Gå til innhold
Fiskersiden

Meiningslaust fiske


hjelmelandsbu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som skjer i england er jo bare et symptom på elendighet og forringing av en engang rikere natur. La oss alle håpe at vi også om 50 år har bestander vi kan høste av, og at modellen til britene ikke blir adoptert.

Mine fineste opplevelser med fiske er å se at sjøørretene gyter i bekkene jeg og vennene mine i sjøørretklubben har fikset, og når jeg høster av arbeidet i form av spennede opplevelser.

Hvis vi lager flere fisk og forholdene til fisk er bra så kan vi høste med fornuft. TENK HVOR KJEDELIG HVIS INGEN BRYR SEG om BESTANDENE LENGER, JO BORTSETT FRA PÅ DENNE SINNSYKT BEGRENSEDE MÅTEN SOM ER::::::::Å BARE SLIPPE UT DE DU FANGER ALTSÅ STILLSTAND

Glad jeg ikke romantiserer rundt enkeltindivider av fisk-som om de var kjæledyr.

Europeiske vaner og filosofier er faretruende nærme etterhvert, alle har jo dyr i bur der som en erstatning.

Og jeg er nettopp tilbake fra turne med the violent years som er bandet mitt....alle jentene er vegetarianere.......

Praise the rain

Mens dere fortsetter diskusjonene så skal jeg gruslegge flere bekker som er fucka og det er viktigere enn å kjæle med maten.

OZ: his du ikke forstår innleggene mine så gjør det ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Jeg er egoist og fisker mort og laue fordi jeg syns det er morsomt. Jeg nekter å spise dem, og jeg nekter å drepe dem.

Det jeg fortalte om fra England er bare fakta!

"Se mot England. 4 millioner meitere. Dem har eget fiskepoliti i England.

Du får bot for å avlive fisk. Det gjelder også om fisken sitter dypt og må avlives. Dem tolker det da dithen at sitter kroken dypt, så har du gjort en feil med å vente for lenge med å kroke. Tenk om en normann hadde for bot for å drepe en mort... hohoho... da skulle det blitt liv i leiren. Norge er og blir en lilleputtnasjon med gammeldagse tankeganger. Synd, for vi er vel det landet i verden med størst potensiale for fiske, spesielt i saltvann. Kunne sikkert tjent mere på tilrettelagt sportfiske en på lakseeksport."

Fakta.... du forteller ikke fakta. Det finnes noen regulerte, stort sett private elver, bekker, vann,tjern og dammer i Storbritannia (antar du mener hele landet, ikke bare den lille urbane fliken kalt England). Her er det steder med bare C&R, steder du kan velge om du vil ta fisken med deg, steder med naturlige fiskestammer og steder hvor det drives oppdrett av fisk som settes ut i passe størrelse. Så hva du kaller fakta, er fakta med hensyn til en liten del av britisk ferskvannsfiske.

Kunne sikkert tjent mere på tilrettelagt sportsfiske enn på laksesport, sier du. Det finnes mye tilrettelagt sportsfiske i Norge. Spesielt i saltvann. Men nordmenn flest liker ikke å betale for dyre rorbuer og leiebåter når de fisker. Fiske er en gammel tradisjon, en del av vår kultur. Så la oss for all del håpe at ikke alt fiske blir så tilrettelagt at det koster mer enn det smaker. La fiske være en sunn hobby, stort sett gratis for den oppvoksende generasjon.

I Storbritannia er det en rekke lokale reguleringer av fisket. I disse reguleringerne inngår minstemål, fredningstider og bag limits. Det er IKKE som ditt svar kan oppfattet, et generelt forbud mot å avlive fisk. Skal du oppleve spennende fiske, og gjerne ta fisken med deg, så ta gjerne turen til Storbritannia, England inklusiv.

Inntil det skjer, skal vi være svært så happy for å ha et så fantastisk land at alle kan fiske, gratis i sjøen, og stort sett rimelig eller ofte og gratis i ferskvann. Vi har og regler, og vi har ikke minst etiske hensyn å ta. I Norge er vi så heldige å masse plass og nok fisk til alle. Vi trenger kke å skyte på hverandre.

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i england er jo bare et symptom på elendighet og forringing av en engang rikere natur. La oss alle håpe at vi også om 50 år har bestander vi kan høste av, og at modellen til britene ikke blir adoptert.

Mine fineste opplevelser med fiske er å se at sjøørretene gyter i bekkene jeg og vennene mine i sjøørretklubben har fikset, og når jeg høster av arbeidet i form av spennede opplevelser.

