Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken snelle og hvilken sene?


MacGyver
 Share

Recommended Posts

Sikkert hvert tatt opp mange ganger før!

Nå har jeg prøvd det meste, multiplikatorsnelle, locka haspellsnelle og tilslutt haspelsnelle.

Multiplikatorsnelle: ikke noe for meg, vanskelig.

locka H: alt for dårlig for større fisker (brukte den lenge)

Haspel: Det var bra, men trenger ny!

Hvilken haspelsnelle anbefales? skal brukes til torsk, makrell, sei etc. Ikke alt for dyre sneller!

Sene? På multiplikatorsnella så brukte jeg en sy-tråd lignende sene. Denne! 0,21. 200 m. 9,1 kg, er det noe å satse på igjen eller skal jeg gå før "vanlig" fiskesene?

Endret av MacGyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det stortorsk og storsei du er ute etter? I så tilfelle bør shimano i størrelse 6000 være bra. Er ei meget stor snelle.

Om det er en allround snelle, så bør en shimanosnelle med i størrelse 4000 være tingen.

Når det gjelder sene, er spørsmålet multi eller monofilament. Ei sene som er rimelig og bra er Trilene Maxx. 0,35 har bruddstyrke på rundt 10 kilo. Om du er villig til å gå ned til 0.30, blir bruddstyrken litt lavere, men du får til gjengjeld mye snøre på.

Snellevalg, hva med Alivio 4000 FB, som fikk toppkarakter i jakt og fiske i sneller under 500. Denne koster 399 hos skitt fiske.

Om du er villig til å gå litt høyere i pris, er Exage i størrelsen 4000 ei snelle som har fått gode kritikker. Catana eller Nexave skal nok også være greit til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det stortorsk og storsei du er ute etter? I så tilfelle bør shimano i størrelse 6000 være bra. Er ei meget stor snelle.

Om det er en allround snelle, så bør en shimanosnelle med i størrelse 4000 være tingen.

Når det gjelder sene, er spørsmålet multi eller monofilament. Ei sene som er rimelig og bra er Trilene Maxx. 0,35 har bruddstyrke på rundt 10 kilo. Om du er villig til å gå ned til 0.30, blir bruddstyrken litt lavere, men du får til gjengjeld mye snøre på.

Snellevalg, hva med Alivio 4000 FB, som fikk toppkarakter i jakt og fiske i sneller under 500. Denne koster 399 hos skitt fiske.

Om du er villig til å gå litt høyere i pris, er Exage i størrelsen 4000 ei snelle som har fått gode kritikker. Catana eller Nexave skal nok også være greit til ditt bruk.

ok, er ikke på jakt etter en snelle som tåler en kjempe stor fisk. Men ta det sene-greine en gang til. (så jeg skjønner det, nybegynner see)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet to sneller jeg vurderer å kjøpe.

Okuma

Abu Garcia

Hvem er best til sjøfiske?

Se på disse snellene! De står på feskvannsfiske, men kan de også brukes i sjø?

Heia

Jeg vet svært lite om okuma sneller. Abu sneller var noe jeg siklet etter som guttunge da jeg leste napp og nytt. Men vet ikke hvordan de nyeste Abuene er.

Det ble testet en lignende okuma for litt siden. Den kom ikke godt ut. http://www.jaktogfiske.info/id/410.0

Hele snelletesten finner du her: http://www.jaktogfiske.info/id/356

Men... Hvorfor ikke denne?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=40833

Kjøper du shimano, så vet du hva du får.

Denne tar 180 meter 0.30. I praksis så setter man på 150 meter slik at ikke spolen blir overfylt.

Du kan kjøpe vanlig nylon, og her vil jeg anbefale Trilene Maxx, som er et meget godt snøre. 0,30 holder ca 8-9 kg. Fordelen med vanlig nylon er at man har både strekk, og sena flyter ikke.

Bruker du multifilament som er bygd opp av mange tynne fibere, f.eks fireline, så flyter dette snøret. Dette fører til at dersom du fisker med dubb i et vann, vil dubben drive veldig raskt. Det er heller ikke noe strekk av betydning med fireline, slik at snøret føles veldig "dødt". Den store fordelen er at snøret er veldig sterkt, slik at man kan gå mye ned på tykkelsen, og likevel få samme styrke, og lengre kast. I tillegg trenger man ikke å skifte dette snøret så alt for ofte. I hvertfall min erfaring.

