Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

  • Bilder%20Hjemmeside%20005.jpg?imgmax=512

    Jakten på spennende arter og kartlegging av fiskeplasser fortsetter her nede i Arendal og mange nye plasser er allerede oppdaget og mange nye pers notert.
    Fra nå av prioriterer jeg utprøving av nye metoder og utstyr i enden av snøret, samt henter inspirasjon til fremtidige produkter og i forbindelsen med det tilbyr jeg plass om bord til de som ønsker det. Maks 3 stk. per tur da jeg også fisker.
    Jeg greier ikke å skjule at jeg er artsfreak og det er arter jeg jakter mest på, så mulighetene for å forlenge ditt eget liste er tilstedet, noe jeg også skal jobbe for.
    Om dere er langveis ifra kan jeg ordne enkel og økonomisk overnatting( uten fordyrende mellomledd) på en fyr øy som deler skjærgården fra det store havet. Mulighetene for kystmeite er av det beste som finnes, da man kan fiske i sandbanker og grunne områder på den ene side og dype skråninger på den andre( har klart 18 arter fra båten rundt øya på 1 kvelds kosetur ), se 3D bildet av øya(den hvitte felten er øya)
    Torungen%203D.bmp.jpg?imgmax=512
    Torungen%202D.jpg?imgmax=512
    Båten min brukes også som sportsfiskeskole og butikk, så det er mulig å handle nødvendig utstyr om bord, bare jeg får beskjed. Har dere behov for stenger, sneller eller bruksutstyr, ordner jeg det til rette til reduserte priser med opptil 30 % avslag sammenliknet med butikken for mine kunder. Jeg formidler kun veltestet redskap som jeg vet tåler bruket det er beregnet til
    Jeg tilbyr også klippekort - gavekort som gjelder for 10 turer. Pris for klippekort kr. 5 000 inkl. mva. og som kan brukes av maks. 2 personer.
    Om det høres spennende ut og om dere greier å holde dere til følgende regler, ikke nøl med å ta kontakt via kontakt side på mine hjemmesider ,slik at interesserte registreres og settes automatisk på turlista eller send e-post til havfiske@lopez.no . Grunnet stor pågang ,vennligst ikke send PM da det viser seg at disse ikke altid kommer frem med en gang.
  • Turbetingelser
  •  
  • Gps eller markering av posisjoner vi benytter , tillates ikke ( angst for yrkes og mataauk fiskere som ikke respekterer fremtidig bestand)
  • Dere deltar på eget ansvar. Pass på at reiseforsikring er i orden
  • Turavbryt begrunnet sjøsyke eller annet medfører til at avtalt tid betales i sin helhet. Ta evt. sjøsyketableter senest 1 time før turen starter
  • Jeg kjører strenge minstemåls regler og avliver ikke fisk som ikke skal brukes. Bag limit på 30 kg. fisk per pers
  • Jeg forbeholder meg retten til å avlyse turen ved dårlig vær. Turens destinasjon og fiskemetode blir satt etter vær forhold og passasjerens erfaring
  • Jeg tillater ikke berusede passasjerer og forbeholder meg retten til å avvise passasjerer ved slik
  • Betalingen utføres kontant om bord og etter turen, eller forhåndsbetaling av tilsendt faktura . Faktura blir ordnet etter turen og etter ønske
  • Det fins kun en leder om bord : Meg , eller den jeg peker ut blant dere og i tilfelle jeg forulykkes . 
     

For mer info:

Fiskeopplevelser i Arendal

Fakta om Xplorer

Fisketurer

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tilbud! Du er nok en av de ytterst få profesjonelle skipperne i Norge med klart artsfokus, er glad vi har et par sånne på Hitra og Frøya også.

Beklager at dette er litt off-topic, men hadde vært artig å sett artslista di i artsliste-tråden på forumet. Regner med at det er mye gromt her mtp hvor mye og variert du har fiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS skrev:
Kjempefint tilbud! Du er nok en av de ytterst få profesjonelle skipperne i Norge med klart artsfokus, er glad vi har et par sånne på Hitra og Frøya også.

Beklager at dette er litt off-topic, men hadde vært artig å sett artslista di i artsliste-tråden på forumet. Regner med at det er mye gromt her mtp hvor mye og variert du har fiska.

Takk Sverre. Ja, lista er lang  ( er i nærheten av 700 ) men er mer opptatt av at andre forlenger sitt eget en å vise frem mitt.

Jeg har en liten lærling på 4 år som allerede er kommet opp til 19 arter og det er slik som gjør meg veldig stolt . Han roper " Livet er herlig" hver gang han får ny art !

IMG_2251.JPG?imgmax=512

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tilbud dette, hadde vært artig å blitt med en gang.

Du er selvfølgelig velkommen, men med tanke på stedet du bor i blir det som å dra over bekken for å hente vann.