Hvis vi lager flere fisk og forholdene til fisk er bra så kan vi høste med fornuft. TENK HVOR KJEDELIG HVIS INGEN BRYR SEG om BESTANDENE LENGER, JO BORTSETT FRA PÅ DENNE SINNSYKT BEGRENSEDE MÅTEN SOM ER::::::::Å BARE SLIPPE UT DE DU FANGER ALTSÅ STILLSTAND

Glad jeg ikke romantiserer rundt enkeltindivider av fisk-som om de var kjæledyr.

Europeiske vaner og filosofier er faretruende nærme etterhvert, alle har jo dyr i bur der som en erstatning.

Og jeg er nettopp tilbake fra turne med the violent years som er bandet mitt....alle jentene er vegetarianere.......

Praise the rain

Mens dere fortsetter diskusjonene så skal jeg gruslegge flere bekker som er fucka og det er viktigere enn å kjæle med maten.

OZ: his du ikke forstår innleggene mine så gjør det ingenting

Fint at det ikke gjør noe, for det første innlegget ditt manglet mening.

Hvordan i alle dager klarer du å sette likhetstegn mellom å slippe ut igjen fisk og ikke bry seg om bestanden?

Klart, alle kan høste, men det er ikke alle som vil. Uten at det betyr at de ikke vil fiske... Etter min mening er det mer begrenset å tro at man gjør noe mer moralsk høyverdig når man spiser fisken man fanger enn når man slipper den ut igjen.

Hva bandet dit thar med saken å gjøre må fuglene vite, og jeg lurer fremdeles på hvorfor du mener dette er en "norsk" diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Se mot England. 4 millioner meitere. Dem har eget fiskepoliti i England.

Du får bot for å avlive fisk. Det gjelder også om fisken sitter dypt og må avlives. Dem tolker det da dithen at sitter kroken dypt, så har du gjort en feil med å vente for lenge med å kroke. Tenk om en normann hadde for bot for å drepe en mort... hohoho... da skulle det blitt liv i leiren. Norge er og blir en lilleputtnasjon med gammeldagse tankeganger. Synd, for vi er vel det landet i verden med størst potensiale for fiske, spesielt i saltvann. Kunne sikkert tjent mere på tilrettelagt sportfiske en på lakseeksport."

Fakta.... du forteller ikke fakta. Det finnes noen regulerte, stort sett private elver, bekker, vann,tjern og dammer i Storbritannia (antar du mener hele landet, ikke bare den lille urbane fliken kalt England). Her er det steder med bare C&R, steder du kan velge om du vil ta fisken med deg, steder med naturlige fiskestammer og steder hvor det drives oppdrett av fisk som settes ut i passe størrelse. Så hva du kaller fakta, er en svært liten del av britisk ferskvannsfiske.

Kunne sikkert tjent mere på tilrettelagt sportsfiske enn på laksesport, sier du. Det finnes mye tilrettelagt sportsfiske i Norge. Spesielt i saltvann. Men nordmenn flest liker ikke å betale for dyre rorbuer og leiebåter når de fisker. Fiske er en gammel tradisjon, en del av vår kultur. Så la oss for all del håpe at ikke alt fiske blir så tilrettelagt at det koster mer enn det smaker. La fiske være en sunn hobby, stort sett gratis for den oppvoksende generasjon.

I Storbritannia er det en rekke lokale reguleringer av fisket. I disse reguleringerne inngår minstemål, fredningstider og bag limits. Det er IKKE som ditt svar kan oppfattet, et generelt forbud mot å avlive fisk. Skal du oppleve spennende fiske, og gjerne ta fisken med deg, så ta gjerne turen til Storbritannia, England inklusiv.

Inntil det skjer, skal vi være svært så happy for å ha et så fantastisk land at alle kan fiske, gratis i sjøen, og stort sett rimelig eller ofte og gratis i ferskvann. Vi har og regler, og vi har ikke minst etiske hensyn å ta. I Norge er vi så heldige å masse plass og nok fisk til alle. Vi trenger kke å skyte på hverandre.

Nå uttaler Sixton seg primært om (moderne)meitefiske...ikke sjøørretfiske :blink:

Jeg vet ikke eksakt hvor mange meitere det finnes i england,men tallet overstiger glatt antall sportsfiskere i Norge..er nok ingen liten del av britisk ferskvannsfiske nei.Det er nok heller den største delen av engelske sportsfiskere som praktiserer denne typen fiske.

Selv skulle jeg gjerne betalt for fiskekort hvis det innebar bedre oppsyn med fiskevannene,konstruktiv forvaltning osv.Men det kommer vel ikke til å skje i Norge.Er ikke så mange land som forvalter fiskestammene sine så elendig som Norge..samme hvor god plass vi har,kenbring

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå uttaler Sixton seg primært om (moderne)meitefiske...ikke sjøørretfiske :blink:

Jeg vet ikke eksakt hvor mange meitere det finnes i England men tallet overstiger glatt antall sportsfiskere i Norge..er nok ingen liten del av britisk ferskvannsfiske nei.Det er nok heller den største delen av engelske sportsfiskere som praktiserer denne typen fiske.