Til ditt fiske bør 0,20 fireline være ideelt.

Skitt fiske. :)

Endret av Turin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere shimanosneller:

Nexave 2500

Exage 2500

Super GT 5000

Stradic 4000

Stella 2500 og 4000

Baitrunner 5000 og 8000

Baitrunner LC

B-mag 1001

Mange gode. Bruker mest Stella og LC. Brukte Super GT forrige helg og den er kanon.

Super GT , Stradic og Stella kan anbefales. En mellom Stradic og Stella er jo Twin Power, men den har eg ikke prøvd. Skal være en god snelle.

Kjøpte en Daiwa Emblem pro 5500, men har ikke fått prøvd den enda.

Endret av Taxisvein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere shimanosneller:

Nexave 2500

Exage 2500

Super GT 5000

Stradic 4000

Stella 2500 og 4000

Baitrunner 5000 og 8000

Baitrunner LC

B-mag 1001

Mange gode. Bruker mest Stella og LC. Brukte Super GT forrige helg og den er kanon.

Super GT , Stradic og Stella kan anbefales. En mellom Stradic og Stella er jo Twin Power, men den har eg ikke prøvd. Skal være en god snelle.

Kjøpte en Daiwa Emblem pro 5500, men har ikke fått prøvd den enda.

Hehe. Driter du penger eller? Det er en god egenskap jeg virkelig kunne tenkt meg å kunne. :mellow:

Stella er jo svindyrt, og du har 2. Men, hva skiller stellaen fra de andre snellene da bortsett fra prisen?

Og, hvor ligger Exage i dette selskapet? Og Nexave? Har ikke brukt de "dyrere" snellene, så er veldig nysgjerrig.

Har du noen rangering av disse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellaen har en utrolig gange . Vært prisen . Ja. Får eg mer fisk på den.

Nei, men gøyere å kjøre fisken.

Exage og Nexage er rimelige sneller som holder. Ville valgt Exage.

Begynte med Shimano Alivio og Hyperloop . Desse lever fortsatt hos en kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellaen har en utrolig gange . Vært prisen . Ja. Får eg mer fisk på den.

Nei, men gøyere å kjøre fisken.

Exage og Nexage er rimelige sneller som holder. Ville valgt Exage.

Begynte med Shimano Alivio og Hyperloop . Desse lever fortsatt hos en kompis.

Har du bare sneller med frontbrems? Er jo bedre brems på frontbremssnellene sier dem. Ser at bakbremssnellene er litt billigere. Har litt lyst på ei bakbremssnelle, men er litt usikker på holdbarheten i forhold til frontbremssnellene.

Ser Exage med frontbrems går for 499 hos skittfiske. Må vel sies å være et meget godt kjøp. Men, vil jo helst prøve ei av de dyrere snellene. Ikke sikkert det er så stor forskjell mellom Exage vs ei dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er endel forskjell på exage og f.eks en stella, ikke minst når det gjelder holdbarheten! Tror faktisk aldri jeg har hørt om noe problemer med stella. En stella bør holde i mange år hvis den får litt vedlikehold :)

Har en exage selv og er veldig fornøyd med den, intet dårlig kjøp :o Men hadde jeg hatt råd til en stella hadde jeg ikke vært i tvil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling vil, som sagt tidligere her. Shimano i 4000 klassen, med 0.17 eller litt tykkere gul-fireline.

Har selv en Stradic 4000 på en 12,6" Elbe stang dette er en allround kombo som fungerer til det aller meste.

gå etter shimano du, og hold deg una cardinal, abu holder ikke lenge har jeg erfaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, ditt valg.

Her får du mange tips, hva gjør du? Jo, kjøper ei snelle som faktisk kom elendig ut i test. Så ikke ut som du luktet på Shimano i det hele og det store.

Jeg håper bare for din del at du har vært heldig.

To grunner:

1: De hadde tomt for shimano sneller nå. (var og kjøpte det på Bazar outlet på Nordby i Sverige)

2: De var ikke i min prisklasse.

Jeg linket til noen sneller jeg hadde sett på, og så får jeg bare RÆVA svar tilbake om at det er kun shimano som gjelder.

(Dessuten så har jeg prøvd den 2 ganger, og den funker bra til meg)

Endret av MacGyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du blir annbefalt Shimano er svært enkel. De fleste av oss har prøvd andre merker med varierende hell.