Kompis Frederik på Frøya har mer spennende områder å tilby og han er absolutt mer erfaren skiper en meg ( jeg ble faktisk inspirert av ham før jeg ordnet båt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på stor blåkjeft ga resultat i dag. Etter hyggelig og lærerikt tur med Geir Sunde som ikke hadde arten fra før , startet jakten på alvor og før vinden satt inn. Det viste seg at å ha Geir om bord gjorde at fiskelykken slo til igjen. Ny pers på blåkjeft ( 1 gr. større , men ny pers for det)

IMG_2269.JPG?imgmax=512

Ny pers ( 1398,5)tatt på trimmet Octopus original 600 gr.

IMG_2275.JPG?imgmax=512

Geir fikk selvfølgelig både arten og pers med en fisk på litt over 1100 gr. Han gir seg ikke og kommer imorgen igjen. Ja, ny rekord skal til Arendal !

IMG_2260.JPG?imgmax=512

Så å si de fleste tok på Lysplugg1 tackel , dandert med masse nyfanget makrell.

Vi får se hvordan det går i morgen.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er i Grimstad hver sommer burde vel en tur på sjøen verdt noe.

Før jeg ankommer Grimstad neste sommer er det bare å kontakte deg før avreise hjemmefra..???

Bare si i fra god tid i forveien.

Nyyydelig blåkjeft Xplorer! Ser ut som vi må ut og satse hardt på blåkjeft her for å holde unna :) Rekorden hører hjemme i Langesund!

:D Brosme, sypike og blåkjeft skal til Arendal. Ikke se bort i fra at det samme skjer med havålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Brosme, sypike og blåkjeft skal til Arendal. Ikke se bort i fra at det samme skjer med havålen

Nei folkens, dette kan nok ikke anbefales. Det er åpenbart at skipperen overhodet ikke har peiling. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt , så gjort. Gram for gram nærmer vi oss ny NR på blåkjeft her nede i Arendal og dagens jakt var så å si mer en vellykket. Jeg tror ikke at Geir angrer på få timers søvn og mange timers kjøring denne helgen.

Utallige blåkjeft over kg. og noen på rundt 1250 - 1350 så dagens lys idag : Toppet med nye pers både for meg og Geir !!

IMG_2287.JPG?imgmax=640

Ny båt pers og ny pers for Geir : Blåkjeft på 1 451 ! Ikke rart at han smilte hele dagen

IMG_2302.JPG?imgmax=640

Ny personlig rekord for meg med en blåkjeft på 1414 gr. ! Tatt samtidig som Geir kjørte på en stor brosme som i ettertid viste seg å være veldig mager .Finveidvekt på bryggen ga 10 kg. bløgget.

IMG_2292.JPG?imgmax=512

Alle tatt på Lyssplugg1 tackel selv om andre typer også ble brukt samtidig. Jakten på blåkjeften er ( håper jeg) for min del over for i år og lar plassen og fiskene hvile en stund til.

Takk for en flott og lærerikt dag der hvor triks og effektive metoder deles uten videre.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøye fangster. Fristende dette ved god anledning. Er forresten Blåkjeft aktuell å sette ut igjen, eller er dypa og trykket for drøyt?

Jeg beholder personlig 15- 20 stk. over kg. årlig da jeg syns blåkjeften er en nydelig matfisk. Resten settes ut . Blåkjeften klarer å utligne og tåler å bli dratt opp fra dypet. Jeg prosjekterer faktisk å merke fisken som blir tatt .

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem etter en slitsom. men meget vellykket helg. Lørdag ble ikke det helt store for min del , misset det meste av blåkjeftnapp, men dro opp en del sei, lange og brosme i 4-5 kilos klassen samt ei kolje på 2.

I dag byttet jeg ut gårsdagens 6/0-8/0 Kenzaki catfish kroker med pennel rigget 4/0 av samme merket, denne riggen utstyrt med lysplugg og blekksrut gjorde susen. Foruten en rekke fine blåkjefter ble det brosmer på 5,1 og 10,05, sei på opp til 5 og torsk på 7. Vi avsluttet med et avslappende "pillemeite" som ga sypiker, lusuer, kolje og torsk. Største sypike var (som Martin kalte liten) var på 207 gram.

Får bare takke for en utrolig flott helg med flott fiske og topp selskap, det blir garantert flere turer nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem etter en slitsom. men meget vellykket helg. Lørdag ble ikke det helt store for min del , misset det meste av blåkjeftnapp, men dro opp en del sei, lange og brosme i 4-5 kilos klassen samt ei kolje på 2.

I dag byttet jeg ut gårsdagens 6/0-8/0 Kenzaki catfish kroker med pennel rigget 4/0 av samme merket, denne riggen utstyrt med lysplugg og blekksrut gjorde susen. Foruten en rekke fine blåkjefter ble det brosmer på 5,1 og 10,05, sei på opp til 5 og torsk på 7. Vi avsluttet med et avslappende "pillemeite" som ga sypiker, lusuer, kolje og torsk. Største sypike var (som Martin kalte liten) var på 207 gram.