Selv skulle jeg gjerne betalt for fiskekort hvis det innebar bedre oppsyn med fiskevannene,konstruktiv forvaltning osv.Men det kommer vel ikke til å skje i Norge.Er ikke så mange land som forvalter fiskestammene sine så elendig som Norge..samme hvor god plass vi har,kenbring

Jeg uttaler meg om fiske i ferskvann helt generelt. Det er ikke noe generelt britisk forbud mot å drepe fisk tatt på meite, verken moderne elelr gammeldags. At det er mange meitefiskere stemmer. Men nå innskrenker ikke denne tråden seg til meitefiske !? Og la oss nå ikke innskrenke meite til moderne meite. Det blir som å snakke om de som fisker med blå sluk. Meite er meite, enten det er gammeldags, moderne eller hva en eller annen utstyrs- og teknikkfreak måtte mene. De samme fiske lover og reguleringer gjelder alle.

Du skulle gjerne betalt for fiskekort... hvis..... Hvis forvaltningen passet deg. Ingen dårlig ordning, .. passer forvaltningen meg så betaler jeg. Ble ikke mye som kom inn da. Fiskekort og hvordan inntektene forvaltes er verd en helt egen diskusjon i en egen tråd.

Det samme gjelder norsk fiskeforvaltning. Men for all del ikke hvis vi skal sammenligne oss med utlandet. Antar kunnskapene om utenlandsk fiskeforvaltning er begrenset hos de fleste av oss. Jeg har fisket i en del land, men skal ikke påstå jeg vet alt. Da blir det like feil som de "fakta" som ble gitt i tråden vedrørende England.

La nå bare det være sagt,.... det er lov å avlive fisk tatt på meite i Storbritannia. Landets fire millioner meitefiskere er ikke alle C&R fiskere. Her i Norge blir det stadig flere. Men de utgjør et lite mindretall. Å slippe enkeltfisk på grunn av størrelse eller lignende er ikke C&R-fiske.

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbrings horngjell opplevelser topper hittil en skøyal tråd. Ser også at Ryfylketerje i denne diskusjonen sitter på samme barrikade som Hjelmelandsbu

;)

Hadde lyst til å presisere litt på noe som Oz sa om at vi ikke trenger å fiske. Teknisk sett helt korrekt, men jeg er uenig når denne type argumentasjon benyttes for å sause sammen full-scale c&r med fiske hvor man spiser (deler av) fangsten etterpå.

En god del reising i utlandet har avdekket noe de fleste vet: Nordmenn har et nært forhold til naturen - uvanlig nært i "vestlig verden målestokk". 2 generasjoner tilbake i finnes det i de fleste slekter flust av eksempler på at fiske faktisk var viktig for å overleve. Dette med å dra ut og fange sin egen mat er faktisk med på å definere hvem vi er som folkegruppe og en ikke uviktig kulturbærer - vi følger tradisjoner og benytter læring fra forfedrene våre og beholder deler av identitenten vår på den måten. Ble mange vanskelige formuleringer dette - og jeg stopper der - de nysgjerrige får slå opp under "antropologi" på Wikipedia.

Det at vi faktisk spiser fisken er kanskje ikke 100% rettferdiggjørende i fohold til å drepe den, men dersom man først skal kunne spise fisk så må et eller annet individ dø for dette formålet, og en skånsom fangst på egen hånd er sannsynligvis minst like bra som å la fisken henge i et garn eller en linekrok.

Det jeg kaller 100% c&r (at man faktisk har planlagt å ikke spise noe som helst - bare kroke det, kjøre det, fotografere det og slippe det ut igjen) er noe helt annet enn det matbetonte fisket. På linje med golf, orientering, dykking eller andre hobbyer - den eneste forskjellen er at det involverer en antatt ufrivillig 3dje part fra dyreriket.

Jeg heller derfor mot en filosofi som sier at turen kombinert med fangsten kombinert med behandling og tilbereding av råvaren og nyting av maten i gode venners lag faktisk er noe helt annet. Fundamentalt forskjellig fra de nye impulsene som nå kommer inn i form av at "sånn gjør de det i utlandet". Ikke alt er dårlig, men alt trenger ikke være superdupert heller. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg naken ned i vannet etter en vellykket sutertur en gang.

Etter 5 minutter var jeg omringet av takknemlige,kosesyke sutere som strøk seg inntil kroppen min.

En flott opplevelse ;)

(sorry,proggie,klarte ikke å la være)

DIN PERVO

Hvorfor det?

