Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Spennende prosjekter du kjører. Hvilke dyp ligger denne gropa på?

Grunnene og toppene ligger på rundt 50 mtr for så å jevne seg til rund 90-130. Selve gropa er på ca. 200 mtr. Med dybder på rundt 250 på utsiden.

Legg merke til "broen" fra havet og inn mot gropa. Her står det mengder med jagende fisk som venter på det som kommer inn ( eller ut).

Tequila : Nei, det er ikke noe båt. Det er egne merker til blåkjeftbanker.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutter blåkjeft historien på den beste måte man kan avslutte en fisketur : Ved å nytte fangsten med respekt og glede.

Det er ikke ofte man baker 2 blåkjeft på over 1400 gr. Retten er veldig Kanarisk og ble servert med noe vi kaller " skrukette poteter" ( små poteter kokt i salt vann) og en haug med saus å dyppe til.

Før

IMG_2311.JPG

Etter

IMG_2312.JPG

Som det smaker med ekte norske råvarer!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi fisker på dybder mellom 90- 140 meter og plasser med mye strøm. Ja, det er mange spennende plasser utenfor Risør men jeg foretrekker å bruke tiden på å finne nye ved Arendal.

Og : All blåkjeft under 1350 er også litt femi, så dere må jobbe hard deroppe :blush:

Hallo. Sitter i Risør og ser du skriver om spennende plasser her. Tips? Kommer fra Grimstad, og er tilflytter til Risør for noen år tilbake. Har derfor skiftet "fiske-marker", og må oppdage nye områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Sitter i Risør og ser du skriver om spennende plasser her. Tips? Kommer fra Grimstad, og er tilflytter til Risør for noen år tilbake. Har derfor skiftet "fiske-marker", og må oppdage nye områder.

Konkrete tips kan jeg desverre ikke komme med. Når jeg sier at det er spennende baseres på kartlessing og topografien som dere har i Risør.

Kartlesning er forresten noe av det viktigste man gjør på nye plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Neida, jeg gir ikke opp skatejakten. Etter litt forskning og hjelp fra gamle yrkesfiskere er jeg kommet frem til en grop som er umulig å tråle. Gropa har gitt meg en god del lysing under drivfiske.

Jeg regner med at plassen ( ca. 200 på det dypeste) huser noe skate, da denne er beskyttet på alle kanter og med åpning mot det store havet

Skategropa2-testplass.jpg

Mulig å få vite hvordan du får frem slike "bunnkart", er det med ekkolodd eller noe annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å få vite hvordan du får frem slike "bunnkart", er det med ekkolodd eller noe annet ?

Det er en kartprogram som jeg har prøvd en stund nå. Bare gi meg noen posisjoner der du bor og jeg kan finne frem kartet med bunn topografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et program som er i handelen? Dersom ja, hvor kan en skaffe seg dette ?

Ja, den er i handelen og har testet denne en stund nå. Jeg går så pass langt at jeg fortsatt til dags dato ikke føler meg sikker på bedriften som distribuere denne og ønsker derfor ikke å komme med anbefalinger. Skal ta en pratt med de en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Planlegger årets målrettet storblåkjeft jakt og kommer til å satse kun ved tidspunkter som jeg har logget gir størst fisk.

Flere er allerede notert på listen. Om flere ønsker å sette seg på listen eller ha lyst til å øke artslisten, er dere velkommen om bord.

Båtrekord er i hendene til Geir Sundet med en fisk på 1451 med meg på 2. plass med 1414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Så forelsket, så forelsket jeg er blitt i denne delen av landet og så mange utfordringer med å få info om fiskeplasser når jeg flyttet hit ( ikke bare utlending, men også østlendig ohmy.gif ) ! På en måte er hemmelighetskremmeriet noe som har fått meg til å bruke flere hundre båttimer til kartlegging og letting av nye plasser. Mange boomturer som blir glemt når man etterhvert har oppdaget givende fiskeplasser som ikke fants. Enhver ny grunne, korallfelt eller svære rullesteinbanker midt i ingenmannsland (muddersletter) er blitt for meg som å oppdage nye fiskevann i skogen eller på fjellet.

Jeg syns at havfiske er blitt bedre og bedre hernede ( selv om Asgeir sier at det er bare at jeg er blitt flinkere) om man ser bort i fra at det utvilsom er blitt mindre torsk. Nye regler i forbindelse med tråling etter reker og færre yrkesfiskere kommer sannsynligvis til å gjøre området bedre for oss som bedriver med havfiske. Den største problemet vi har hernede er uten tvil været og Skagerraksstrømen som kombinert med sørlig vind skaper det som får til og med reketrålere til å bli ved havn : Strømsjø, ikke noe å kødde med.