Ikke det at alle andre merker er dårlige, men kvaliteten er variabel. Med Shimano vet vi at vi får kvalitet. Selv de billigste Shimanoene er bra.

Okuma, Daiwa og DAM har også gromsneller, men de har også mye drit. Om snellen din er bra eller ikke får vi vel vite om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To grunner:

1: De hadde tomt for shimano sneller nå. (var og kjøpte det på Bazar outlet på Nordby i Sverige)

2: De var ikke i min prisklasse.

Jeg linket til noen sneller jeg hadde sett på, og så får jeg bare RÆVA svar tilbake om at det er kun shimano som gjelder.

(Dessuten så har jeg prøvd den 2 ganger, og den funker bra til meg)

Mange er veldig Shimano biasert her på forumet, sikkert med god grunn (siden japanerne er kvassere på kvalitetssikring enn de fleste andre her på kloden). Selv har jeg to Okumaer jeg er veldig godt fornøyd med (og jeg har et par shimano sneller i samme prisklasse å sammenligne med). Når man sammenligner en Okuma og en Shimano til samme pris, syns jeg Okuma som regel gir en bedre feeling. Eneste problemet jeg har hatt med Okuma snellene mine er kulelagre som har rustet fast, etter en del saltvannsbruk. I tillegg til at jeg har opplevd Okuma sneller som åpenbart har hatt produksjonsfeil/svakheter. Ikke alltid så lett å oppdage på forhånd, men på to sneller jeg bestilte på postordre gjaldt dette hakkete gange, og 'luggende' brems, som var veldig lett å oppdage. Ble sendt rett tilbake til selger, og fikk penga tilbake (skittfiske.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To grunner:

1: De hadde tomt for shimano sneller nå. (var og kjøpte det på Bazar outlet på Nordby i Sverige)

2: De var ikke i min prisklasse.

Jeg linket til noen sneller jeg hadde sett på, og så får jeg bare RÆVA svar tilbake om at det er kun shimano som gjelder.

(Dessuten så har jeg prøvd den 2 ganger, og den funker bra til meg)

Vel, det er vel ikke så rart. Har man shimano, så vet man hva man får. Det er ikke uten grunn at de går til topps i test etter test. Klart, noen blindgjengere kan det være, men som regel er det du får bra.

Okuma vet jeg ikke så alt for mye om, men ser at noen er fornøyde, men det er også flere som ikke er fornøyde.

Selv har jeg prøvd flere av budsjettsnellene til Shimano, og har vært storfornøyd. Både hyperlook, catana, nexave og alivio har gitt meg gode fiskeopplevelser. Fikk ei abusnelle i middelklassen i julegave en gang, og denne hadde både dårlig slurebrems, slarkete gange og elendig snøreopplegg. Skiftet til shimano, og snella har jeg den dag i dag. Er man fornøyd med et merke, fortsetter man å kjøpe dette merket også.

Shimano har også vært på markedet i mange år, så de vet hva som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fire sneller.. tre shimano og en okuma. En twinpower i 1000str, og en okuma vs i 20 str.. For å si det slik så etter at jeg kjøpte twinpoweren så har ikke okumaen blitt brukt en gang..

Det er som natt og dag.

Så jeg tror ikke folk prøver å lure deg når de anbefaler Shimano..

De lager stort sett gode (best) sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Lenge siden det har vært kommentert noe her i denne tråden, men kan si og bekrefte at 
Shimano er topp. Selv har jeg Calcutta 50 og Calcutta 700. Sistnevnte har jeg brukt veldig mye og aldri hatt noen problemer med den. 
Ellers bruker jeg ABU Ambassadeur sneller siden 70 tallet. Ingen problemer med dem heller.
Når det gjelder haspelsneller bruker jeg den dag i dag mine Mitchell og DAM sneller fra 70 tallet. Ingen problemer med dem heller. Det skal tilføyes at vedlikehold må til. Jeg plukker mine sneller en gang året fra hverandre og vasker og smører dem. Gjør man det, holder kvalitetssneller en mannsalder. :)
Har kjøpt noen ganger såkalte billige sneller for å sammenligne. Min erfaring er å holde seg vekk fra dem. Fisker man bare noen ganger i ferietid, ok, men ellers bortkasta penger.
 

Endret av Manfred Muller
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.