Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Faktisk ikke vanskelig å få disse til å ta om man bruker 0,20 sene. ( jeg bruker å feste 6 fjærmyggmyskaer som jeg brukter til isfiske og med 12 krok) Problemet er dybden jeg treffer stimmene , det pleier å være på rundt 100mtr. og søkke som trengs for å fiske effektivt. Derfor er det enklest å kontakte nærmeste reketråler og bestille en kasse av de minste, som viser seg å være de beste som agn. Ellers har vi meget gode erfaringer med laue til havs også.

Får høre med gutta på reketrålerne en dag da. Skrikende mangel på makrell i fryseren her for tida, så alternativer å ha i bakhånd kunne vært fint ;) Sei fungerer jo, og er lett å få tak i, men er helt klart ikke førstevalget...

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrikende mangel på makrell i fryseren her for tida

Samme her Oz- derfor ga gårsdagens fangst ( som bidrar til fremtidige fangster)så mye glede. Prøv å komme deg ut, kan hende de er på dine kanter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her Oz- derfor ga gårsdagens fangst ( som bidrar til fremtidige fangster)så mye glede. Prøv å komme deg ut, kan hende de er på dine kanter også

Ja, det har blitt tatt litt her i det siste, men vi fikk kun sei da vi prøvde på søndag. Brukte ikke så veldig lang tid forsåvidt, etter å ha fylt ei kasse med halvannenkilos sei dro vi videre ut. Var liksom noe annet enn agnfiske som sto på plakaten. Problemet er som alltid at når man først har muligheten til å komme seg på sjøen vil man gjerne bruke tida på dypet, ikke ligge og tullefiske etter småfisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som alltid at når man først har muligheten til å komme seg på sjøen vil man gjerne bruke tida på dypet, ikke ligge og tullefiske etter småfisk tongue.gif

Kjenner til detsmile.gif men denne gangen valgte jeg å være disiplinert og holde meg til planen. Har det vært noen fangst av blåkjeft på denne tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til detsmile.gif men denne gangen valgte jeg å være disiplinert og holde meg til planen. Har det vært noen fangst av blåkjeft på denne tiden ?

Ikke hørt om noen, heller ikke hørt om noen som har prøvd etter den. Bør være muligheter hvis man gjør et forsøk, mener å huske vi fikk endel utpå høsten i fjor. Har faktisk ikke fått (ei heller fisket etter) blåkjeft i år i det hele tatt... Det er litt krise i grunn, det er viktige poeng i internkonkurransen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg fri av sjefen for å prøve meg på blåkjeften på denne siden av året. Etter å ha tatt en titt i loggboka ( lovet ikke mye)og uten å ta en titt på hverken månefaser eller flo-fjære dro jeg ut med litt forventninger.

Deilig å være alene derute, med stilheten som fiskekamerat- dog er gode opplevelser alltid dobbel så gode når den deles med andre om bord. I dag var det ikke mye å rope hurra for. Blåkjeften er ikke på plass noen sted eller på de gode plasser som allerede har gitt med 3 sifrede fangstall hittil i år. Merkelig nok ser det ut som om de er blåst vekk på de vannlige dybder og alltid på denne siden av året.

Pigghå derimot : I lassevis , i alle vannlag og under minstemål, så det ble ikke noe ikke pigghåbiff på meg i dag. Det ble derimot noen 10 talls kg med "smålange pølser" med gjennomsnitt 4 kg når jeg trakk meg dyppere.

Bilder av fisk ble det ikke noe av idag, derimot av måker i solnedgang.

bilder%201378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en dag til man kan bruke ute til sjøs og nesten kvitt virusen som herjer. Merket at kroppen ikke hadde den energien man trengte i dag. Målet ( for meg) med dagens fiske var hovedsakelig å gjøre mitt beste for at Limanda fikk den etterlengtede arten han manglet ( som jeg utalige ganger har fått på samme plass) og sypiker i rekord størrelser.

