glad jeg begynte som barn jeg.

Et tips er å fiske med noe man liker å fiske med, fks så liker noen bedre å hive sluk enn å styre mark langs bunnen. Noen foretrekker flue osv.

Poenget er at hvis du prioriterer den metoden du faktisk liker å fiske med så fisker du mye mye mer effektivt enn om du blir stående å jobbe med noe som du ikke mestrer. Det er napp en vil ha når en fisker laks, det er om å gjøre å ha det agnet du fisker med slik laksen kan få øye på det.

Et annet tips er som en annen nevner her: Drit i de beste og mest berykta stedene, finn en plass du liker utifra egne følelser og intuisjoner....Det bruker å gi gode resultater, herregud hvor mye mer fisk jeg har fått på underdog steder. Det er noe med roen man får når man fisker på er sted uten at fortid og andres suksess påvirker DITT fiske.

Laksen er lett å få til å bite egentlig, men det er utrolig hvor psykisk dette fisket er, man må faktisk tro på det man gjør. Gjør du ikke det så fisker du agnet eller kunstagnet ditt mye mindre interessant for laksen, brukte noen sesonger på å senke skuldrene selv etter noen opplevelse i 14års alderen med tårer i øynene etter mista laks!!!!!

Liker personlig ikke å fiske der andre er så jeg leter etter steder jeg kan være alene og ofte så står folk som sild i tønne på den KJENTE godplassen mens den lille lureplassen står tom. Det som skjer om du finner slike ufiskete lureplasser er at den gjerne tar med engang. Samtidig står folk og hiver og hiver nede i den store kulpen. Men følg med plutselig er det ingen der og da kan det være lurt å ta noen kast.

En annen erfaring er å ikke fiske for lenge på samme standplass om det ikke er mye vann, fisk nedover strekket og aksepter at den ikke biter der du forventer den tar. Jeg fisker en gang over og så går jeg eventuellt bare videre for så å gå tilbake å prøve en gang til eller to.

Merker jeg napp så bytter jeg sluken eller flua....

Disse er mine favorittsluker: Møresild og rapalawobbler......

Denne klubben var en morsomkontrast til denne storlaksklubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette var alldeles ikke bra. Her må det nok krisehjelp til. Å forklare med noen få ord hvordan man skal ta laks er nok dessverre umulig. Men hvis du kommer hit noen gang, skal jeg nok gi deg et ganske så bra lynkurs i markfiskets triks og fanteri :)

Men husk, da er det påkrevet med riktig utstyr, det er viktig. Og jeg kan selvsagt gi deg en laaang avhandling på PM hva du bør bruke, iallefall i ei stor elv som Gaula !

Smoltnapping kan være storlaks ja, men spesielt de første dagene når elva er meget kald !

Man kjenner såvidt laksen trekke i marken. Og napper det de første ukene er det alledeles ikke smolt, den kommer ikke fram før elva er mye varmere :D

Og blir en plage for markfiskere, men ikke for meg :)

For har man da funnet "ringen" hvor det ikke står smolt, ja da står det garantert en laks i nærleiken, he-he.

Smolten frykter nemlig laksen på elva og holder seg godt på avstand. Den har nok hjulpet meg mang en gang ja.

Men husk, ikke tro at laksen bare kjennes ut som smoltnapping, noen tar nemlig i voldsomt også. Ingenting er det fasit på

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den uerfarne kan jo etter pratet her inne å dømme bli lurt til at Borten Losen er det the one and only place på hele fjøla, og at det skal nappe og landes fisk på omtrent hver eneste tur. Husk da på at det snakkes om durkdrevne fiskere med tusener av timers erfaring fra laksefiske, gjerne med hundrevis av dager på hvert av valdene de fisker. De har også gjerne staret med bekjente som har vist dem plassene som unge jyplinger, slik at de kodene det ellers tar mange dager og uker å knekke i teorien har vært kjent fra dag en, mens praksisen som danner egen erfaring og grunnlaget for egne teorier gjerne har kommet etter noen års fiske.

Snapper du etter pusten som laksefisker etter noen få blanketurer, vel - fangstene kommer etter hvert! Men for noen av oss tar det dessverre lengre tid enn andre, helt tilfeldig men rått urettferdig. I tillegg er noen elver og vald bare langt verre å fiske enn andre, selv om de som kjenner frimerkene der laksen tar alltids drar noen fisk mens du er like fri.

