Gå til innhold
Fiskersiden

Lærerike fiskeopplevelser i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Litt uvant med fiskerapporter fra min side, siden det er lenge siden det har vært mulighet til å komme seg ut. Startet sesongen med å klargjøre båten for å satse på å ta flere arter i gytte vekt i tide. Det skulle satses spesifikk på brungylte og sypike 1 dag , deretter litt dyppere etter blåkjeft , lange og brosme.

Sterk strøm og lite fisk å se på loddet preget begge dager, dog den største "presset" jeg hadde 1. dag var å få ordnet noen middagstorsk til en 60 års dag. Merkelig at når vi satser på små arter og dertil små takkel opplegg, blir det nesten stor fisk å få. Avsluttet 1 dag med noen tital kg. med sei,hyse og heldigvis middagstorsk ( som blir vanskeligere hos oss for hvert år som går) Det ble forresten kun 1 sypike som vippet 200 gr. før vi tok kvelden som ble avsluttet med prat og en god middag.

Startet litt tidligere dag 2 og hoved satsning var blåkjeft. Prøvde ny rute litt dypere og ved en korall kant uten noe særlig uttelling, strømmen gikk sterk i flere lag og var vanskelig å temme. Fisk ble det men ikke noe som markerte seg.

Presset av både strøm og lysten på å kjenne blåkjeften fikk meg til å rette båten mot gullkanten min. Plassen som har gitt meg over 80 blåkjeft over 1200 gr. bruker jeg skjelden og det er få ganger vi har blanket her, var i dag gullkanten, dog ikke for meg. I går var det Limanda som ble kongen og den eneste som fikk lurt blåkjeften...merkelig med denne fisk da det kan være små bevegelser eller variasjoner som kan være avgjørende fra dag til dag. Betetiden på de store pleier også å være kort og intens.

Gratulerer Geir !! Det er ikke mange som greier å få så mange av de store på samme tur. 4 stk over kg. 1100-1230-1250 og den største på 1330 og alle var tynne og ferdig gyttet.

IMG_4365.JPGIMG_4366.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåkjeften er en dritfet fisk. Den står på ønskelista over arter.

Man blir rett og slett forelsket i denne arten... ( blir også mobbet for det)Når jeg tar en titt på fiskeloggen , viser det seg at det er kun i vise spessifike dager relatert til både strøm,månefase og rett tidspunkt i forhold til flo , at de store biter. Er man heldig og været er med oss for å komme ut ditt , er alt i boks ( nesten, da fisken bestemmer selv til syvende og sist)Hverken jeg eller Limanda behøver å rope mer, da vi gir os ikke før 2 kgs grensen er i mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser at det er 3 flotte og perfekte fiskedager foran meg. Rett månefase, svak vind, lite strøm og sol for å vedlikeholde den brune fargen min. Det beste av alt er at disse dagene ikke er bookede til fiske og tilbyr derfor plass om bord for den som har mulighet til å ta seg fri.

Muligheten kan jeg kalle eksklusivt da på turene som er planlagte ønsker jeg å fiske helst med bare en om bord. 2 kan diskuteres.

Betingelser. Fiske og båtvante som klarer seg selv og med god dose tålmodighet.

Fisketid : Til vi bli lei...

Pris ? 1 tusen lapp om det er kun 1, 1500 om det er 2 ( maks 2) og jeg er fornøyd.

Skal satse hovedsakelig på stor blåkjeft, brosme og lange.

Er det interesse for det, send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kun torsdag som fortsatt er ledig. I morgen prioriterer jeg reserve sønen min som ønsker å øke antall arter med minst 2 stk. Han har 33 allerede i en alder av 7 år.

Unger er hærlig!!img_2738.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det en herlig dag unnagjort. " Man vet ikke hvor glad man kan bli i ett menneske før man har fått barn" Han har ikke mine gener, men glad i ham er jeg, reserve sønnen min, og neste generasjon sportsfisker. Lærer ham bland annet å si ( hver gang vi avliver fisk til mat) " Sorry du er fisk og jeg er en fisker" og om jeg glemmer det, minner ham meg på det.