Jeg er egoist og fisker mort og laue fordi jeg syns det er morsomt. Jeg nekter å spise dem, og jeg nekter å drepe dem.

Det jeg fortalte om fra England er bare fakta!

Fisker du med de levende da eller :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok neppe du kan sette meg på barrikader sammen Hjelmelandsbu. Jeg forsøker bare å si at det må være plass for alle, enten de driver C&R, vanlig sportsfiske, matauk eller en kombinasjon.

Ellers er hva du skriver om fiske, kultur og historie en realitet. Og la oss nå se det positive i at nettopp viktigheten av matauk har vært viktig for å kultivere vann i vårt land. Det er ikke noe som den oppvoksende generasjon moderne meitefiskere skal ta æren for. De er slekter før oss.

Skal ha femten unger på fiskekurs i sommer. Jeg skal lære dem å få fisk (ørret og røye). Jeg skal gi dem kombinasjon av spenning, naturopplevelse og forståelse for hva som rett og galt når en fisker. Men jeg ser at jeg sliter i forhold til noen her, da jeg også kommer til å få ungene til å studere innvoller, mageinnhold og etterpå spise fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenbrings horngjell opplevelser topper hittil en skøyal tråd. Ser også at Ryfylketerje i denne diskusjonen sitter på samme barrikade som Hjelmelandsbu

;)

Hadde lyst til å presisere litt på noe som Oz sa om at vi ikke trenger å fiske. Teknisk sett helt korrekt, men jeg er uenig når denne type argumentasjon benyttes for å sause sammen full-scale c&r med fiske hvor man spiser (deler av) fangsten etterpå.

En god del reising i utlandet har avdekket noe de fleste vet: Nordmenn har et nært forhold til naturen - uvanlig nært i "vestlig verden målestokk". 2 generasjoner tilbake i finnes det i de fleste slekter flust av eksempler på at fiske faktisk var viktig for å overleve. Dette med å dra ut og fange sin egen mat er faktisk med på å definere hvem vi er som folkegruppe og en ikke uviktig kulturbærer - vi følger tradisjoner og benytter læring fra forfedrene våre og beholder deler av identitenten vår på den måten. Ble mange vanskelige formuleringer dette - og jeg stopper der - de nysgjerrige får slå opp under "antropologi" på Wikipedia.

Det at vi faktisk spiser fisken er kanskje ikke 100% rettferdiggjørende i fohold til å drepe den, men dersom man først skal kunne spise fisk så må et eller annet individ dø for dette formålet, og en skånsom fangst på egen hånd er sannsynligvis minst like bra som å la fisken henge i et garn eller en linekrok.

Det jeg kaller 100% c&r (at man faktisk har planlagt å ikke spise noe som helst - bare kroke det, kjøre det, fotografere det og slippe det ut igjen) er noe helt annet enn det matbetonte fisket. På linje med golf, orientering, dykking eller andre hobbyer - den eneste forskjellen er at det involverer en antatt ufrivillig 3dje part fra dyreriket.

Jeg heller derfor mot en filosofi som sier at turen kombinert med fangsten kombinert med behandling og tilbereding av råvaren og nyting av maten i gode venners lag faktisk er noe helt annet. Fundamentalt forskjellig fra de nye impulsene som nå kommer inn i form av at "sånn gjør de det i utlandet". Ikke alt er dårlig, men alt trenger ikke være superdupert heller. :blink:

Poenget mitt med at vi ikke trenger å fiske for å overleve, er at å bruke "jeg spiser fisken jeg fanger" som rettferdiggjøring av fisking som aktivitet blir fullstendig galt. Utgangspunktet for tråden er ikke full scale C&R vs. fiske hvor man spiser deler av fangsten etterpå. Det er full scale C&K, vs. fiske hvor det meste slippes ut, mens noe en gang i blant blir med hjem. Hjelmelandsbuen synes åpenbart det er skammelig og forkastelig å tøyse med fisken uten å spise den, jeg sier at hans måte å gjøre det på ikke er mer"rettferdig" enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg om fiske i ferskvann helt generelt. Det er ikke noe generelt britisk forbud mot å drepe fisk tatt på meite, verken moderne elelr gammeldags. At det er mange meitefiskere stemmer. Men nå innskrenker ikke denne tråden seg til meitefiske !? Og la oss nå ikke innskrenke meite til moderne meite. Det blir som å snakke om de som fisker med blå sluk. Meite er meite, enten det er gammeldags, moderne eller hva en eller annen utstyrs- og teknikkfreak måtte mene. De samme fiske lover og reguleringer gjelder alle.