Synes selv alltid det er spennende å måtte lese nye og ukjente strekk, og krones faktisk med fisk på helt ukjente steder noen ganger, men det er likevel de gamle og velkjente strekkene som bidrar med det meste av maten i huset.

Fortell om områdene,elvene og strekkene dere som fremdeles blanker fisker. Kanskje noen her inne kan bli med for å guide en smule? Hvis jeg fisker noen av elvene/stedene eller kjenner noen som har erfaring derfra, skal jeg selvsagt hjelpe til med å minske antall blanketurer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at å fiske etter ørret på fjellet (småbekker) eller laks er ganske nært beslektet.

Jeg tror at det er en stor fordel å ha anlegg for å fiske. Enkelte klarer aldri å bli en brukbar laksefisker som tar laks. Det går mest på tilfeldigheter.Men det er en stor fordel å ha fått inn fisket med morsmelka, og vært med på det fra starten av. Erfaring som man kan ta med seg oppi elva.

Jeg møter av og til personer som aldri har fisket laks. Etter noen få dager har de lært mye mere enn de fleste som har fisket i elva i 20 år !! Ofte er de jegere eller har levd i pakt med naturen under oppveksten.

Fingerferdighet er noe av det viktigste under fiske i tunge elver mener jeg.

Og mye av det er medfødt !

Æ lære, det kan man til en viss grad og det begrenser seg ofte i fingerferdigheten ser jeg. Eller praktisk sans. Nesten alt dette ligger latent i enkelte mennesker, og det kommer tydelig frem når de starter å fiske.

Rett og slett en medfødt gave :blush: Og de har så mye lettere for å knekke koden(e).

En god jeger blir ofte en god fisker, og omvendt.

Jeg tror rett og slett det er umulig å forklare et menneske 100% hva jeg gjør under en økt med marken.

Det står folk ved siden av meg under et kast og jeg prøver å forklare så detaljert som jeg overhodet kan.

Men jeg vet med sikkerhet at de har fått med seg bare en liten del av hemmeligheten med det ene kastet.

En del av de samme menneskene som jeg har hjulpet har fått laks. Men de har ikke gjort det helt riktig likevel, men bare halvveis.

Og da er man ihvertfall kommet et stykke på vei. Flere stagnerer på samme nivå. Det begrenser seg altså i fingerferdigheten igjen.

Akkurat dette er umulig å lære bort, det må FØLES. Og en som ikke har fingerferdighet, dessverre, han får store "problemer" i ei stor og tung elv som akkurat Gaula. Det blir et slags lykke og fromme-fiske.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven bør skrive en bok der han (noenlunde) systematisk setter sammen sine erfaringer + fiskehistorier. Tror det hadde blitt svært lesverdig.

...eller fullstendig uforståelig når han kommer til kapitlet "Fingerspitzgefuhl" under utfisking av makkekast... :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg den frihet å nesten melde meg inn, inntil i fjor har eg ikkje tal på kor mange nye møbler i huset til grunneigarane eg har sponsa, kanskje ein ny bil til og med. Kasta bort enorme verdiar og fått ein og annan småfisk samt litt sjøaure, i fjor fekk eg ein laks på 4,5kg og plutselig var alle dagane, nettene og alt håpløshet og tomme bankonti som blåst vekk.

Veit veldig godt korleis du har det, eg burde gitt opp eg og, men gjorde det ikkje, men forstår deg godt om du gjer det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å motarbeide mitt til nå håpløseblanke fiske blir det sessongkort på vormstad.

Hører det er en del folk der men det får gå sin gang.

Strekket har egen flue sone samt fine partier for TrønderOrm og sluk.

Jeg bor i byen, håper det blir napp slik at bilturen helt opp dit blir verd å ta annenhver kveld el.

Det var det beste jeg klarte å rote frem i mitt nybegynner sikte.

Jeg aner ikke hvor jeg ellers kan få med sessongkort nå.

Øye felleseie i gaula og bykortet i nidelva er liksom ikke så "konge" det er vel plassen man skal være heldig om man krøker en laks i forbifarten :/.