Får bare takke for en utrolig flott helg med flott fiske og topp selskap, det blir garantert flere turer nedover.

Toppen av glede ved å være sportsfisker er når vi får like mye moro av å dra stor fisk ( brosma di hadde veid rundt 13-14 om denne hadde vært i form )som å lure rare arter, uten å være redde for å oppføre oss som små unger som fisker fra brygga. Om sykpikene er på plass under gytetiden regner jeg med at ny NR tas på plassen. Disse på rundt 250 ble tatt ifjor på denne tiden av året:

IMG_1786.JPG?imgmax=512

Nå starter jakten på lysing. Jeg må slå persen på 6 300 , tatt på hvitt Oktopus original 400 gr. med enkel VMC octopus krok/ makrell

IMG_1812.JPG?imgmax=512

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dyp fisker dere blåkjeften på der borte?

Det er jo mikropike de der da. Alt under 300g er femi. Og N.rek her nede er 388g, så dere må nok litt opp i vekt :(

Nei, kan nok hende det blir en tur til arendal ja. Er mye spennede områder utenfor Risør som må utforskes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dyp fisker dere blåkjeften på der borte?

Det er jo mikropike de der da. Alt under 300g er femi. Og N.rek her nede er 388g, så dere må nok litt opp i vekt :(

Nei, kan nok hende det blir en tur til arendal ja. Er mye spennede områder utenfor Risør som må utforskes også.

Vi fisker på dybder mellom 90- 140 meter og plasser med mye strøm. Ja, det er mange spennende plasser utenfor Risør men jeg foretrekker å bruke tiden på å finne nye ved Arendal.

Og : All blåkjeft under 1350 er også litt femi, så dere må jobbe hard deroppe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fangster Martin, ingen overraskelse at Geir drar storfisk nei. Du har helt klart satt Arendalsområdet på kartet på nytt for hva artsrikdom og dyphavsfiske angår.

Bunker: ingen svømmeblære i blåkjeften, så utsetting går knirkefritt

Takk Vilhelm. Ja , Geir kan saken han og det tok ikke lang tid for ham å få løst betkoden. Her nede er det faktisk mye bedre en det jeg trodde før jeg flyttet hit.

Jeg hører også at det er planlagt trålfri - fredet sone fra Grimstad til øst enden av Tromøy og ut mot det store havet. Håper de får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvfølgelig velkommen, men med tanke på stedet du bor i blir det som å dra over bekken for å hente vann.

Kompis Frederik på Frøya har mer spennende områder å tilby og han er absolutt mer erfaren skiper en meg ( jeg ble faktisk inspirert av ham før jeg ordnet båt selv)

Ikke alle arter som er like lett å komme i kontakt med her oppe. Hvitskate f. eks. Har du fått den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle arter som er like lett å komme i kontakt med her oppe. Hvitskate f. eks. Har du fått den?

Jeg har faktisk mistet troen på alt som heter skate her i området. Det begrunnes av at det tråles mye etter reker. Og at skate fangster i trålen er mer og mer sjeldent.

Etter litt resourch med gamle yrkesfiskere hører jeg til og med historier om skater opp i 250 kg klasse. Om det er overdreven eller vekt som øker med tiden , vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men at det finnes storskate i farvannene er det jo ikke tvil om, selv om det sannsynligvis er få av de. Dessuten ble det jo trålt opp en svartskate øst for Kristiansand for en tid tilbake.

Lykke til videre, og ikke slutt med å pionere! Skata kommer før eller seinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men at det finnes storskate i farvannene er det jo ikke tvil om, selv om det sannsynligvis er få av de. Dessuten ble det jo trålt opp en svartskate øst for Kristiansand for en tid tilbake.

Lykke til videre, og ikke slutt med å pionere! Skata kommer før eller seinere!

Neida, jeg gir ikke opp skatejakten. Etter litt forskning og hjelp fra gamle yrkesfiskere er jeg kommet frem til en grop som er umulig å tråle. Gropa har gitt meg en god del lysing under drivfiske.

Jeg regner med at plassen ( ca. 200 på det dypeste) huser noe skate, da denne er beskyttet på alle kanter og med åpning mot det store havet

Skategropa2-testplass.jpg

Sett fra havet øst-vest

Skategropa1-testplass.jpg

Sett ovenfra vest-øst.

Skal prøve å satse på ankring noen kvelder med fint vær for å se hva den gir.

Og til alle som er ivrige på skate : Det finnes neppe bedre plasser til formålet en rundt de østlige Kanariøyene , her av Gran Canaria, Lanzarote eller Fuerteventura.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.