Du skulle gjerne betalt for fiskekort... hvis..... Hvis forvaltningen passet deg. Ingen dårlig ordning, .. passer forvaltningen meg så betaler jeg. Ble ikke mye som kom inn da. Fiskekort og hvordan inntektene forvaltes er verd en helt egen diskusjon i en egen tråd.

Det samme gjelder norsk fiskeforvaltning. Men for all del ikke hvis vi skal sammenligne oss med utlandet. Antar kunnskapene om utenlandsk fiskeforvaltning er begrenset hos de fleste av oss. Jeg har fisket i en del land, men skal ikke påstå jeg vet alt. Da blir det like feil som de "fakta" som ble gitt i tråden vedrørende England.

La nå bare det være sagt,.... det er lov å avlive fisk tatt på meite i Storbritannia. Landets fire millioner meitefiskere er ikke alle C&R fiskere. Her i Norge blir det stadig flere. Men de utgjør et lite mindretall. Å slippe enkeltfisk på grunn av størrelse eller lignende er ikke C&R-fiske.

Hvis det hadde vært pålagt å kjøpefiskekort i de vannene jeg fisker i hadde jeg gjort det.

Men det er det ikke,og derfor gjør jeg ikke det,Ryfylketerje/Kenbring

Det er ingen forvaltning eller oppsyn i noen av de vannene jeg fisker i.

Ellers er det endel forskjeller på meiteren som rusler langs en bekk og vipper opp et par ørretpinner til frokost og meiteren som jakter på karuss,karpe osv.

Utstyrsmessig er det store forskjeller.Artene som det moderne meitefisket retter seg mot er også utradisjonelle sett med norske øyne.

Moderne meitefiskere praktiserer stort sett c&r.De fleste setter vel ut igjen ca 99 prosent av fisken.

De samme lover og regler gjelder for alle,selvfølgelig,men mye meitefiske foregår i vann som de færreste ørretfiskere kjenner til eller er interessert i.Derfor har de heller ikke noe påbud om fiskekort.For forvaltning er vel stort sett noe som er forbeholdt ørret og laks?

Selv spiser jeg gjerne en god seibiff,eller en sprøstekt ørretpinne på brødskiva,men jeg fisker stor sett etter arter som ikke er spesielt gode som matfisk,og derfor er det mest forsvarlig å sette de ut igjen.

Jeg har gjort endel gjenfangster,så at dette fungerer er ikke noe å tvile på.Med riktig teknikk er der ikke noe problem å foreta en vellykket gjenutsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård!!!!! Bra kommentar

Enig, vi må ikke bli blinde her og jeg vil bare si før jeg stikker ut med bikkja at:

Sjøørret er like relevant å snakke om som meite og at ja jeg mener opplevelsen er nærmere noe ekte når man tar med seg fangsten

Bandet mitt synger om fisk!!!!!!

Jeg avler opp yngel og vil at flere skal gjøre det i sine lokale områder

Ikke se på europa og deres overurbane greier, se tilbake på hvem vi er................

Fiskeforumet her er litt nerdete he he eh ehe eh e

oz skjønner ikke alt jeg mener og det er bare gøy

I england er naturen stort sett manipulert og det er den i resten av europa også

jenter blir vegetarianere av å ikke leve nærme naturen og av å røyke hasjiis

fiskere setter ut fisken fordi de overdriver enkeltopplevelsen med den ene fisken, urbant modernistisk og ekspanderende fenomen som kan leses om i flere magasiner

Sola skinner og jeg må ut en tur

skal se om laksen hopper i munningen av elva

det er sørv i elva og det var det ikke før

ørekyte også

mindre torsk enn før

havabbor finnes nå

smålaksen svikter

abboren er liten her

fjesingen er giftig

få ungdommen til å bli glad i naturen

det er viktig

fiks ødelagte vassdrag

ikke sett ut karpefisk

drep småfisken i overbefolka vann

drep og spis den store ørreten du får hvis du vil

jeg er drittlei denne diskusjonen om c/r

jeg er drittlei denne diskusjonen om c/r

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård!!!!! Bra kommentar

Enig, vi må ikke bli blinde her og jeg vil bare si før jeg stikker ut med bikkja at:

Sjøørret er like relevant å snakke om som meite og at ja jeg mener opplevelsen er nærmere noe ekte når man tar med seg fangsten

Bandet mitt synger om fisk!!!!!!

Jeg avler opp yngel og vil at flere skal gjøre det i sine lokale områder

Ikke se på europa og deres overurbane greier, se tilbake på hvem vi er................