Nei da får det heller bli 45min med radio og 2 bomstasjoner hver vei på meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven bør skrive en bok der han (noenlunde) systematisk setter sammen sine erfaringer + fiskehistorier. Tror det hadde blitt svært lesverdig.

Eller lakse-/fiskehistorier fortalt av Fiskersidens brukere.....

Sikkert flere som har et kapittel eller to å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og velkommen i klubben til de som har meldt seg inn( selv om vi er få). Takk for støtteerklæringer også.

Har som tidligere fortalt sittet og følgt med på div. laksetråder og det begynner å bli en stund siden jeg selv prøvde meg i elva. Var meget tro mot et vald i Stjørdalselva og så jo hvor de andre som regel tok laks, men det hjalp ikke meg. Som Sølvreven sier har også jeg litt tro på at "det ligger litt i genene også". Alle kan ha flaks og det er jo de dummeste bøndene som får de største potetene :-), men for å få jevnlig fangst må man jo vite hva man gjør. Mine gener passer vel ikke i elva selv om jeg har fiskelykke ellers. Begynte som mortefisker når jeg var 4 år (44 år siden) og har fått det meste man kan få på vanlig sluk/agnfiske fra land. Bodde i Trondheim 15 år og prøvde hardt de første åra, så kom det kjæreste og familie så prioriteringene ble litt annerledes. Hadde hatt flere laks jeg hvis jeg hadde fått en for hver 200. time. Mange av lakserapportene er en fryd å lese, får jo fiskeskjelven selv om jeg sitter milevis unna og er grønn av misunnelse.

Vet ikke når jeg prøver meg i ei elv etter laks igjen, men en ting er sikkert: Skulle jeg være så heldig kommer jubelskriket til å høres verden rundt og jeg kommer til å skjelve så jeg ikke greier å spise på ei uke.

Til alle som nå står i elva eller skal dit: Ha en riktig god laksesommer.

Mvh

Medlem i Ego non salmo capere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Inge G

Jeg får ikke PM til å fungere, får bare melding om at brukernavnet ditt ikke eksisterer så derfor prøver jeg å svare deg her .

Takk for meget hyggelig tilbakemelding. Som du ser bor jeg nå i Tønsberg men er som regel oppover på sommerferie hvert år, det ser dog ikke ut til at jeg skal oppover i år. Har familie der oppe og bodde der selv i 15 år. Jeg er overveldet over responsen på innlegget som vel egentlig var like så humoristisk ment som et lite appropo til alt "lakseskrytet" og megalakseklubben(fremdeles minsunnelig som f...). Har hele mitt fiskerliv drømt om denne fantastiske fisken og selv om jeg gav opp for lenge siden kommer kløen og sitringen forferdelig tilbake når jeg sitter å leser disse historiene(abstinens egentlig). Humla var faktisk den første elva jeg prøvde meg i, var helt oppe ved fossen sammen med fetteren og synes det var en idyllisk plass den gangen. Takker igjen for hyggelig melding og skal legge meg det på minne.

Kanskje "Ego non salmo capere" skal få en egen tråd hvor alle "mislykkede" laksefiskere kan fortelle sine historier, vi opplever jo mye artig og rart ved elvebredden vi også. Vil en slik tråd høre hjemme her eller i en annen tråd ?

Ha en fortsatt god sommer alle sammen og nye medlemmer er alltid velkommen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men plutselig løsner det..

Først tok det mange timer før den første ble landet..selvtilliten var på bunn og så, sannelig etter 5 minutter i dag så sitter jeg med en fin en på 7,2.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre etterpå.

Her har jeg en markboks full, har såvidt fått lufta wobbleren, bilen er full av drikke og matpakker, ingen venter at jeg skal komme hjem før sånn omtrendt kl.02.00....og så må jeg kjøre hjem - en surrealistisk opplevelse for en som var på vei inn i klubben og en alvorlig depresjon for bare en uke siden :)

Ps. Er helt euforisk nå, dro opp etter midnatt og fikk enda en etter ca. 30min -Fy flate no e æ i døtten!

Takk gud for at jeg har kort i mange elver.. :D

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hele mitt fiskerliv drømt om denne fantastiske fisken og selv om jeg gav opp for lenge siden kommer kløen og sitringen forferdelig tilbake når jeg sitter å leser disse historiene(abstinens egentlig).