Det har vært meget bra fiske de gangene vi har vært ute til havs og det er ikke noe tvil at det er mye å utforske ennå. Så når forholdene er til rette er jeg så heldig at jeg kan parkere jobben til side ( selv om en del av min jobb er også å fiske) og jakte på nye plasser. Midt imellom bataljene tok jeg med meg ut en sentral yrkesfisker ( reke) fra området slik at han kunne forstå oss sportsfiskere. For meg er denne turen med ham en av årets beste fangst .Å se en tøffing og harbarked yrkesfisker som småskjelver når han drar store brosme eller pene blåkjeft fra dypet med stang gjorde at jeg ble litt stolt og at slik misjonering hjelper mer en kjefting...

Hittil har det faktisk vært veldig bra fangst av lange med gjennomsnitt størrelse 7-10 kg . Rundt 70 blåkjeft oppunder kg. og mange på rundt 1250 gr. toppet med ny pb 1425 ( Geir Sundet har fortsatt båtens beste med 1451)har set båten og mange brosme over 8 er blitt til velsmakende fileer ( med skinnet på ). Hittil er den største fangsten langen på 15 kg. som desverre ikke hadde perfekt kondis og var nygyted.

"10%20kgs%20lange-%20komprimert%20web.jpgFangst i denne størrelse på rundt 8-10 kg. er blitt vannlig i år.

15%20kgs%20lange-webformat.jpgHittil største - Tynn men sprekk lange som veide 15 kg. noe som er veldig bra her nede ( klubb rekord er 13.800 og fra 1993)

De fleste tatt under testing av "Kirurg svivel paternoster" som jeg nevner i "Denne tråden" med tirreslep påmontert Min link og hvitt xtraselvlysende Elastotube . Som ekstra lyskilde brukte jeg den populære Lysplugg1 rett over søkke.IMG_3050.JPG

En allsidig og hydrodynamisk kombinasjon som gir fisk av alle slag

IMG_1782.JPGMoro når 2 slag slås om det som er i enden av snøret under samme slepp og må dras opp samtidig. Torsken er glad i Elastolusa montert i tirreslep etter en av mine favoritt pilker til formålet , Calamar og langen valgte Lysplugg1 dandert med blekksprutt

deepseatackel-webformat.jpgKillerkombinasjon til lange , lysing ,steinbitt og brosme.Det er det indre som teller ( Lysplugg1)

Brosme%2013-2%20webformat.JPGBrosmemuskler-web.JPG

Sørlandet er storbrosme land og disse beiter hovedsakelig på kreps, noe som gir kjøtet en nydelig smak. Flotte kampfisk som man kjenner hele veien opp når de passerer 10. Avbildet er på 13,2 kg og ble med opp samtidig og i selskap av en fetter på 9 . Bra at denne gangen brukte jeg BM . Det er blitt fanget brosme på nærmere 30kg av yrkesfiskere i gamle dager på en "hemmelig plass" som jeg allerede har lokalisert. Målet er å passere 15 kgs grensa og deretter 20 kg. for min del .

IMG_3221.JPGSvivel montert rett på kroken er blitt en vane hos meg. Mister færre fisk og takkelet varer betydelig lengre.Avbildet min favoritt krok til havfiske og som aldri svikter : VMC octopusbilder%20236.jpg

Hvem sa at det ikke fants pen sei på Sørlandet? Disse med vektgjennomsnitt på 6-8 kg.ble funnet ved og over ett rev -vrak ? på 160 meters dybde .De største ( 12 kg. hittil)faller alltid på wobler eller en undervurdert pilk til sei :Havsilen påmontert Owner treble bundet med Oktotube

oktotube-treble-webformat.jpgOktotube%20-gummimark-web.jpgLitt krydder på kroken skader aldri

Det var faktisk en lærerik opplevelse å fiske med denne mannen. Hans fortellinger om fiske i gamle dager ( fra hans far) i starten av reketiden med utrolig masakre av både kjempe håkjerring opptil tonn size( som de fikk "skuddpremie" av fiskerimyndighetene, de kappet halen av disse , slap disse levende og leverte halen )svære lysing som ingen vile ha til mat, enorme breiflabb, digre skater. Han fortallte om skate på flere hundre kg ?? ( hva kan det være?) som ikke fikk plass i trålposen og alle disse fiskeslag ble til grisefôr. Han er også glad for at den tid med mye uvitenhett er forbi

atle%20i%20aksjon-web.jpgEn ny sportsfiskekompis kommer ut av skapet. Det er noe annet med stang , ja.

sportsfiskeglede-web.jpgHærlig å se en yrkesfisker som behandlet en blåkjeft som om det hadde vært kjæledyret hans. Flere på rund 1200 gr. hilste på ham for så å bli slepet igjen. Alle blir forelsket i denne flotte skapning.