Planen og ruten ble lagt for dagen , som vi startet noenlunde tidlig ( som betyde få timers søvn for Limanda, med 2,5 timers kjøring) Alltid hyggelig å fiske med Geir, da gleden av fisket ikke måles kun med størrelse og vekt. I dag ga kappløpet utelling både i form av artsmangfold og størrelser på disse med 2 fisk i nærheten av NR. Det var ikke min dag i dag da fisken viste seg å være veldig glade i å bite på den nye lokkesøkken jeg brukte. Det er ikke 1. gang det skjer at fisken biter på søkken og følger noen 10 talls meter oppover for så å slipe taket . Hvorfor kan de ikke ta på der jeg ha krok? Den 3. store som jeg mistet var også så pass frekk at den valgte kroken beregnet på små arter i dybden, med dertil sene tykkelse. 3 store på sansynligvis 8 - 12 slap idag . For min del ble det en god del brosme, pighå (plage i dag også), 2 brungylter, sei, torsk, specimen sypiker og førnøyd allikevel .Vel, de store vant ovenfor meg , dog ikke ovenfor Geir og dagens mål ble nåd.

Gratulerer med ny art Geir , og den du manglet i gylte familien.

IMG_3659.JPG

Brungylte med respektabelt størrelse : 278 gr.

IMG_3662.JPG

Gratulerer med ny pers på sypike :

IMG_3665.JPG

331 gr. Den største av mange på over 300 gr.

Gratulerer med dagens største:

IMG_3656.JPG

Lange på rundt 9 kg.

Alt i alt en vellyket fisketur med brungylte-berggylte-rødnebb-lange-brosme-torsk-sei-sypike -makrell , lusuer og pigghå på dagsorden.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 300g er femi. Og N.rek her nede er 388g, så dere må nok litt opp i vekt smile.gif

Som du ser Robert, vi nærmer oss....brosme, brungylte ,blåkjeft og sypike rekord , skal litt lengre sør. Vi gjør alltid det vi bør wink.gif

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får takke for en flott tur, bra fiske, topp vær og hyggelig selskap gjorde at vi holdt ut til mørket senket seg!!! Har av diverse grunner blitt ekstremt lite fiske i år, håper det blir litt bedre fremover.

Selv om det ble en god del brosmer. lange og torsk, så var det alikevel "pillemeitet" etter småarter som var toppen i går. Det er ikke mange dager en får en ny art(brungylte), pluss to perser (lusuer og sypike). Var i overkant plaga av pigghåen i dag, de bet på alt jeg fisket med, selv krok nr.6 agnet med en liten rekebit var nok for å lokke dem, så det gikk hardt utover fortommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny art, Geir!

Takk for det Øyvind

, den var virkelig kjærkommen og skapte stor jubel ombord (tiltross for at det var en av dagens minste fisker). Det blir nok flere turer til denne plassen, N.rek er innom rekkevidde både for brungylt og sypike, vi har allerede planlgt en "seriøs sypike-gutsing" når det nærmer seg gytetida og vekta er på topp
Bra noen har tid til og fiske

Andre turen siden sommerferien, så det har vel ikke vært høy intensitet i fisket mitt i det siste. På den positive siden, så har jeg blitt pålagt å bruke opp noe oppspart ferie, så nå blir det mye fiske de neste to ukene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får takke for en flott tur, bra fiske, topp vær og hyggelig selskap gjorde at vi holdt ut til mørket senket seg!!!

Det er ikke mange dager en får en ny art(brungylte), pluss to perser (lusuer og sypike). Var i overkant plaga av pigghåen i dag.

I like måte- Nei, det blir mer og mer skjeldent å få nye arter for oss som har drevet en stund og som ikke er priset med å bo i de mest fiskerike områder i landet. Vi få satse istedenfor litt mer på å ta de store av de små arter neste gang- og takk for å ta deg av pighåene denne gangen som forresten blir til nydelig mat i dag. Er favoritten blandt mine yngre fiskekompiser og etter naturtime med en haug unger i går.