Fiskeforumet her er litt nerdete he he eh ehe eh e

oz skjønner ikke alt jeg mener og det er bare gøy

I england er naturen stort sett manipulert og det er den i resten av europa også

jenter blir vegetarianere av å ikke leve nærme naturen og av å røyke hasjiis

fiskere setter ut fisken fordi de overdriver enkeltopplevelsen med den ene fisken, urbant modernistisk og ekspanderende fenomen som kan leses om i flere magasiner

Sola skinner og jeg må ut en tur

skal se om laksen hopper i munningen av elva

det er sørv i elva og det var det ikke før

ørekyte også

mindre torsk enn før

havabbor finnes nå

smålaksen svikter

abboren er liten her

fjesingen er giftig

få ungdommen til å bli glad i naturen

det er viktig

fiks ødelagte vassdrag

ikke sett ut karpefisk

drep småfisken i overbefolka vann

drep og spis den store ørreten du får hvis du vil

jeg er drittlei denne diskusjonen om c/r

jeg er drittlei denne diskusjonen om c/r

:blink:

he he nerdete. Om du synes det hvorfor er du inne her da ?

ørkytte er fin små fisk til den store

torsk ja til mindre trålere

liten abbor ja ja sett ut noen store gjedder

utsetting av karpe fisk synes jeg er en fin ide ;)

sett de store ørretene tilbake de små smaker bedre

c/r er veldig fint så kan andre få fisk og

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha femten unger på fiskekurs i sommer. Jeg skal lære dem å få fisk (ørret og røye). Jeg skal gi dem kombinasjon av spenning, naturopplevelse og forståelse for hva som rett og galt når en fisker. Men jeg ser at jeg sliter i forhold til noen her, da jeg også kommer til å få ungene til å studere innvoller, mageinnhold og etterpå spise fisk.

Nei, men jeg er drittlei av at folk som argumenterer for C&R av forvaltningshensyn til stadig blir satt i bås som fanatiske C&R-fiskere, som setter absolutt alt ut igjen. Selvfølgelig er du ikke på kollisjonskurs om du lærer de å sløye/filitere og lage mat av små og middels store ørret og røye! Dersom du derimot sier at fisk er noe som MÅ drepes når den er fanget, alt annet er umoralsk, da er du på kraftig kollisjonskurs med meg i hvert fall. Bare positivt at de vet hvordan man behandler fisk som skal bli mat, men like positivt om de også forstår at bestander ikke er usårbare, at store individer er sjeldne, og derfor gjør seg bedre i vannet enn som mat. Om man setter fisk ut igjen eller ikke er en vurdering som gjøres ut fra:

-betydning av uttak av akkurat denne fisken for bestanden (viktigste punktet!)

-om fisken er uskadd og har blitt landet raskt og pent (også viktig, hvis overlevelse ikke forventes så blir det jo kakking)

-om fisken er spiselig eller ikke, eller kan brukes som agn uten at det skader bestanden

Tradisjonelt har norske sportsfiskere gitt en god dag i om de er med på å forringe bestander eller ikke. Mennesket som art er en del av naturen, ikke i motsetning til den, og vi påvirker artene og miljøet rundt oss. Ja, det er "unaturlig" å fange fisk å sette den ut igjen, men noe mer unaturlig enn å fange fisk for moro skyld med fiskestang og så spise den? Hadde maten vært motivasjonen og/eller målet hadde ingen fiska med stang uansett. Når mange mennesker lever tett på små områder, og mange av de ønsker å leve ut hobbyen sin, få utløp for jakt- og fangstintinktene sine og få naturopplevelser, burde de ikke få lov til dette? I mange tilfeller forutsetter faktisk dette stor grad av gjenutsetting av fisk for å opprettholde bestandene. Alle kan ikke bo i utkantstrøk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal i hvert fall "Gudhjelpemegdu" ha. Makan til forumdebut er det vel ingen som har hatt. Hans tre tråder er jo helt rå.

Så til det jeg skulle kommentere. Fra Kenbring:

Hvis vi lager flere fisk og forholdene til fisk er bra så kan vi høste med fornuft. TENK HVOR KJEDELIG HVIS INGEN BRYR SEG om BESTANDENE LENGER, JO BORTSETT FRA PÅ DENNE SINNSYKT BEGRENSEDE MÅTEN SOM ER::::::::Å BARE SLIPPE UT DE DU FANGER ALTSÅ STILLSTAND

Det er jo akkurat det som er problemet ved å bekjempe C&R, og med det i praksis forby sportsfiske etter uspiselige arter. For tro meg - uspiselige arter finnes. Asp, stam, gullbust, sørv og vederbuk er ikke mat for dødelige. Stort sett smaker de gjørmete bomull med nåler. Og hvis C&R fisket etter disse artene og flere andre forsvinner - hvem skal da "bry seg om bestandene lenger"?

Hvem skal rope varsku når småaspen har blitt borte fra Dynovika?

Hvem skal si i fra når bestanden av stam i Nitelva bukker under for forurensing?