Kanskje "Ego non salmo capere" skal få en egen tråd hvor alle "mislykkede" laksefiskere kan fortelle sine historier, vi opplever jo mye artig og rart ved elvebredden vi også. Vil en slik tråd høre hjemme her eller i en annen tråd ?

Ha en fortsatt god sommer alle sammen og nye medlemmer er alltid velkommen.

Tror dette blir en klubb med meeeget flyktig medlemsmasse. Både den nye og den erfarne vil alltid oppleve perioder med motgang i elva, selv om nybegynneren selvsagt er noe mer utsatt i så måte. Men det viktigste å huske på er at medlemsskapet i klubben deres alltid står i fare for å slettes allerede på neste kast - så medlemsmassen kan i det lange løp kun oprettholdes ved at nye laksefiskere strømmer til..! :)

Dessuten, som H1rik er inne på, avstanden mellom 0 og 1 laks kan føles stor for enhver, ja av og til helt uoverstigelig for enkelte, men når det først løsner og kodene knekkes kommer laksene gjerne på land i tur og orden... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette blir en klubb med meeeget flyktig medlemsmasse. Både den nye og den erfarne vil alltid oppleve perioder med motgang i elva, selv om nybegynneren selvsagt er noe mer utsatt i så måte. Men det viktigste å huske på er at medlemsskapet i klubben deres alltid står i fare for å slettes allerede på neste kast - så medlemsmassen kan i det lange løp kun oprettholdes ved at nye laksefiskere strømmer til..! :)

Jeg håper du får helt rett jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 sesonger uten laks før det løsna her... Kun 2-3 døgn per sesong riktignok, men mange timer ble det.

Så løsnet det med laks på nesten hvert døgn i 2 sesonger, mens jeg nå har mistet gnisten etter 0 fisk i fjor og milevis fra fisk i år.. Faktisk så ille at jeg ikke gidder dra til Gaula\Orkla i morgen selv om penger og ferie er på plass :)

Man må ha tålmodighet som et tre og hukommelse som en mygg for å drive med galskapen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hei!

Om jeg var en ny begynner i laksefiske, hadde jeg ogsaa meldt meg inn i klubben, fordi jeg vet hva Du og de andre medlemmer i ENSC klubben foeler. Det er saa frustrerende aa oppleve at andre kan fange laks, men man ikke faar det til! Det foeles som man ikke er god nok! Naa har Jeg fisket laks i over femti aar! I denne lange perioden, har jeg laert mye om laksefiske og konsekvensene som foelger med og kan dele litt med klubben's medlemmer!

Hoved regelen er at laksefiske er som paa boersen: det kan gaa opp og ned! ;)

Husk paa andre regelen: De fleste av de som forteller deg hva Du skal gjoere for aa fange den FOERSTE laks rett og slett lyver eller tar seg for alvorlig. De har simpelhen hatt flaks!!!!! :)

Den tredje regelen er at saa lenge snoeret er i vannet, saa har Du sjansen for aa faa den foerste laksen paa! Du kan ikke fange laks om ikke Du fisker.

Den fjerde regelen er ennaa enklere: les om igjen regel No 3!! :

Resten vil Du laere etterhvert, om Du er flink til aa observere og tenke, samt kansje finne deg en taalmodig mentor. Men husk paa at Naar Du fanger den foerste eller naar Du kansje mister den foerste laks som Du faar paa, (og det er det vaerste som kan skje) blir Du med en gang smittet av "lakse sykdommen" og den kan ikke kureres!!

Etter dette, vil Du opptre som en galning og ditt liv vil bli forandret for alltid, paa godt og vondt. Ingen vil kjenne deg igjen, ditt liv vil reguleres etter starten eller slutten paa laksefiske, mye tid og penger skal brukes! Du kommer kansje aa til aa flytte bosted, skifte jobb, bytte pass, laere et nytt spraak, treffe ekte kunstenere i laksefiske (de finnes noen av de paa FS og "gammel" Silver foxen er en av dem), eller falske verdensmestere som kan alt om alt fordi de har lest det i brosjyrer og boeker, Du vil skape deg venner og fiender for livet i hele verden osvd...

Som PerH sier, er heldigvis medlemskap i ENSC klubben ikke garantert for livet, og da finnes alltid muligheten til aa soeke medlemskap i Megalaksklubben! ;)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.