Gå til innhold
Fiskersiden

Jigg til Ørret - Hvorfor ikke?


shaggy
 Share

Recommended Posts

Jigg er uten tvil meget effektivt i jakten på mange forskjellige fiskeslag. Moderne jig-fiskeimitasjoner bør jo være snadder for større ørret.

Likevel er det er meget sjelden å se noe silikonbasert saker i fiskeskrinet til ørretfiskeren.

Min teori er at ørretfiskeren ikke tror at den "intelligente" fjellørret lar seg lure av silikon, noe ørretfiskeren heller ikke lar seg lure av :)

Jeg prøver ikke å være frekk. Jeg er selv i kategorien av fiskere som sverger til gamle slagere som Spesial i kobber og rødt. Min unnskyldning for ikke å ekperimentere mer når det gjelder valg av fiskeredskap er at det er så sjelden jeg får mulighet til å fiske ørret at jeg rett og slett ikke tør.

Er det noen som har hatt gode resultater med jig etter ørret?

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jigg til SØ funker som bare juling. Jeg har hatt best resultat med å fiske jiggen uten bly bak en dupp.

Saaaaakte innsveiving på en svart twintail i mørket er giftig.

Ser ingen grunn til at dette ikke skulle fungere etter brunørreten heller.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på at dete er rart det ikke fiskes mer etter brunørret med jig.

Har lest om utviklingen innen stor fjellørret på "torskesluk" (25 gr jensenpirken).

Hva er det egentlig som får oss til å tro at fjellørreten er så konservativ?

Innefor feks karpefiske ser jeg at fantasien blir brukt i mye større grad når det gjelder valg av agn. Jeg tenker på agn som pølse, peanøttsmør, og fyrstekake :)

Ingen ville vel prøvd å lure en sprek fjellørret med ostepølse på kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan man faktisk si når man fisker laks med The Toad Fly! Må få bundet deg noen sorte minitoads til senkveldfiske etter ørreten nær land, Master Nilsen..

Jeg har en nifs toadplan for vinteren. Det skal produseres noen toads med papptallerken dekket med epoxy.

Har også planer om å eksperimentere med diverse "wobblerknekker" i front av tallerkenen..........

Skal oppdatere (I en bedre egnet tråd) når produksjon og utprøving er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet mer om den?

Ble tatt som bifangst under torskefiske fra land i Drøbak for en god del år siden - hvis vi tenker på samme fisk. Sto om det i mange av fiskebladene. Kan si ifra hvis jeg kommer over noen av skriveriene rundt fangsten.

Ellers overrasker det meg at folk tror at "ørretfiskerne" ikke er kreative nok til å teste jigg og annen redskap som opprinnelig ble/blir brukt til andre arter. En ting er hva feriefiskerne gjør, men jeg kjenner faktisk ikke en eneste seriøs ørretfisker som ikke har testet jigg (og annet såkalt utradisjonell redskap) til ørreten.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke så mye erfaring med jigg/softbaitfiske etter brunørret. har vel kun en ørret på slikt bete. fikk en 200grams i sommer på storm naturalic trout. (kannibal-spire?). men trur nok det funker som fy, ja. burde jo egentlig være mer sannsynlig at ørreten biter på en jigg av mjuk gummi som imiterer et byttedyr(småfisk eller mark) enn en hard metallsluk. ihvertfal når den er småspist.l i og med at jiggen er mjuk så kan det jo tenkes at den holder agnet lenger i kjeften eller at det er mer sansynlig at den angriper flere ganger hvis den bommer første gangen. har lest et par gode artikler i danske fiskefeber om SØ-fiske med softbaits. de dro bra med fisk på det tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrek: Sjøørret 13,20, Sigmund Johansen, Skibotnelva, 27.07.1975 .

Om dette er den største som er tatt, veit eg ikkje. Om det er det, trur eg ikkje Triturus hugsar 1975 (hehe).

<_<

Liten avsporing - etter hva jeg vet/skjønner så er det nok ikke den største :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt som bifangst under torskefiske fra land i Drøbak for en god del år siden - hvis vi tenker på samme fisk. Sto om det i mange av fiskebladene. Kan si ifra hvis jeg kommer over noen av skriveriene rundt fangsten.

Var den jeg tenkte på ja, husker ikke vekta men var vel over 14 kg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.