Hvem skal si i fra når kilossørv i Skinnerflo bare er en drøm?

Takket være meitere (og noen andre idioter) er det i hvertfall noen folk her i landet som holder et våkent øye med ressurser som folk flest knapt aner eksisterer. Leken med liv har jammen så mange positive bieffekter (også for dem som blir lekt med) at det mange ganger oppveier de negative.

Du skriker fælt (=store bokstaver), men lever i en verden der naturressurser kun er verdt å ta vare på om de kan høstes. Så trist!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bidraget, Dr. Fish!

Kan ikke si annet enn amen!

Naturen er mer enn mat.

Hver eneste fiskeart har en egenverdi i seg selv, uavhengig av artens matverdi.

Og hvorfor skulle vi bry oss om bestander av fisk som ingen vet eksisterer eller fisker etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er like relevant å snakke om som meite og at ja jeg mener opplevelsen er nærmere noe ekte når man tar med seg fangsten

Jeg avler opp yngel og vil at flere skal gjøre det i sine lokale områder

oz skjønner ikke alt jeg mener og det er bare gøy

I england er naturen stort sett manipulert og det er den i resten av europa også

det er sørv i elva og det var det ikke før

ørekyte også

mindre torsk enn før

havabbor finnes nå

smålaksen svikter

abboren er liten her

ikke sett ut karpefisk

drep småfisken i overbefolka vann

"Sjøørret er like relevant å snakke om som meite og at ja jeg mener opplevelsen er nærmere noe ekte når man tar med seg fangsten" - Hvorfor i all verden er opplevelsen mere ekte av å ta med seg fangsten?

"Jeg avler opp yngel og vil at flere skal gjøre det i sine lokale områder" - Jeg skulle gjerne avlet opp karpeyngel og sluppet i diverse vann, men tror ikke jeg får lov å slippe karper noe sted. Norge er ikke moden for dette... ENNÅ!!!

"oz skjønner ikke alt jeg mener og det er bare gøy" - Mobbing?

"I england er naturen stort sett manipulert og det er den i resten av europa også" - Kan du da spørre deg hvorfor? Er det fordi dem har fucka opp tidligere, og prøver å reparere ting nå?

"det er sørv i elva og det var det ikke før" - Evolusjon evt naturlig spredning?

"ørekyte også" - Evolusjon evt naturlig spredning?

"mindre torsk enn før" - Overbeskatning? Pga at det er for lite C&R her på berget :D

"havabbor finnes nå" - Stadig varmere i vannet her på våre breddegrader, noe som gjør at havabboren tar seg en tur.

"smålaksen svikter" - Overbeskatning? Pga at det er for lite C&R her på berget ;)

"abboren er liten her" - Noen har drept for mye gjedde i vannet, slik at det blir tusenbrødre. Kultiver og forvalt gjedda på en bra måte!

"ikke sett ut karpefisk" - Karpefisk blir mere og mere populær. Forvalt karpefisk på lik linje med laks.

"drep småfisken i overbefolka vann" - Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Bård har et poeng ang.matauk og nordmenns traust og strevsomme historie,betyr ikke det nødvendigvis

at fortsatt mataukfiske er holdbart overalt...og om man sparer fisken ved å sette den ut igjen eller ved å la være å fiske er vel ett fett.

Poenget som går alle anti c&r fiskere hus forbi er at hvis de omtaler c&r som dyreplageri og evevtuelt får til et lovforbud,så vil veien bli mye kortere til et generelt forbud mot sportsfiske.Hva fisken føler når den blir sveivet inn med en krok i kjeften er nøyaktig det samme,uansett om den skal drepes tilslutt eller ikke.Derved er vel c&k mer dyreplageri enn c&r.

Å få en kniv inn i hodet er utvilsomt smertefullt.i tillegg til kjøringen av fisken gjør vel dette mataukingen til et

mer pinsomt fiske en c&r.Ja hvis man ser bort ifra mataukfiskerens føleri ang. "etisk holdbart fiske" ..

Da blir det jo selvfølgelig holdbart å plage fisken.For hvis jeg gjør det,så gjør du det også,kompis.

Hva gjør den smerten matfiskeren påfører fisken så annerledes fra den jeg påfører fisken?

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt med at vi ikke trenger å fiske for å overleve, er at å bruke "jeg spiser fisken jeg fanger" som rettferdiggjøring av fisking som aktivitet blir fullstendig galt. Utgangspunktet for tråden er ikke full scale C&R vs. fiske hvor man spiser deler av fangsten etterpå. Det er full scale C&K, vs. fiske hvor det meste slippes ut, mens noe en gang i blant blir med hjem. Hjelmelandsbuen synes åpenbart det er skammelig og forkastelig å tøyse med fisken uten å spise den, jeg sier at hans måte å gjøre det på ikke er mer"rettferdig" enn min.