Nå setter jeg igang med havmus jakten og gir meg ikke før noen av disse er om bord.Flere lovende plasser er allerede plottet in.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden siste rapport (blir liksom kjedelig å rapportere bare om brosme-lysing-lange ) . En liten impulstur og for å glemme tannlege besøket, resulterte i ett par murerbaljer med pen makrell som veide mellom 0,5 og 1,5 kg.

Etter lang tid med kun sporadiske funn av makrell hernede og siden tidlig sommeren, ser jeg på dagens fangst som noe jeg ønsker å tipse fiskere fra sør. For min del er agn til kommende sesong og en god kveldsmiddag redet.

IMG_3636.JPG

Og denne ble jokkeren idag

killer%20flue%20kompr-web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin makrellfangst smile.gif

Men jeg tror ikke folk blir leie av brosme-lange-lysing-blåkjeft altså wink.gif

Da skal jeg prøve å være flinkere med rapportering. Det har blåst betydelig mer en vannlig denne sommeren hernede og mulighetene til "å komme seg ut" har vært begrenset. Det positive med å ikke komme ut er at jeg har brukt tiden med utvikling av mange nye varer som er klare til neste sesong og nye killere kan havne i deres fiskevesker. Kan nevne blandt annet "Rototail" og " Dragon Tail" ( elsket av lysing og fisk som jager )og "Oktoplugg1" (den jeg fisket med når vi var ute , Limanda) . Ellers er " Deep Sea Magnet" versjon lokkesøkke og pilk også klare til neste sesong . Jeg har ikke glemt dere i Nord som jakter intens etter " Havets Dronning". Glem shads som går i stykker etter ett par tur og de som lanseres er portretter av nordiske fisk- ikke karikaturer av karperwink.gif Alt produsere med samme kvalitet som Lyssplugg1, som allerede mange av dere kjenner med god resultat.

DragonTail1-web.JPG

Artig å se hvordan fisken tar på "Dragon Tail"

IMG_3631.JPGJeg traff vist lusuer gamlehjem og mange med gjenomsnitt vekt på 500gr. forelsket seg i "Rototail"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at se du fick makrell! Vet det har varit tragiskt dåligt med makrell på andre siden fjorden i Strømstad i år og. Håper det tar sig opp

Når ting er uvannlige eller ikke er som det pleier, spekulerer man i årsken til det. Makrellen "forsvant" fra Skagerraks kysten etter den varme perioden vi hadde i slutten av juni og det sies at dette var begrunnet dyreplankton som flyttet dyppere. Kan hende det stemmer for vi har kun fått makrell på 40-50 mtrs dybde, men aldri i store kvanta. Det har også vært betydelig mindre forekomster av agnsei i år.

Har også hørt at flere store trålere har hatt intens jakt etter både sei og makrell i Skagerrak og at det er blitt fanget en god del tusetonn av begge arter. Makrell prisen har vist kommet oppi rekord pris i år.

Masse flott fisk Martin smile.gif

Det blir ihvertfall større mulighet for å fange flere av de som går der ute med gårsdagens makrell fangst ! Det positive med makrell mangelen i år er at jeg har fisket aktiv med øyepål ( som det kryr av hernede)som agn med overraskende god resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til det samme som deg angående makrellen. Etter varmeperioden var de store stimene vi vanligvis har inne i skjærgården her bortevekk. Enkelte slengere selvsagt, men de store mengdene var det ikke mye å se til.

Interessant det du sier om øyepål... Hvordan får du tak i så mye av den? Ikke ved å ligge og mikromeite vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til det samme som deg angående makrellen. Etter varmeperioden var de store stimene vi vanligvis har inne i skjærgården her bortevekk. Enkelte slengere selvsagt, men de store mengdene var det ikke mye å se til.

Interessant det du sier om øyepål... Hvordan får du tak i så mye av den? Ikke ved å ligge og mikromeite vel? tongue.gif

Faktisk ikke vanskelig å få disse til å ta om man bruker 0,20 sene. ( jeg bruker å feste 6 fjærmyggmyskaer som jeg brukter til isfiske og med 12 krok) Problemet er dybden jeg treffer stimmene , det pleier å være på rundt 100mtr. og søkke som trengs for å fiske effektivt. Derfor er det enklest å kontakte nærmeste reketråler og bestille en kasse av de minste, som viser seg å være de beste som agn. Ellers har vi meget gode erfaringer med laue til havs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.