IMG_3672.JPG

Haikoteletter med urteolje & spisskumin. En nyttelse for store og små.

Trakten.jpg

Ja, den plassen er gullverdt og er av de mest artsrike i området da de er umulig å tråle. Bare se på bunntopografien.

Gleder meg til datoen påbudet om sorteringsrist til reketrålere blir inført neste år.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte- Nei, det blir mer og mer skjeldent å få nye arter for oss som har drevet en stund og som ikke er priset med å bo i de mest fiskerike områder i landet.

Ikke nødvendigvis så enkelt å få nye arter selv for oss som ikke har holdt på så lenge, men bor i en veldig artsrik del av landet.

Hadde vært moro å vært med på artsjakt med skuta di en gang.

Gratulerer med brungylte, Geir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært moro å vært med på artsjakt med skuta di en gang.

Velkommen til vår kant ved passe anledning. Er det noen spesifikke arter du mangler og som hører til Sørlandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til vår kant ved passe anledning. Er det noen spesifikke arter du mangler og som hører til Sørlandet ?

Takk for det, får se neste år om jeg er i området en gang det passer. Tja, vet ikke hvor vanlige disse er på sørlandet, men hvitskate, slettvar, tunge og smørflyndre f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, får se neste år om jeg er i området en gang det passer. Tja, vet ikke hvor vanlige disse er på sørlandet, men hvitskate, slettvar, tunge og smørflyndre f.eks.?

Dine ønsker er notert Sverre- Har ett par lovende plasser til hvitskate som skal prøves når mulighetene er til stedet. Resten har ikke jeg hatt om bord , men liker utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil trekke frem smørflyndra som en av de store utfordringene i norsk artsfiske, arten er svært tallrik, tas ofte i garn og i trål, blir funnet i mager på rovfisk, men knapt noen som har fått arten på sportsfiske, langt mindre målretta fiske. (I tillegg visstnok en god matfisk.) Hvem blir den første til å knekke koden og få smørflyndre på målretta fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil trekke frem smørflyndra som en av de store utfordringene i norsk artsfiske, arten er svært tallrik, tas ofte i garn og i trål, blir funnet i mager på rovfisk, men knapt noen som har fått arten på sportsfiske, langt mindre målretta fiske. (I tillegg visstnok en god matfisk.) Hvem blir den første til å knekke koden og få smørflyndre på målretta fiske?

Artig og spennende art som jeg hittil ikke har hatt i tankene. Som predator er det viktig å kunne så mye som mulig om arten, dens biotopp, levesett osv. Kan du eller andre bidra med noe opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve har en tråd om smørflyndre: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=28268&hl=sm%F8rflyndre&st=0 Mudder, 40 m + (helst kanskje 100 +). Munnen er liten så man må vel frem med småkrokene ( str. 6-10 ca.). Men omtrent ingen som har fått den så er lite erfaring å basere seg på. Men gitt hvor tallrik den rapporteres å være så bør den være mulig å komme i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve har en tråd om smørflyndre: http://www.fiskersid...F8rflyndre&st=0 Mudder, 40 m + (helst kanskje 100 +). Munnen er liten så man må vel frem med småkrokene ( str. 6-10 ca.). Men omtrent ingen som har fått den så er lite erfaring å basere seg på. Men gitt hvor tallrik den rapporteres å være så bør den være mulig å komme i kontakt med.

Takk for det triturus. Sjekket i kartbanken til HI og det er vist tatt mange i vårt område- dog i trål. Litt resourch med reketrålene kan også bidra til å fokusere spesifike områder.

IMG_3685.JPG

Etter å ha sett bildene fra Arve måte jeg sjekke en jeg hadde i fryseren , men munen er for stor.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.