Hahaha, nå mangler det bare at Piscator kommer og prater om hyklere igjen, så er vi der vi pleier. Jeg gjentar meg selv like gjerne jeg altså. Det er selvfølgelig helt greit å bruke fiskespising som grunn til å fiske. Det er derimot litt mer tvilsomt å bruke den som unnskyldning for å drepe all fisk du har fisket bare for moro skyld, og denne forskjellen er ikke helt uvesentlig.

Jeg har etterhvert lært meg å akseptere at andre har et annet syn på fiske enn meg, og det er kun mitt fiske er enn så lenge jeg herre over. Jeg fisker fordi det er gøy, men fisker ikke hvis jeg ikke har som hensikt å spise deler av fangsten. Jeg fisker allikevel kun for å ha det moro, ellers hadde jeg seffern bare spist vegetarmat eller handla fisk andre har plaga og drept i butikken eller noe. For meg så har mat noe med rettferdiggjøringen av fiske å gjøre men først og fremst er det en del av den totalopplevelsen jeg søker når jeg fisker og jeg har ingen problemer med å se at det ikke er slik for alle. Det er mange nyanseforskjeller som alle har sitt utgangspunkt og sin begrunnelse.

For de som synes C&R er så forbanna ille kan de jo bare late som alle som driver C/R øver på å jakte til den dagen de plutselig må til skogen for å hente mat under tredje verdenskrig (kan fort komme tilbake til steinalderen da :D ).

Det viktigste her blir for min del å merke seg at fullblods C&K er det eneste som virkelig kan skade naturen på sikt, og det er i stor grad det som er hovedgrunnen til at de sørover i Europa har snudd fiske (for norske kulturfolk) på hodet og idag har et helt annet syn på ting. De har i enda større grad enn oss opplevd at fisken har blitt helt borte både fra vann og hav. Full C&R skader naturen svært lite/ingenting, og ansvarlig blanding av de to likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at karpefisk ikke er mat.

Jeg har sagt at asp, stam, gullbust sørv og vederbuk ikke er mat (for dødelige). Og så flott at dette ble kommentert - her er vi nemlig ved kjernen av problemet jeg påpeker (og dette er ikke spes myntet på deg rfTerje). Karpefisk er så lite kjent i Norge at mange tror man like greit kan omtale dem alle som en under navnet karpefisk evt. populærnavnet "dassmort". I enkelte sammenhenger kan man kanskje det, men å basere en fornuftig naturforvaltning på så slette kunnskaper holder ikke. Kan unger og voksne skaffe seg naturkunnskap gjennom fiske, inkludert C&R-fiske av unevnelige og uspiselige "karpefisk", er det vel ikke så himla nøye med matauken. Men for all del - å slenge en selvfanget fisk i panna i ny og ne er stor opplevelse det også.

Dr.Fish

PS! ikke tilsiktet antar jeg, men ikke knabb underskriften min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje heilt tida til dette no i dag. Men eg må seie litt før eg fer ut for å grave makk. I kveld skal det bli fisk,... og den skal på panna, og er det meir enn eg kan ete i kveld,.. så lyt den i frysaren.

Eg ser denne diskusjonen gjeng mellom nokre som kallar eller reknar seg som meir moderne enn andre, og nokre som synast alt anna enn det dei gjer er gale. Så no er det helgivis ikke berre eg som er å sjå på som galen. Det er fleire enn meg.

Men det galnaste eg las i stad var ynskje om å sette ut karpefisk. Har vi ikkje nok med utanlandsk røy som tek seg til rette i fjellvatn, for ikkje å gløyme ørretkyta. Lat naturen bestemme kva artar som høyrer til. Lat aurevatn vere aurevatn. Set gjerne ut fisk, men ikkje framande artar, det kan gjeng fullstendig gale. Å sette ut karpefiskar for å berre fiske og sete ut igjen virkar fullstendigt bak mål. Grav dykk ein dam utanføre huset eller få dykk eit stort akvarium, og respekter det naturlege artsmangfoldet!

Snakkast seinare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fordi det er gøy, men fisker ikke hvis jeg ikke har som hensikt å spise deler av fangsten. Jeg fisker allikevel kun for å ha det moro, ellers hadde jeg seffern bare spist vegetarmat eller handla fisk andre har plaga og drept i butikken eller noe.

Du fisker kun for å ha det morro, men du fisker ikke hvis du ikke har til hensikt å spise deler av maten.

Så hvis du ikke hadde tålt å spise fisk, pga allergi eller noe, så måtte du ha sluttet med fisking? For da ville du jo ikke kunne spist noe av fangsten.

Synd å ikke kunne bedrevet med noe du syns er morro da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.