Målet med turen i dag var å øke antall arter ( han er artsfreak) med minst 2. Det ble bare 1 og han øker antallet til 34. Ellers ble det 14 torsk ( som han nøye måler på brettet)3 sei (med pers for ham, 2 kg) og 2 sild ( ny art)på ham. Han er blitt riktig flink.

Bildene sier alt.

IMG_4449.JPG

Ny art ?

IMG_4458.JPGIMG_4467.JPG

YEEEEEES !!! SILD

Vi får se hva dagene fremover bringer. Spennende å prøve nye plasser.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte forhold utpå ser det ut som, synd det er så mye å gjøre på jobben, hadde vært fint med en tur nedover snart nå.

Pinsa kanskje?

Det er ett par nye plasser som du er nødt til å være med å prøve. Jumfruelige og lovende!! Mulighet til hvittskate...Kontakter deg for å avklare pinsa. Kan hende mine 2 sønner løsriver seg fra sine plikter ( interessen for fiske begynner å bluse opp igjen) og kommer ned til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gott og se att du kommer deg litt ut på sjøen og vekk fra "tenke boksen" din litt.

Håper du får ein fin sesong med rolige vindforhold smile.gif

"Tenke boksen " er jobben min, men ja , det gjør godt og er inspirerende å komme seg ut. Ha en god sesong du også , kjære venn thumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så flott ut Xplorer1, gøy med ivrige og lærevillige unger smile.gif

Tilbudet ditt er nesten uimotståelig, hadde jeg ikke skullet ut i helgen med konkurrenten fra Langesund ( wink.gif ) så hadde jeg meldt min interesse helt klart!

Da får du ta det neste gang... Jeg driver ikke aktiv med charterfiske og velger å se på alle som driver seriøs i bransjen ( både havfiske og produsenter av redskap) som kollegaer, ikke konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til både læremester og læregutt med en flott tur og nye arter!!

Ser ut som om de fine forholdene holder seg, så jeg regner med at det kommer flere rapporter fra den kanten rett rundt svingen:)?

Her har det "kun" blitt brosme på brosme. Mister mye fisk og tor jeg må gjøre noe med riggingen. Alltid gøy med litt eksperimentering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å våkne med den følelsen av at i dag har jeg lyst til å være ego og kun tenke på meg selv og nytte livet. Det er ikke ofte jeg blir pålagt ferie av sjefen, selv om å fiske er en viktig del av jobben min...I dag var det en hard dag " på jobben" og flere nye konsepter ventet på å bli våte.

Ikke ofte man får slike perfekte forhold her på Sørlandet.. For en ettermiddag!

Nye lovende plasser ett godt stykke ut og dyppere en vanlig etter blåkjeften skulle prøves. Angrer ikke at jeg prøvde dyppere etter denne arten som jeg faktisk er blitt hektet på. De virkelig store var ikke til stedet , men plassen var meget givende med mye fisk på rundt 900- 1000 gr, toppet med en på 1150 gr. Det ble 14 blåkjeft på meg på denne turen..

Selv om de store lange ikke viste seg på plasen, ble det mye fin brosme av godjent størrelse toppet med 2 som nærmet seg 10 kg. og de fleste over 6- 7. I alt ble det 11 brosme, en lange og en fin torsk. Alt tatt på samme takkel konsept. Flekso Svivel PN, med "Tirremarken" og "Oktokapselen". De største brosmene og torsken tok på "Ekkopluggen".

IMG_4470.JPGIMG_4528.JPG

Dagens jevne størrelse. Alle feite og fine.

IMG_4522.JPG

Dagens største. Plassen gir mye fisk av god kondis, feite og fine. Overraskende at de gikk så pass høyt opp. De fleste tok på "Tirremarken" plassert 3 meter over bunnen

IMG_4487.JPG

Det ble nesten dobbelt så mange etter at denne bildet ble tatt.

IMG_4507.JPG

Drømme forhold.

I morgen blir det en ny dag som avsluttes i mørke etter havmusa. Spennende om det slår til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser helt fantastisk ut Martin !!! Tror jeg må få satt av tid til en tur med deg.. Har utrolig lyst på Blåkjeft på lista mi, og da finnes det ikke bedre guide !!!

Nå har jeg knyttet noen tackle av typen Kirugbom PN :thumbsup: Og de ble veldig bra, men det tar litt tid :whistle:

snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.